Brite-blanding
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 13:56

Hej.

Jeg overvejer pt at købe en kattekilling som selskab til mine 7 huskatte!
Killingen som jeg er faldet for er en blanding mellem en brite og en
huskat...sådan 50% af hver!
Jeg vil derfor gerne vide om der er nogen herinde som har erfaringer med
sådan en blanding....positive som negative...

Hilsen

Viktor

Fra : Niels Peter

Dato : 11-09-02 14:11

"Viktor" <ingen mails tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil derfor gerne vide om der er nogen herinde som har erfaringer med
> sådan en blanding....positive som negative...

Jeg har ikke erfaringer med blanding, men jeg kan fortælle dig, hvordan en
100 % brite plejer at være:
Stor, rund, tung og bamset - både af udseende og væremåde.
Det er ikke en kat, man skal vælge, hvis man er til vild gang i den og fræs
op og ned ad gardinerne. Så vil man kede sig ihjel.
Hvis det er et must, at katten skal kunne lide at ligge på skødet og blive
båret rundt på, duer det heller ikke. Briten bryder sig ikke om nogen af
delene. Ikke fordi den ikke gider sit/sine menneske(r), men den vil hellere
gå, stå og sidde ved siden af dem som en jævnbyrdig kammerat.
Kan man lide tanken om en kat,der vil være som en solid klippe i stormvejr,
en kat, som det ikke kræver ph.d. i dyrepsykologi at forstå, men som bare
altid er der med sit store, runde, glade ansigt, så er det en brite, man
skal have.
Det er så nogenlunde, hvad de 50 %, der stammer fra briten, disponerer til;
hvad de 50 % huskat giver, er ikke godt at vide

Niels Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 14:28

Hej Niels Peter

Tak for beskrivelsen af briten.
Jeg synes det lyder som en tiltalende race....en bamsekat lyder rigtig godt.
Jeg har nemlig gardinfræsere nok. Killingen var egentlig ment som
selskabskat til min huskattekastrat bamse på 8 kilo.
Han er jo en stor og kraftig kat uden at være overvægtig. Han vil gerne lege
meen ikke de vilde gardinlege, så jeg tror at han savner en kammerat mere på
hans niveau.
Men kan der være pelspleje problemer...nu når man blander racer?

Hilsen

Viktor

Fra : Niels Peter

Dato : 11-09-02 16:34

> [...]

> hans niveau.
> Men kan der være pelspleje problemer...nu når man blander racer?

Det er jo svært at sige, fordi man aldrig rigtig ved, hvad der ligger bag
huskatte.
Britepelsen i sig selv kræver lidt mere pasning end korthårspels normalt
gør, fordi den er så utroligt tæt. Det betyder, at en masse af de hår, der
fældes, bliver siddende i stedet for at drysse af.
Derfor bør man børste sin brite i hvert fald en gang om ugen, så den kommer
af med de løse hår.

Niels Peter
www.bluewhite.dk