Hundeførertest
Fra : Per Herholdt

Dato : 10-09-02 12:57

Hej
Jeg er ved at vælge hvalp, og har fulgt med i gruppen og fulgt en masse af
de links der er foreslået. Det har været meget lærerigt, tak for det.
Jeg har bl.a. læst om hvalpetests og set at det foreslås at man får en god
ven til at bedømme en selv som hundefører.
Så var det jeg tænkte "hvorfor ikke en Hundeførertest"?
Jeg har selv været meget skeptisk overfor disse noget amerikanske måder at
betragte mennesker på, men har måttet indrømme at det faktisk giver et
brugbart billede af ens måde at reagere på og ens placering i en gruppe. Jeg
har bl.a. prøvet det i forbindelse med et kursus for samarbejdsudvalg da det
var i sin storhedstid i 80'erne. Og når/hvis vi mener at det siger noget om
hundens egenskaber, hvorfor så ikke også når det drejer sig om os selv.
Det skal selvfølgelig laves af fagfolk der ved hvad det drejer sig om, så
det ikke bliver rent "Alt For Damerne - find den rigtige partner".
Jeg forestiller mig at det kunne give råd om hvilken hund der er den rette,
placering i hierarkiet osv., og om hvilke sider af sit temperament man
skulle være opmærksom på, hvad der evt. skulle styrkes osv.
Spørgsmålene skulle udarbejdes i samarbejde med erfarne
hundeførerinstruktører der ved hvilke egenskaber/reaktioner der betyder
noget for omgangen med hunde.

Ja, det var bare en tanke jeg havde lyst til at komme af med, -

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 10-09-02 16:23

"Per Herholdt" <per.herholdt@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> noget for omgangen med hunde.
>
> Ja, det var bare en tanke jeg havde lyst til at komme af med, -

Hej Per
Det er en særdeles fornuftig tanke. og disse test findes da også allerrede.
og er beskrevet i flere forskellige bøger om hunde.

Jeg kan anbefale dig at se ..

Brughundens ABC (fra hvalp til brugshund) af mandfred Muller

Se Tabel 2 side 21 (Testspørgsmål, før man anskaffer sig en hund.)

Før du tester dig selv anbefaler jeg dig også at læse bogen Testning af
hunde skrevet af Erik Frost
Bygger en del på det Svenske forsvars måde at teste hund på, kan godt være
lidt skrap læsning.

Men det giver dig et indblik i de forskellige hundetyper som du så kan holde
op imod din egen type som menneske, og dine ønsker ang. en hund.

Uden kendskab til hunden vil en førertest ikke give mening.

Men arranger det hele med din instruktør fra din lokale træningsplads, han
vil sikkert kunne hjælpe dig med test af både dig og din nye hund.

MVH.
Bjarne Østergård.