Svimmelhed
Fra : Inger

Dato : 10-09-02 13:16

Jeg har det med at gå blive svimmel når jeg fx rjeser hovedet efter at have
bøjet mig ned eller rejser mig hurtigt fra siddende stilling. Det er temmlig
ubehageligt da det føles som om jeg er ved at besvime og et par gange har
jeg da også været en tur på gulvet.

Når jeg går til lægen med det er det der (selvfølgelig!) ikke og han måler
mit blodtryk til at være normalt efter min alder (25). Jeg har også fået
målt mit blodsukker da jeg får det på samme måde hvis jeg ikke spiser i et
stykke tid, (fx spinger et måltid over -især hvis det er morgenmaden) men
heller ikke det var det noget unormalt i.
(Og min læge kigger efterhånden på mig som var jeg en slags
hypokonder -meget ubehageligt!)
Svimmelheden bliver ofte ret meget værre når jeg har mens.

Er der mon nogen der kan fortælle mig hvad f... der foregår i min krop? Og
om der er noget jeg kan gøre...
Det skal lige siges at jeg "altid" har haft disse problemer, i perioder
værre end andre, det er ikke lige opstået, jeg er bare ved at være træt af
at gå og skvatte...

Hilsener Inger

Fra : Hanne Christensen

Dato : 10-09-02 14:08

"Inger" <inger@ilddrage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værre end andre, det er ikke lige opstået, jeg er bare ved at være træt af

Du har vel fået undersøgt, at du ikke lider af blodmangel? Det er desværre en
meget "normal " mangel hos piger i den fødedygtige alder. Du skal også sørge
for at få væske nok, flere liter fordelt over hele dagen.
Ifølge min lægebog er svimmelhed som regel harmløs. Det kan skyldes en kortvarig
nedsat blodtilførsel til hjernen, når man rejser sig hurtigt op.
Jeg har selv prøvet det utallige gange, og opfatter det som et signal til, at
jeg skal slappe lidt af og bevæge mig lidt langsommere.
vh
Hanne

Fra : Inger

Dato : 11-09-02 09:38

[klip]
> Du har vel fået undersøgt, at du ikke lider af blodmangel? Det er desværre
en
> meget "normal " mangel hos piger i den fødedygtige alder.

Nej, det har jeg ikke... Det kunne være jeg skulle spørge næste gang jeg
skal til lægen...
[lkip]
> [...]
at
> jeg skal slappe lidt af og bevæge mig lidt langsommere.

Jo... det kan der selvfølgelig være noget rigtigt i, men i så fald skulle
jeg konstant leve mit liv 50% langsommere end jeg gør nu og _så_ stærkt går
det altså heller ikke i mit liv!

Jeg er jo godt klar over at jeg skal passe på når jeg rejser mig og jeg
prøver sommetider at sidde og vippe med tæerne og "vifte" med benene i et
par minutter, men det er ikke altid det hjælper 100%. Det skal måske også
lige siges at jeg har haft dårligt blodomløb i mange år, kan det hænge
sammen?

Fra : Mari

Dato : 12-09-02 20:29

>at jeg har haft dårligt blodomløb i mange år, kan det hænge
> sammen?

Ja, bevæg dig i rask tempo hver dag........ enten på cykel
eller i rask trav. Så vil dit blodomløb automatisk blive meget
bedre.

Det værste du kan gøre er, at passe på.... og være forsigtig.
Det gør kun, at genen bliver endnu værre.........

Mh

Fra : Inger

Dato : 12-09-02 21:14

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Inger" <inger@ilddrage.dk> skrev i en meddelelse
>

> Ja, bevæg dig i rask tempo hver dag........ enten på cykel
> eller i rask trav. Så vil dit blodomløb automatisk blive meget
> bedre.

Det gør jeg sådan set allerede (jeg er på skarp slankekur), og jeg kan da
også mærke en bedring i mit blodomløb, jeg får ikke så tit krampe. Men
faktisk synes jeg at genen bliver værre jo bedre min kondition bliver...

> Det værste du kan gøre er, at passe på.... og være forsigtig.
> Det gør kun, at genen bliver endnu værre.........

Det forstår jeg ikke! Det vil sige, det kommer an på hvor/hvordan du mener
jeg skal være forsigtig. Hvis du mener at jeg ikke skal passe på når jeg
rejser mig (sådan læser jeg det, men du mente måske noget andet?) vil jeg
umiddelbart anse det for at være et dårligt råd! Hvis ikke jeg passer på
ikke at blive svimmel når jeg rejser mig falder/besvimer jeg simpelthen! Og
man kan faktisk slå sig ret så slemt alt afhængig af hvor man nu falder...

Fra : Hanne Christensen

Dato : 13-09-02 06:29

> [...]
> man kan faktisk slå sig ret så slemt alt afhængig af hvor man nu falder...

Det er et godt råd, som Mari kommer med. Desværre læser jeg din sidste kommentar
som en syg undskyldning for ikke selv at tage et medansvar for at få det bedre.
Det er selvfølgelig også nemmere at rende til lægen.
Hanne

Fra : Inger

Dato : 13-09-02 10:57

[klip]

> [...]
bedre.
> Det er selvfølgelig også nemmere at rende til lægen.

Hvad fanden mener du nu med det??? Hvis jeg ville have en syg undskyldning
for ikke at tage medansvar så ville jeg jo næppe spørge hvad jeg kunne gøre
ved det vel? Og jeg har jo allerede skrevet at min læge ikke interesserer
sig en skid for mit problem eftersom jeg ikke er svimmel når jeg oppe hos
ham! Og hvordan kan du læse min kommentar sådan? Du får det jo til at lyde
som om jeg falder med vilje, er det det du mener? For det synes jeg ikke at
du kan være bekendt...

Men jeg kan oprigtigt talt ikke forstå Mari's råd hvis hun mener det jeg
tror! (og hvis det gør mig dummere end gennemsnittet er der jo ikke noget at
gøre ved det...) Hvorfor og hvordan bliver det bedre af ikke at passe på?
Hvis jeg rejser mig hurtigt så falder jeg og jeg kan ikke for min død forstå
hvordan det kan hjælpe? Hvis det virkelig hjælper at falde og knalde hovedet
i gulvet eller i bordkanterne så jeg skal rende på skadestuen, jamen så er
jeg sgu ikke sikker på at jeg har lyst til at få det bedre!!! Jeg synes
nemlig ikke at det er hverken sjovt eller gavnligt at have hjernerystelse!
Og I må meget gerne forklare mig hvordan det kan hjælpe på min svimmelhed at
falde...

Uforstående hilsener Inger

Fra : Sander

Dato : 13-09-02 11:51

> [...]
> værre end andre, det er ikke lige opstået, jeg er bare ved at være træt af

Hej Inger !

Husker du, at drikke nok ?

Jeg har selv det samme problem en gang imellem, er også skvattet om, en
enkelt gang.
Jeg er en klovn, til at drikke nok og varmen vi har lige for tiden, kan også
gøre det værre.
Det kan måske, også skyldes jernmangel ?

Har du overvejet, at skifte læge ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger

Dato : 13-09-02 15:00

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
også
> gøre det værre.
> Det kan måske, også skyldes jernmangel ?

Ja, jeg bæller vand -mindst 2-3 liter om dagen. Men jernmangel... hvordan
undersøger jeg det?

Fra : Sander

Dato : 13-09-02 16:25

> Ja, jeg bæller vand -mindst 2-3 liter om dagen. Men jernmangel... hvordan
> undersøger jeg det?

Jeg vil tro, at det kan ses i en blodprøve, så du må nok en tur til
lægen.... : )

mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger

Dato : 14-09-02 13:51

> "Inger" <inger@ilddrage.dk> skrev i en meddelelse

hvordan

> Jeg vil tro, at det kan ses i en blodprøve, så du må nok en tur til
> lægen.... : )

Jamen så vil jeg da gøre det... Istedet for at gå og skvatte