Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Personfradrag for ægtefælle
Fra : John Smith

Dato : 10-09-02 23:48

Hejsa

Jeg er gift. Jeg har et normalt job med en indtægt over 200.000. Min
ægtefælle har gået hjemme i et års tid og har derfor ikke haft nogen
indtægt. Hun har ikke modtaget offentlige ydelser eller lignede.

Dvs. hun har en skattepligtig indkomst på 0,- i år.

Kan vi udnytte hendes personfradag?

På forhånd tak.

John Smith.

Fra : twitt

Dato : 11-09-02 07:19

Hej

Du vil automatisk få overført hendes personfradrag ved
skatteberegningen. Du kan evt. allerede nu få det med på dit skattekort,
hvis du henvender dig til din kommune og beder om at få ændret din
forskudsregistrering.

Du vil få overført hendes personfradrag på 34.400 kr. til modregning i
din skattepligtige indkomst. Alt efter hvordan skatteprocenterne for amt
og kommune er der hvor du bor, har personfradraget en skatteværdi på ca.
13.000 kr. årligt.

Der ud over vil du få overført hendes bundfradrag ved beregning af
mellemskatten på 6%. Bundfradraget pr. ægtefælle er på 191.200 kr. Har
du en indkomst på under 382.400 kr. i 2002, vil du altså helt kunne
undgå at betale skatten på 6%.

Håber det er svar nok.

mvh
Torben Witt

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Brink

Dato : 11-09-02 08:23

Hej Torben,

> [...]
> mellemskatten på 6%. Bundfradraget pr. ægtefælle er på 191.200 kr. Har
> du en indkomst på under 382.400 kr. i 2002, vil du altså helt kunne

Det er meget præcist. Kan kun sige det kom som en yderst behagelig
overraskelse da jeg blev gift (med en udlænding) i foråret. Jeg havde kun
hørt om personfradraget men at mellemskatten også gav bonus var bare
dejligt!

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once – that was when I thought that I was wrong.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 25-09-02 22:11

Hejsa.

Hvordan skal det forståes.

Min kærreste og jeg er ikke gift - hun har en indtægt på 96.000 kr. om
året - og jeg bliver rippet i skat med en på den anden side af 350.000 - vil
der så for os være nogen fordel I at blive gift?

Mvh

Brian Binnerup

Fra : twitt

Dato : 26-09-02 08:02

Hej Brian !

Du kan selv begynde at regne lidt på det, men umiddelbart vil du, hvis
du har en indtægt på 350.000 kr. og din kæreste en indtægt på 100.000
kr., kunne du spare 91.200 kr. x 6% = 5.472 kr. om året. Så kan du jo
selv vurdere om det iøvrigt vil være en fordel at være gift

Din kærestes overskydende bundfradrag er på 191.200 kr. minus 100.000
kr. = 91.200 kr.
Dit grundlag for beregning af 6% skat er på 350.000 kr. minus 191.200
kr. = 158.800 kr.
Da dit beregningsgrundlag er større end det bundfradrag din kæreste ikke
udnytter, vil du altså kunne bruge hele hendes overskydende bundfradrag
og fordelen vil være på ovennævnte 91.200 kr. x 6%.

Håber det er nogenlunde overskuelig - men gå nu ikke ud og gør noget
dumt bare pga. et par håndører

mvh
Torben
PS Det er blot en betingelse at man er gift og samlevende ved
indkomstårets udgang, så du kan nå det endnu !!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Binnerup

Dato : 27-09-02 06:38

Hej Tom.

Det var præcist det jeg har i tvivl om - tak skal du ha'.