Nyt motherboard???
Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 09-09-02 22:48

Jeg er i besiddelse af en gammel sag: Intel PIII 700MHz + 512Mb 133MHz RAM!

Nu har jeg lige anskaffet mig et G-Force4 Ti4200 128Mb kort - og har
desværre måtte konstatere at min processor er en mega flaskehals.

SÅ... hvis nu jeg skal købe mig en ny processor, hvilket motherboeard ville
så være et godt valg?

Jeg regner med at processoren vi være en Pentium4 1800MHz eller Pentium4
Northwood 1.8GHz - altså en sokkel 478 processor!
Jeg vil da gerne kunne udnytte mine eksisterende RAM hvis muligt.
Jeg har ikke rigtig behov for noget integreret på kortet... Det skulle da
lige være en eventuel RAID controller.

Jeg leder efter en kombination der er god set på pris/ydelse... altså ikke
bare det dyreste af det dyreste - det var jo slet ikke meningen at jeg
skulle til at opgradere min maskine bortset fra det nye grafikkort!

/Rolighed

Fra : Thomas Bowers

Dato : 09-09-02 23:44

"René Rolighed Christensen" <spambox@freestyler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare det dyreste af det dyreste - det var jo slet ikke meningen at jeg
> skulle til at opgradere min maskine bortset fra det nye grafikkort!

Hvis du vil slippe så billigt som muligt bør du købe et ECS K7S5A til
450-500 kr
Boardet kan bruge både SD- og DDRram !

Så ville jeg smække en xp-cpu på (en xp1600+ fås for ca. 550 kr)

Så har du en up2date opgradering til 1000 kr. + en køler til cpu'en

Ellers ville jeg p.t nok snuppe en NW 1,8 og OC den til 2,4-2,6 ghz, men det
kræver at du ofre langt flere penge (på cpu og mb) samt skifter ram til DDR.

Hilsen Thomas

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 10-09-02 09:02

"Thomas Bowers" <BowersFJERNDETTE@ostervold.dk> wrote in message

> Hvis du vil slippe så billigt som muligt bør du købe et ECS K7S5A til
> 450-500 kr
> Boardet kan bruge både SD- og DDRram !
>
> Så ville jeg smække en xp-cpu på (en xp1600+ fås for ca. 550 kr)

Og dette ville være nok til at mit grafikkort ville kunne udbyttes
ordentligt?
Hvad tror du jeg ville kunne forvente at 3Dmark 2001 ville kunne spytte ud
så?

> Ellers ville jeg p.t nok snuppe en NW 1,8 og OC den til 2,4-2,6 ghz, men
det
> kræver at du ofre langt flere penge (på cpu og mb) samt skifter ram til
DDR.

Lad os sige jeg ville ofre en Pentium4 Northwood 1.8GHz In-a-Box (kr.
1.457,-) hvad skulle jeg så bruge af Motherboard?
Hvilken Ram? Jeg skal selvfølgelig have 512Mb igen, så hvad vil det stå mig
i?

Cheers
Rolighed

Fra : Leony

Dato : 11-09-02 08:31

> Hvad tror du jeg ville kunne forvente at 3Dmark 2001 ville kunne spytte ud
> så?

Du kan tjekke deres onlinebrowser
http://service.madonion.com/servlet/Index?pageid=/orb/index
for systemer der ligner dit kommende og så se deres score. Det burde være en
rimelig pegepind.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 10-09-02 10:12

> [...]
det
> kræver at du ofre langt flere penge (på cpu og mb) samt skifter ram til

Hov... Så lige at der findes et ECS P4S5A motherboard også. Altså samme
motherboard, men til P4!
Måske det var noget?

/Rolighed

Fra : Kristian Espensen

Dato : 10-09-02 14:14

"René Rolighed Christensen" <spambox@freestyler.dk> wrote in message

> Hov... Så lige at der findes et ECS P4S5A motherboard også. Altså samme
> motherboard, men til P4!
> Måske det var noget?

Så har du tænkt dig at kører den sammen med dine SD-ram? Det vil jeg fraråde
dig, da P4 er utrolig afhængig af hurtige ram. Det vil grænse til blasfami
at parre en P4 Northwood 1,8 GHz med SD-ram. Hvis det skal gøres billigt så
følg Thomas Bowers forslag, men hvis du vil have et P4-system som sparker
røv skal du regne med en investering på 3000-4000 kroner som minimum.
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Thomas Bowers

Dato : 10-09-02 23:33

> [...]
> det
> DDR.
>
> Hov... Så lige at der findes et ECS P4S5A motherboard også. Altså samme

Så bør du nok sælge dine SDram og investere i DDR/RD hvis du skal i gang med
P4. Der er stadig ret stor efterspørgsel på pc133, så du kan snildt sælge
dem for en acceptabel sum -> så har du vel til 256 mb DDR !

Jeg er desværre ikke så meget inde i P4 mobo's (køre selv kun med AMD i
øjeblikket), men du skal huske at ECS er low-budget så det batter og hvis du
vil have en ordentlig P4 NW, så skal du klart ofre lidt mere på bundkortet.
F.eks er det vigtigt at få et board der kan låse pci/agp på 33/66 mhz hvis
(læs: når) overclocker fsb'en. På den måde kan du uden risiko snildt clocke
en 1,8'er til +2,4 ghz ved default Vcore og box-køling!

-->>> Ved godt at du poster i bundkort- og ikke overclocking-gruppen, men P4
NW er SÅ oplagt at overclocke at det næsten er dumt andet

Yderlig SKAL du lige være opmærksom på din PSU -> den skal helst være 300W
(eller en rigtig god 250W) for at få et så kraftigt system som amd-xp eller
P4 !

Hilsen Thomas

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-09-02 11:03

> [...]
> P4. Der er stadig ret stor efterspørgsel på pc133, så du kan snildt sælge
> dem for en acceptabel sum -> så har du vel til 256 mb DDR !

Nu har jeg altså investeret i en P4 1,8Ghz Northwood og et ECS P4S5a/DX
motherboard.
Kører faktisk kanon, selv med min PC133 SDRAM.

Men hvis jeg nu vil anskaffe mig noget DDR RAM, hvilket er så det korrekte?
På ECS' hjemmeside står der om mit motherboard:

Two 184-pin 2.5V DDR SDRAM (DDR333) or

DDR333... Er det det der kaldes 2700 på edbpriser?

Hilsen
René

Fra : Kristian Espensen

Dato : 12-09-02 13:36

Two 184-pin 2.5V DDR SDRAM (DDR333) or

> DDR333... Er det det der kaldes 2700 på edbpriser?

Ja. PC2700 er den teoretiske båndbredde mellem ram og bundkort: 2700 MB/s.
DDR333 siger at rammen kører ved 333 MHz double data rate (egentligt kun 166
MHz, men effektivt svarer det til 333 MHz)

--
Med venlig hilsen Kristian