hjælp til skadet plastjolle model "Ryds"
Fra : Geltzer

Dato : 09-09-02 19:35

I en efterårs storm mistede vi vores "Ryds".
Da vi fandt den igen , var bunden fyldt med mange små revner og et stykke af
kølen var slået af.

Vi har altid troet at den var lavet af glasfiber, men det er den ikke.
Har fået at vide det er en model lavet af en form for plast.

Nu kommer spørgsmålet:
Hvad kan den lappes med???
Hvis der er nogen der har erfaringer med hvilket materiale der kan anvendes
vil vi gerne høre fra Jer

Hilsen

Far og Søn

Fra : Jan T Pharo

Dato : 09-09-02 22:13

Mon, 9 Sep 2002 20:35:12 +0200, Geltzer; <alipr5$i23$1@sunsite.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Vi har altid troet at den var lavet af glasfiber, men det er den ikke.
>Har fået at vide det er en model lavet af en form for plast.

Hvad er der så imellem glasfiberen i en båd lavet av glasfiber?
Fiberen er armeringen, og så kommer der et binde- og fyldmiddel til. For
eksempel epoxy (plast) eller polyester (også plast)

>Nu kommer spørgsmålet:
>Hvad kan den lappes med???

Så skal man først vide, hvad den er lavet af. Det kan måske producenten
sige noget om.
Men det skal vel altid gå at lappe med epoxy og glasfiber, såfremt
epoxyen i det hele taget hæfter på den plast, jollen er lavet af.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 11°01E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-02 01:18

"Geltzer" <geltzer@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:alipr5$i23

> [...]
> Hvad kan den lappes med???
> Hvis der er nogen der har erfaringer med hvilket materiale der kan

Hvis båden er lavet af plast eller polyetylene ligesom de røde Pioneer
joller, kan den efter min bedste overbevisning ikke repareres. Måsk du kan
fuske noget sammen ved at smelte noget ny plasik i, men det vil aldrig blive
godt. Er det plast, kan du ikke bruge epoxy og lignende materialer..

Hvad siger producenten?

Claus

Fra : Jens Skov

Dato : 12-09-02 11:03

I "Bådnyt" har der været en anvisning på hvordan man reparerer en "Pioneer"
jolle. det er ved hjælp af en plasttråd og en varmepistol. Tråden var noget
"Pioneer-special", men det er jo ikke sikkert at Ryds'en skal have samme
behandling. prøv evt. http://www.rydsbatar.se/ der er både "konatkt os" og
det hele.
med venlig hilsen
JensS

Fra : Geltzer

Dato : 12-09-02 13:52

Tak for det.

Jeg har kontaktet dem og venter bare på svar

Hilsen Geltzer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-02 02:56

"Geltzer" <geltzer@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kontaktet dem og venter bare på svar

Det kunne være interessant at høre, hvad de svarer. Min erfaring er, at
disse plast både ikke kan repareres tilstrækkeligt effektivt, hvis man
ønsker en langtidsholdbar reparation.

Claus