Siemsens SL45 - nogen der har erfaring
Fra : Jesper Smidt

Dato : 21-02-01 19:31

Hej alle

Da jeg står over for (måske), at udskifte min nuværende telefon - Ericsson
T28s (fed telefon - MEN ingen batteritid, hvilket jeg nu har fundet ud af er
meget vigtigt) med en anden har jeg fået øje på SL45. Den synes at se
rigtigt fed ud. Er der nogen i gruppen der har kendskab til denne. Samtidig
hører jeg gerne omkring batterietid, som i modtaget materiale svinger fra
60 - 150 timer. Dette synes at være et stort udsving. Er der nogen der i
praktisk har prøvet telefonen, herunder batteritiden.

Ser frem til svar.

Hilsen

Jesper
jesper.smidt@ready.dk

Fra : J. S.

Dato : 22-02-01 20:40

"Jesper Smidt" <jesper.smidt@ready.dk> wrote in message
> [...]
> 60 - 150 timer. Dette synes at være et stort udsving. Er der nogen der i
> praktisk har prøvet telefonen, herunder batteritiden.

Hej Jesper

M.h.t batteritid så opgiver Siemens værst/best mulige standby/taletid under
ekstremt dårlige/gode netværksforhold. Jeg har selv TDC abonnement og selvom
jeg ikke har målinger på det, så har jeg ikke oplevet problemer standby-tid.
Jeg har dog carkit, så måske det spiller ind. På rejser har jeg altid lader
med og lader om aftenen, så der har det heller ikke været problematisk.

Jeg har tidligere postet mine erfaringer, og du får den lige her...

Jeg har selv én og den er slet ikke så tosset.

MMC kortet på 32 MB hvilket rækker til det meste. Er man heavyuser af MP3,
vil man dog sandsynligvis vælge at opgradere til et 64MB eller et 128MB
kort. Man kan dog stadig også bruge sit 32MB kort, så man f.eks. kan have et
"job-kort" og et "privat-kort". MP3 lyden er fantastisk god - jeg har hørt
flere alm. MP3-afspillere og SL45 giver dem klart baghjul.

M.h.t overføring af filer så er det rigtigt at det serielle interface ikke
er det hurtigste. Enten kan man købe en paralel eller USB MMC writer/writer
eller også kan man gøre som mig. Jeg sætter den til at overføre MP3 filer,
ringetoner m.v. mens jeg spiser eller ser tv. Så det har ikke generet mig.
Men Siemens Tyskland tilbyder allerede en MMC reader/writer til under halv
pris i deres webshop, så mon ikke også Siemens Danmark snart tilføjer denne
til sortimentet.

Displayet er helt i særklasse...stort, tydeligt, kanon kontrast.
Displayfarven (de kalder det "Amber"..ravgult) passer rigtig godt til selve
telefonens farve. Jeg ved ikke hvad det hedder men det minder om børstet
aluminium og det virker meget lækkert i hånden. Der har iøvrigt den fordel
at man ikke kan se de fedtfingre, som man tit ser på "sølvfarvede"
telefoner.

WAP'en er optimeret i forhold til min gamle S35i (som kørte godt) så det går
noget hurtigere nu.

M.h.t prisen - kig dig godt omkring, da der åbenbart er stor konkurrence på
denne telefon. Selv til vejl. udsalgspris er den dog alle pengene værd.

Skal du have en telefon som kan lidt mere end de andre, så kan jeg absolut
anbefale en SL45.

Fra : N/A

Dato : 23-02-01 12:06

Fra : Jesper Smidt

Dato : 23-02-01 12:06

Først tak til jer begge - det er altid rart når man får brugbar information
på ens forspørgsler.

Dog har jeg fået flere spørgsmål som jeg håber I give besvare.

1) Jeg er enig (Ziggy) i, at standby tiden ikke er væsentlig, men selve
taletiden for Ericsson er på lidt under 2 timer jf. telefonen (og jeg tror
at den faktiske tid snare er omkring 1½ time - men hva). Derfor hører jeg
gerne hvor lang tid man faktisk kan tale i SL45 under gode forhold - er det
som Siemens skriver ca. 4 timer?

2) Benytter I kalender funktionen mv - er selv heavy user af MC218 - men
denne kan ikke placeres i inderlommen, hvorfor jeg synes det vil være lidt
frækt, såfremt min telefon kunne supplere denne. Mit spørgsmål er derfor
ligeså meget om kalenderfunktionen er anvendelig, eller om det er mere lir.
Jeg har været inden på Siemens homepage og "prøvet" telefonen, og her synes
den anvendelig.

3) Hvor lang tid tager det at overføre f.eks. 32mb?

4) Bruger I MP3 funktionen dagligt, og har dette givet anledning til
irritationsmomenter? Er det korrekt, at man ikke kan have MP3-funktionen
tændt uden at telefonen også er tændt? - eksempelvis i fly.

5) Har I erfaring med den infrarøde - jeg ved at der tidligere har været
problemer med Siemens telefoner?

På forhånd tak.

Hilsen

Jesper Smidt

"Ziggy" <zzstardust@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har selv telefonen, så det må siges, at være information fra nærmeste
> hold. Til dagligt har jeg konstant veklset mellem forskellige telefoner -
> nemlig Nokia 7110, 6210 og 9110. Det er meget tiltalende, at jeg i pakken
> fra Siemens også fandt datakabel og synkroniseringssoftware, som er meget
> enkelt at installere. Siemens SL45 fremstår som et drev for stifinderen i
> Windows.
>
> Yderligere på positivlisten skal nævnes størrelse, navigation, SMS og WAP.
> det hele taget er der lagt utrolig stor vægt på brugervenligheden.
MP3-delen

Fra : Mr.Rabbit

Dato : 23-02-01 17:26

Hej

Da jeg ikke har erfaringer med punkt 1 og 2, besvarer jeg blot 3-5.

3/ ca 2-2½ time (under 10min med usb) underligt nok er det meget hurtigere
at læse 32 mb (2min) fra kortet end det er at skrive 32 mb.

4/ man kan ikke bladre i menuen mens man hører mp3!
Telefonen kan afspille mp3 uden simkort = ingen forbindelse til net og
derfor burde man kunne brug den i fly, hvis ellers kabinepersonalet tror på
det.

5/ Infrarød virker perfekt på min.

Mvh
Morten

Fra : Erik Einum

Dato : 23-02-01 20:52

Mr.Rabbit <morten.lynnerup@mail1.stofanet.dk> skrev
> [...]
> Telefonen kan afspille mp3 uden simkort = ingen forbindelse til net og
> derfor burde man kunne brug den i fly, hvis ellers kabinepersonalet tror

Feil! Dvs. den kan sikkert spille mp3 uten SIM, men å fjerne SIM fjerner
ikke kontakt med nettet. Riktignok forsøker den ikke å koble seg til noe
nett (prøvd med min 6210), men du kan ringe nødsamtale med den.

Nokia 9110 har imidlertid en fly"profil", som gjør at radiodelen er slått
av.

///Mvh. EE

Fra : J. S.

Dato : 23-02-01 19:49

Hej igen

1) Jeg tror at taletiden er målt, som fra alle andre producenter, ved at
oplade telefonen 110% og så tale med et testnummer så længe som muligt under
optimale forhold. Sådan bruger vi jo ikke vores telefoner...man hører lidt
MP3, sender lidt SMS, checker aftaler i kalenderen o.s.v. Så 4 timer tror
jeg ikke man kan vride ud af den med standard-batteriet. Måske 3 timer!?
Anyway, har man et stort behov for standby/tale/MP3-tid, så leverer Siemens
et maraton batteri som fordoble alle disse værdier.

2) Ja, jeg bruger kalenderen aktivt, men kun som supplement til min Outlook.
Jeg sync'er 1 måned frem, og det fungerer glimrende. Før anvendte jeg S35i
og Palm V, og en palm-kalender kan naturligvis vise mere information. Men,
det vigtigste for mig er at jeg kan se hvad jeg skal, og at jeg derfor ikke
dobbeltbooker møder, aftaler m.v.

3) Som jeg skrev indledningsvis så er det serielle interface ikke specielt
hurtigt. Til gengæld har jeg det på min pc, så jeg havde være på den hvis
Siemens havde valgt USB. Det tager ca. 15 min. at overføre en MP3 fil (ca. 4
MB), så jeg plejer at lave noget andet imens - ex. at se TV. Skal det gå
hurtigt så kan man købe en ekstern MMC-reader/writer som findes i såvel
paralel (en kan jeg bruge..) og USB. De tilbyder en maksimal
overførselshastighed på omkring 7-800 kb/s (så vidt jeg husker...check evt.
hos Scandisk eller lign.), så de kan downloade en MP3 fil på omkring 4-5
sekunder.

4) Ja, jeg bruger næster MP3 hver dag. Det er rigtigt at man ikke kan bruge
telefonen i fly for radio-delen startes uanset om man piller SIM-kortet ud.
Det er vist noget med at man altid skal kunne foretage nødkald ("112"). Jeg
hørte dog fra en kontakt at Siemens barsler med en software til SL45, som
skulle indeholde en by "boot-menu" hvor man kan vælge at starte uden RF
delen. Den kunne jeg godt være intereseret i at opgradere med hvis det
kommer. Jeg tror ikke at det vil være helt gratis, for det er jo ikke en
egentlig fejl - det står ingen steder i manualen at man bør kunne anvende
MP3 m.v. i fly. Men Siemens tilbyder vist ny software til rimelige priser,
så mon ikke det går. Iøvrigt, SL'eren har en rigtig smart profil indbygget
som hedder "uden alarm" - men jeg kalder den for fly-mode. Når denne
aktiveres så suspender den alle alarmer, og slukker automatisk (efter 30
sekunder). Når man tænder den igen, efter man er landet, så går den på
"normal" profil og viser hvilke alarmer/aftaler man har misset mens man var
i luften. Smart ikke?

5) IrDA er altid en udfordring for det er ikke alle som overholder
standarden. Det er min erfaring at Siemens hører til i den gode ende. F.eks.
var jeg nødt til at opgradere IR-driveren på min Palm V for at den kunne få
fat i min S35i. Og det var ikke en særlig "Siemens-Palm" driver, men en
generel opdatering fra Palm for at overholde IrDA standarden.

/Peter

Fra : Mr.Rabbit

Dato : 24-02-01 16:00

Mig bekendt sender telefonen overhovedet ikke medmindre man forsøger at
ringe 112 og selv da vil den ikke sende medmindre den kan modtage signaler
fra en operatør!

Denne software med "boot-menu" har jeg intet hørt om, jeg har ver. 06 i min
og min kollega har ver. 12 i hans og den er ikke frigivet endnu!

Fra : J. S.

Dato : 25-02-01 14:10

Enig, men kan man ringe 112, så må radiodelen jo være aktiv, med mindre den
føst startes op i det øjeblik man ringer 112!? Under alle omstændigheder har
jeg ikke tænkt mig at eksperimentere med det - fra 10 km højde er der rigtig
langt ned..

Boot-menu'en skulle være en del af v. 14 som heller ikke er releaset endnu.

/Peter

Fra : Erik Einum

Dato : 26-02-01 04:28

Mr.Rabbit <morten.lynnerup@mail1.stofanet.dk> skrev
> Mig bekendt sender telefonen overhovedet ikke medmindre man forsøger at
> ringe 112 og selv da vil den ikke sende medmindre den kan modtage

Jo, den vil sende, men den oppnår ikke kontakt. Prøv selv, så vil du se.
Jeg anbefaler deg ikke å prøve i et fly, da du kan bli saksøkt for store
summer av flyselskapet, bli anmeldt og få bøter, eller i verste fall
styrte i døden! Men du kan finne deg et sted uten dekning (betongkjeller,
tilfluktsrom e.l.), ta med en dårlig skjermet kassettspiller (eller noe
annet med en høyttaler på) og prøve å ringe til 112 uten SIMkort, så vil
du høre GSMstøy i høyttaleren. Ergo, den sender, men mangler dekning, men
instrumentene i flyet kan likefullt bli forstyrret. Moralen er, med mindre
det er en skikkelig Fly-profil (som på Nokias Communicator) la vær å bruke
i fly. Enkelte flyselskap forbyr t.o.m. vanlig CD-spiller (Discman) og
bærbar PC, bare for å være på den sikre siden!

///Mvh. EE