Hjælp til array...
Fra : David Sand

Dato : 11-09-02 13:55

Jeg har et array bestående af en række talkombinationer

eks.

arrTest = Array("011", "012", "013", "014", "021",... osv.

Jeg skal være i stand til at blande inholdet så de står i en
vilkårlig rækkefølge.

Derefter skal jeg kunne sætte dem "i orden'" igen - altså så de
igen står i rækkefølge...

HJÆLP.

- David

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 11-09-02 14:17

"David Sand" <sand_david@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har et array bestående af en række talkombinationer

> arrTest = Array("011", "012", "013", "014", "021",... osv.

> Jeg skal være i stand til at blande inholdet så de står i en
> vilkårlig rækkefølge.

Havde ikke lige noget der kunne bruges til dette, men tror det letteste vil
være at lave et hjælpearray som værdierne flyttes over i efterhånden. Når en
tilfældig værdi er flyttet sættes den til eksempelvis "xxx", så skal du bare
kontrollere om en værdi er "xxx" inden den flyttes til hjælpearrayet.

> Derefter skal jeg kunne sætte dem "i orden'" igen - altså så de
> igen står i rækkefølge...

Sorter med denne funktion:
<%
SUB QuickSort(vec,loBound,hiBound)
DIM pivot,loSwap,hiSwap,temp

'Hvis der kun er 2 elementer der skal sorteres
IF hiBound - loBound = 1 THEN
IF vec(loBound) > vec(hiBound) THEN
temp=vec(loBound)
vec(loBound) = vec(hiBound)
vec(hiBound) = temp
END IF
END IF

'Hvis der er mere end 2 elementer der skal sorteres
pivot = vec(INT((loBound + hiBound) / 2))
vec(INT((loBound + hiBound) / 2)) = vec(loBound)
vec(loBound) = pivot
loSwap = loBound + 1
hiSwap = hiBound

DO
'Find loSwap
WHILE loSwap < hiSwap AND vec(loSwap) <= pivot
loSwap = loSwap + 1
WEND
'Find hiSwap
WHILE vec(hiSwap) > pivot
hiSwap = hiSwap - 1
WEND
'Ombyt værdierne hvis loSwap er mindre end hiSwap
IF loSwap < hiSwap THEN
temp = vec(loSwap)
vec(loSwap) = vec(hiSwap)
vec(hiSwap) = temp
END IF
LOOP WHILE loSwap < hiSwap

vec(loBound) = vec(hiSwap)
vec(hiSwap) = pivot

'Rekursivt kald af functionen
'2 eller flere elementer i den første sektion
IF loBound < (hiSwap - 1) THEN CALL QuickSort(vec,loBound,hiSwap-1)
'2 eller flere elementer i den anden sektion
IF hiSwap + 1 < hibound THEN CALL QuickSort(vec,hiSwap+1,hiBound)

END SUB
%>

Mvh Thomas