Vil ikke GENstarte efter ny CPU...
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 09-09-02 22:11

Hejsa

Jeg har lige skiftet min Duron 800 ud med en Athlon 1400 (ikke xp). Den
starter fint op og ser også ud til at køre fint nok, men når jeg vil prøve
at genstarte den så vil den ikke rigtig. Der kan ske flere forskellige ting:

- et langt bip, og ingen post
- rimelig normal opstart men kun 128 Mb RAM (har 2x128 Mb)
- ingen post

Nogle ideer til hvad der kan være galt?

Det er i øvrigt et Soltek 75KAV motherboard.

mvh Frank

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 09-09-02 22:25

Davs

Prøv at tjekke at alle indstikskort herunder ram moduler er trykket helt
ibund i soklerne.

det kan næsten kun være det.

Klindt

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 09-09-02 22:46

> Prøv at tjekke at alle indstikskort herunder ram moduler er trykket helt
> ibund i soklerne.

Det er de, og den kan jo også starte fint op, hvis jeg bare slukker den
helt, og så venter 10-15 sekunder.

mvh Frank

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 10-09-02 01:41

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
>
> - et langt bip, og ingen post
> - rimelig normal opstart men kun 128 Mb RAM (har 2x128 Mb)

Mit gæt er, at der er en fejl i et af ram-modulerne på et sted som kun
bios'en bruger ved boot.
Fejlen viser sig muligvis kun når stangen er varm.
Sidder et af dem meget tæt på processoren?
Prøv at teste med memtest86.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-09-02 09:56

> [...]
> bios'en bruger ved boot.
> Fejlen viser sig muligvis kun når stangen er varm.
> Sidder et af dem meget tæt på processoren?

Rammene sidder næsten lige ved siden af CPU'en faktisk lige der, hvor
køleren blæser varm luft ud, men selv om at jeg trykker reset meget kort tid
efter boot, så vil den ikke alligevel, og de kan vel ikke nå at blive varme
så hurtige.

Jeg har prøvet memtest86 nu. Den kørte 2 ture (det tog 27 min) og fandt
ingen fejl.

mvh Frank

Fra : Zalasta

Dato : 10-09-02 13:56

jeg ved ikke om det er sådan med nye computere men det var sådan med gamle,
når man trykker på reset kortslutter man CPU og RAM så derfor nytter det
ikke noget at holde reset knappen nede
"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d7db234$0$22891$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-09-02 17:41

> jeg ved ikke om det er sådan med nye computere men det var sådan med
gamle,
> når man trykker på reset kortslutter man CPU og RAM så derfor nytter det
> ikke noget at holde reset knappen nede

Nej, det gør jeg heller ikke.

mvh Frank

Fra : Leony

Dato : 10-09-02 06:42

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d7d0cf0$0$22872$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det er i øvrigt et Soltek 75KAV motherboard.

Har du den nyeste BIOS?

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-09-02 10:06

> Har du den nyeste BIOS?

Nej ikke den helt nye, men jeg har opdateret den, så jeg troede ikke at det
var noget problem, men så fandt jeg lige dette her:

Q Does SL-75KAV support AMD Athlon and Morgan processors?
A Yes, it supports these processors. Yet the BIOS on board should be of
version Q8.1 or later.

og jeg har version Q7.

Så jeg skal jo nok lige opdatere en gang i aften

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-09-02 10:14

> [...]
> version Q8.1 or later.
>
> og jeg har version Q7.
>
> Så jeg skal jo nok lige opdatere en gang i aften

Ja, så var jeg lige inde og kigge, og kom i tanke om hvorfor jeg ikke havde
opdateret til den nyeste. De skriver nemlig:

This BIOS version supports Athlon XP processors.
Notice: PCB Version should be F1 or later, which is printed on the corner of
component side, representing the engineering version of
the board.

og mit er en E version. Men nu er spørgsmålet jo så bare om, de bare mener
at den så ikke kan køre XP'ere eller om de mener at den slet ikke kan køre
med denne bios?

Tror lige jeg spørger i .bundkort om der er nolge der har prøvet det.

mvh Frank

Fra : John Smith

Dato : 10-09-02 10:30

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> - ingen post
>
> Nogle ideer til hvad der kan være galt?
>
> Det er i øvrigt et Soltek 75KAV motherboard.

Hvis din strømforsyning er for "lille" kan det godt skabe underlige
problemer...

Smith

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-09-02 10:44

> Hvis din strømforsyning er for "lille" kan det godt skabe underlige
> problemer...

Den er på 300 W, men jeg har også tænkt på det. Måske man skulle prøve at
tage div fra.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-09-02 10:58

> Den er på 300 W, men jeg har også tænkt på det. Måske man skulle prøve at
> tage div fra.

Ja, der skulle selvfølgelig have stået "div. ting" ikke bare "div".

mvh Frank

Fra : John Smith

Dato : 10-09-02 12:26

> Den er på 300 W, men jeg har også tænkt på det. Måske man skulle prøve at
> tage div fra.
>
> mvh Frank

Ahh 300 W burde nu være nok til almindeligt brug. Det kunne dog være et
problem hvis det var < 250 W.

Smith