Styring af diverse ting via seriel porten
Fra : Andreas Jensen

Dato : 10-09-02 13:19

Hej,

Jeg har en idé om, at jeg gerne vil kunne styre forskellige ting via
serielporten i en computer f.eks.
en lampe, en kaffemaskine, etc.
Jeg har set på http://www.brinck.dk/byggesaet/br847.asp men er det det, jeg
er ude efter?

Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 10-09-02 14:35

Andreas Jensen wrote:

> Hej,
>
> Jeg har en idé om, at jeg gerne vil kunne styre forskellige ting via
> [...]

Det er det vel. Du skal så udover byggesættet bruge nogle transistorer som
kan drive relæer. Relæerne slukker og tænder så for 220V apparaterne.
Og der skal også en spændingsforsyning på.

Mvh, Bo.

Bo Braendstrup
Oersted.DTU
Electromagnetic Systems
Technical University of Denmark
bbr@oersted.dtu.dk

Fra : Calle.

Dato : 10-09-02 14:45

Andreas Jensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har en idé om, at jeg gerne vil kunne styre forskellige ting via
> [...]

Hvis det ikke lige absolut skal være Seriel-porten, så kan du styre direkte
via de12 udgange og 5 indgange der er på printerporten
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Andreas Jensen

Dato : 10-09-02 19:14

> Hvis det ikke lige absolut skal være Seriel-porten, så kan du styre
direkte
> via de12 udgange og 5 indgange der er på printerporten

Hmm det lyder interessant og nemt.
Har du nogle referencer eller guides?

Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Calle.

Dato : 11-09-02 15:01

Andreas Jensen wrote:
> direkte
>
> Hmm det lyder interessant og nemt.
> Har du nogle referencer eller guides?
>
> Med venlig hilsen
> Andreas Kryger Jensen

Hvis du f.eks. bruger turbo pascal, så har det en kommando der hedder port
til formålet her er lidt info:

You can read ifl signals from different pins on LPT ports with the
PORT
comand ( =OUT/IN command ifl assembier). Just determine the base
adress of
the LPT port using
}

LPTadress := MemW[$40 : 6 + LPTNr * 2);

{
where LPTNr is the number of the LPT port from i to 3.

Should return O3BCh, 0378h or 0278h.
That has to be done once at the beginning of the program.
Now you can start to read/write values on this port.
The LPT port has:

- 8 data outputs (pin 2 to 9), which can be written using
}

Port[LpTAdress] := B;
{
where B is a byte consisting of the 8 bits. Voitage will be 5V for
1, and 0V
for 0. (but not very high power availabie (TTL/CMOS)

- 4 handshake outs which can be written by
}

Port[LpTAdress + 2) := B;
{
where B is a byte with the iowest 4 bits set to the values of the
pins and
the higher 4 bits always set to zero.

PIN 1:Strobe -->bit 0
PIN 14:AutoFD -->bit i
PIN 16:mit -->bit 2
PIN 17:SeuN -->bit 3

Attention! bit 2/pin 16 is 0V when set to zero, ali others
are INVERTED! (0 --> 5V and vice versa)

5 handshake inputs which can be read by

{
B := Port[LPTAdress + i);

After the command, B contains the signais that are connected to the
input pins of the LPT port:
Bit 0-2: no function
Bit 3 --> PIN 15/Error
Bit 4 --> PIN 13/Select
Bit 5 --> PIN 12/PaperEmpty
Bit 6 --> PIN 10/Acknowledge
Bit 7 --> PIN il/Busy ===> Attention! This input is INVERSE!

For information: The pins 18 to 25 are Signal Ground pins.
To use the inputs, connect TTL level 0V for 0, and 5V for i to
them.
(Or just use a resistor lOkOhm against +5V (take it from the
keyboard
connector or 50, don't know what pin that is and a switch
against GND:

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 11-09-02 15:24

"Calle." wrote:
> Hvis du f.eks. bruger turbo pascal, så har det en kommando der hedder port

Husk at dette ikke virker hvis programmet køres på en Windows NT-baseret
platform (dvs NT, 2k og XP).

/klaus

Fra : Søren

Dato : 12-09-02 20:41

Hej Andreas,

> direkte
>
> Hmm det lyder interessant og nemt.
> Har du nogle referencer eller guides?

Se: <URL:http://www.beyondlogic.org/>
Der kan du både se det som HTML og downloade en PDF-fil om det (omtrent
halvvejs nede på siden i højre spalte).

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : MHV

Dato : 10-09-02 14:47

Hej Andreas

Hvorfor ikke bruge dit ethernet.

Se: www.siteplayer.com

Fra : Peter Jespersen

Dato : 10-09-02 16:53

On Tue, 10 Sep 2002 14:18:33 +0200, Andreas Jensen wrote:

>Hej,
>
>Jeg har en idé om, at jeg gerne vil kunne styre forskellige ting via
> [...]

http://www.x10.com/homepage.htm

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"I used to be a bartender... at the Betty Ford clinic." s.w.