har Toffi bukkehov?
Fra : Dan-Inge Eikas

Dato : 09-09-02 18:32

En hest pa rideskolen min (som jeg skal kjope, hvis den er frisk.)
har en sakalt bukkehov sier de, men inne pa internett fikk vi se et bilde av
en tegning av bukkehov. Denne tegningen lignet ikke i det hele tatt pa
foten/hoven til "min hest"

Hesten "min" (som heter Toffi) har en fot som har en merkelig "spiss" vinkel
nede ved hoven ellers syntes jeg at hove sa normal ut.
Er dette en bukkehov eller er det noe annet?
Kan dette ha kosekvenser for hesten hvis han gar mye og lenge i rideskole?
De har hatt denne hesten i et halvt ar na og for en uke siden spente den bak
ut nar vi klemte med bena.
Kan dette ha noe med foten a gjore?
Silje Kathrin.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-09-02 18:56

Dan-Inge Eikas wrote:
> [...]
> nede ved hoven ellers syntes jeg at hove sa normal ut.
> Er dette en bukkehov eller er det noe annet?

Det kan bare være fejlbeskæring gennem længere tid. Så kan hesten stå
alt for fladt på hoven og måske ligefrem stå på koderne. Men det er
svært at sige uden at se det.

> Kan dette ha kosekvenser for hesten hvis han gar mye og lenge i rideskole?

Ja.

> De har hatt denne hesten i et halvt ar na og for en uke siden spente den bak
> ut nar vi klemte med bena.
> Kan dette ha noe med foten a gjore?

Ja, måske. Den kan f.eks. have svært ved at holde balancen med rytter.

-dennis