ISDN gebyr!
Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-00 01:42

Hej NG

Nu vil forbrugerklagenævnet ikke tage sig af min sag ang. ISDN konverteringsgebyr til PSTN som TDK ikke har nævnt for mig, hverken
ved bestillingstidspunktet,leveringtidspunktet eller på en prisliste (som jeg iøvrigt aldrig modtog af TDK, men har set en fra før 1
april 2000, hvor det ikke er nævnt). Beløbet skal være over 500 kr for at forbrugerstyrelsen tager sig af det. Hvad gør jeg så? Har
talt med TDK, som kommer med latterlige sammenligninger som "hvis du får en blikkenslager til at sætte en vandhane op, fortæller han
dig intet om hvad det koster at få den taget ned igen". Da jeg nu har fastnet hos en anden operatør, har jeg mistanke om at TDK
"straffer" mig på den måde at nægte mig mine rettigheder. De har dog trods alt pligt til at oplyse om skjulte gebyrer ved at træde
ud af en aftale...mobiloperatører nævner da altid de 6 mdrs binding.

hvad gør jeg. Jeg er ekstremt sur på TDK!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 29-11-00 02:21

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote Wed, 29 Nov 2000
01:41:59 +0100 :

>hvad gør jeg.

Hopper over i forbrugergruppen (dk.forbruger).

Her snakker vi om Internet Udbydere og ikke ISDN oprettelses priser
o.l. som ikke har noget med Internet Udbydere at skaffe.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://vvvvvv.gummiand.dk/

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-00 04:55

> o.l. som ikke har noget med Internet Udbydere at skaffe.

nej men de fleste har dette problem når de har fået ISDN for at få "hurtigere" internet i sin tid, og nu har WOL og alle andre gode
priser på ADSL. Derfor mener jeg at det er on-topic

Fra : nevermind

Dato : 05-12-00 21:10

On Wed, 29 Nov 2000 02:21:16 +0100, Morten Kjaer Nielsen
<mortens.usenet.spamtrap.fra.04082000@gummiand.dk> wrote:

> [...]
>
>Her snakker vi om Internet Udbydere og ikke ISDN oprettelses priser
>o.l. som ikke har noget med Internet Udbydere at skaffe.

hvorfor kan folk ikke bare tage og slappe af?

danske nyhedsgrupper er garanteret dem med flest etikette-liderlige
spassere på globalt plan.

hvis du syntes han er forkert på den så send ham en email så vi andre
ikke behøver at høre på dine åndede kommentarer.

Fra : Hauge

Dato : 05-12-00 21:21

Hejsa

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:6a0q2t8d6amlt8efvqcm9c05sgn0cjhk9q@4ax.com...
> [...]
>
> hvis du syntes han er forkert på den så send ham en email så vi andre
> ikke behøver at høre på dine åndede kommentarer.

I lige måde, er dine kommentarer bedre? Nej vel, det er der vel ingen der
syntes, udover dig.

FUT dk.admin.netikette

/Hauge

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 05-12-00 23:23

wrote Tue, 05 Dec 2000 21:10:29 +0100 :

>danske nyhedsgrupper er garanteret dem med flest etikette-liderlige
>spassere på globalt plan.

Jeg bryder mig ikke om dit tonefald og sprogbrug.

>hvis du syntes han er forkert på den så send ham en email

nej, usenet er usenet

> så vi andre
>ikke behøver at høre på dine åndede kommentarer.

Det kan godt være du føler dig stødt, jeg tror at langt flertallet
er glade for at få en oplysning om at indlægget er mere relevant i
en anden gruppe, hvor der måske sidder folk som ved noget om den
slags.

Fra : nevermind

Dato : 06-12-00 23:23

On Tue, 05 Dec 2000 23:23:02 +0100, Morten Kjaer Nielsen
<mortens.usenet.spamtrap.fra.04082000@gummiand.dk> wrote:

>nevermind <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net>

>Jeg bryder mig ikke om dit tonefald og sprogbrug.

nej uhada hvor er mit sprog og tonefald da grimt da!

>nej, usenet er usenet

jaså! og det kan du vel fortælle mig en hel del om hr.
dk.usenet-veterean?

> [...]
>er glade for at få en oplysning om at indlægget er mere relevant i
>en anden gruppe, hvor der måske sidder folk som ved noget om den

det er skægt at dette ukorrekte emne er blevet behandlet så grundigt
med så mange besvarelser som nu er tilfældet når nu det er det
forkerte sted det blev postet!

man skulle tro man ville ignorere en så forkert placeret post?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-11-00 02:56

On Wed, 29 Nov 2000 01:41:59 +0100, "Tom Manczak"
> [...]

>ved bestillingstidspunktet,leveringtidspunktet eller på en prisliste (som jeg iøvrigt aldrig modtog af TDK, men har set en fra før 1

Jeg fatter ikke problemet? Betragt konverteringsbeløbet som et tilbud.

Alternativet er nedlæggelse af ISDN, og oprettelse af en almindelig
linie. Og det er langt dyrere.

Så jeg kan slet ikke se hvorfor så mange overhovedet kan hidse sig op
over dette?

I praksis tror jeg, problemet er, at man har givet lidt gratis, og
folk så forventer, at andet i samme boldgade også er gratis.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-00 04:51

> Alternativet er nedlæggelse af ISDN, og oprettelse af en almindelig
> linie. Og det er langt dyrere.

det er det de 450 kr. indbefatter (nedlæggelse og oprettelse). oprettelsen har kostet 225 kr! det er ok. men 450?

> I praksis tror jeg, problemet er, at man har givet lidt gratis, og
> folk så forventer, at andet i samme boldgade også er gratis.

måske, men jeg forventer oplysninger om skjulte gebyrer. det er en pligt!

> Så jeg kan slet ikke se hvorfor så mange overhovedet kan hidse sig op
> over dette?

fordi de fleste ikke bliver oplyst om de gebyrer, så nemt kan det siges.

Fra : Zorro

Dato : 29-11-00 14:33

Hej
Tom Manczak wrote:

> fordi de fleste ikke bliver oplyst om de gebyrer, så nemt kan det siges.

Du har fuldkommen ret. Det ligner bondefangeri og jeg bliver også rasende over denne fremgangsmåde. Det mest ærgelige
er at man ikke bare kan smutte over til en anden leverandør. Har du forsøgt at klage til Konkurrencestyrelsen og
Telestyrelsen - der er jo tale om ydnyttelse af monopol.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-11-00 17:13

On Wed, 29 Nov 2000 13:33:29 GMT, Zorro <zorNOro@superhSPAMeros.as>
wrote:

>Du har fuldkommen ret. Det ligner bondefangeri og jeg bliver også rasende over denne fremgangsmåde.

Hvorfor? Fordi Tele Danmark giver lidt af hvad det koster i det ene
tilfælde, og ikke i det andet?

Gider du ikke komme med nogle argumenter med hvorfor, du mener, det er
bondefangeri?

Fra : Sydfyns FM

Dato : 29-11-00 14:42

> det er det de 450 kr. indbefatter (nedlæggelse og oprettelse). oprettelsen
har kostet 225 kr! det er ok. men 450?

> måske, men jeg forventer oplysninger om skjulte gebyrer. det er en pligt!

Dumt spørgsmål. Har du, inden du bestilte produktet, spurgt hvad det koster
af få konverteret skidtet tilbage.
Hvis du ikke selv har gjort noget for at undersøge vilkårene, har jeg sku'
ikke ondt af dig.
Den "tøren i røven" mentalitet vi efterhånden er ved at have herhjemme er da
komplet latterlig.
Hver gang man føler sig det mindste uretfærdig behandlet, skal skylden
skydes over på andre, i stedet for at undersøge hvad man selv kunne have
gjort.

Jeg er sikker på at hvis du havde læst på Tele Danmarks hjemmeside fx. kunne
du sikkert have fundet betingelserne der.

Mvh

John K

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-00 17:43

> Jeg er sikker på at hvis du havde læst på Tele
> Danmarks hjemmeside fx. kunne
> du sikkert have fundet betingelserne der.

Hvis de ikke engang oplyser det i en trykt prisliste (den fra før 1. april 2000) som de burde have sendt mig men ikke gjorde, tror
du så at de oplyser det på en hjemmeside? Desuden er priserne ikke indbefattet i betingelserne. iøvrigt fik jeg aldrig nogen
betingelser af dem før jeg underskrev, og antog at de hørte under alm. pstn (hvilket isdn faktisk gør) . Når jeg ikke får nye
betingelser, så må den for pstn stadig være gyldig. Som jeg ser det og som TDK har udtalt sig over for mig, så indebærer denne
"nedtagning" af isdn og "oprettelse" af samme PSTN -nr ingen fysisk nedtagning og derefter en oprettelse. Det er 2 ledninger på
centralen der byttes om, det er alt! PSTN på mit nr. har altid fungeret som det skulle. ISDN oprettelsen indebærer dog noget
modstandsmåling, etc. , men ved tilbagekonvertering til pstn byttes der bare om på stikkene.

> Hver gang man føler sig det mindste uretfærdig behandlet

Det blev jeg. Den skulle konverteres d.9, fik mit svar ang. klagen d. 8, hvor jeg skulle ringe og klage. Tlf. virkede ikke....den
var allerede konverteret!!! Sonofon fik besked fra tdk d. 8. om morgenen, efter konverteringen var gået igang, så de ikke engang
kunne nå at oplyse mig om det, da datoen var ændret!

> Hvis du ikke selv har gjort noget for at
> undersøge vilkårene

ser man en prisliste for isdn, så regner man med at den indeholder alle priser der gælder. Det gjorde den ikke. Så skulle jeg ringe
til dem og spørge, efter jeg _har_ set en prisliste hvorpå det burde stå? og faktisk spurgte jeg nede i butikken efter bestillingen,
om der var ekstra udgifter ud over de 50 pr. mdr. "kun hvis du vil have ekstra services som banke-på, flere numre, etc" (også en
abb. ændring ligesom ISDN->pstn)

> Den "tøren i røven" mentalitet vi efterhånden er > ved at have herhjemme er da
> komplet latterlig.

Du skal aldeles ikke spille hellig!!!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Sydfyns FM

Dato : 30-11-00 00:21

> Du skal aldeles ikke spille hellig!!!

Der er du så heldig stillet - at det skal du ikke bestemme.

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 07:35

> Du skal aldeles ikke spille hellig!!!

fordi jeg har nemlig mudderkastet med dig før...hvor du ikke havde ret. Så din kommentar passer lidt din egen "profil". sorry, men
jeg skal altså sige det....

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 21:06

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 21:06

Fra : Sydfyns FM

Dato : 28-11-00 21:06

> noget med at du/I havde problemer med din/jeres internet forbindelse hos
WOL...dæmrer det?

Jeps - vi fik også løst problemet - vi skiftede udbyder - det kostede os i
øvrigt ikke noget :)

Det kan jeg nu ikke rigtig se hvad det har med tøren-i-røven mentaliteten at
gøre.

Mvh

John K

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 23:02

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 23:02

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 23:02

> Jeg skal da samtidig beklage hvis jeg har kaldt dig ting der ikke var
> berettigede.

Tak Og så vil jeg da beklage at jeg selv svarede igen med nogle dårlige ord, og tillykke med at CC er i stand til at yde jer en
bedre service/forbindelse.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 29-11-00 21:55

"Sydfyns FM" <sydfynsfm@hotmail.com> skrev:
>Har du, inden du bestilte produktet, spurgt hvad det koster
>af få konverteret skidtet tilbage.

ISDN blev fremført som en ydelse, ligesom Vis Nummer. Hvem spørger mon,
hvad det koster at afmelde Vis Nummer-ydelsen? Ingen, for normalt koster
det ikke noget at afmelde en ydelse.

Hvis ISDN-ydelsen teknisk set er så speciel, at en afmeldelse kræver en
dyr tilbagekonvertering, så burde Tele Danmark have omtalt det. Så kunne
potentielle kunder tage det med i betragtning. Det er ikke rimeligt at
fortie det og så introducere en afmeldelsesafgift for de kunder, der har
købt ydelsen.

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Sydfyns FM

Dato : 29-11-00 22:59

> ISDN blev fremført som en ydelse, ligesom Vis Nummer. Hvem spørger mon,
> hvad det koster at afmelde Vis Nummer-ydelsen? Ingen, for normalt koster
> det ikke noget at afmelde en ydelse.

Hvis du afmelder Vis Nummer får du ikke noget igen.

Det gør du hvis du konverterer fra ISDN til PSTN. Derfor kan man da tænke
sig til at der måske er et eller anden form for gebyr - og evt. undersøge
sagen.

Mvh

John K

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 30-11-00 00:58

"Sydfyns FM" <sydfynsfm@hotmail.com> skrev:
>Hvis du afmelder Vis Nummer får du ikke noget igen.

Jo. Hvis man afmelder Vis Nummer står man tilbage med det, man havde
før: en almindelig telefonlinie uden Vis Nummer.

>Det gør du hvis du konverterer fra ISDN til PSTN.

Det er meget nærliggende at tro, at det samme gør sig gældende hvis man
afmelder ISDN-tjenesten: man står tilbage med en almindelig telefonlinie
"uden ISDN".

At det rent teknisk er en konvertering ved jævne kunder altså ikke noget
om. Jeg aner da fx heller ikke noget om, hvad der skal til for at skifte
fra den store til den lille kabeltv-pakke. Men eftersom der intet sted
er nævnt et afmeldelsesgebyr for at skifte tilbage til den lille går jeg
som udgangspunkt ud fra, at det er gratis - også selvom det måske kræver
en lige så stor tekniker-indsats at lave den nedgradering som der kræves
for at lave ISDN->PSTN.

>Derfor kan man da tænke sig til at der måske er et eller
>anden form for gebyr - og evt. undersøge sagen.

Der var intet gebyr nævnt på deres hjemmeside, i brochurene, i deres
abonnements-betingelser (jeg har dem stadig) og da slet ikke i deres
reklamer. Er det så stadig rimeligt, at man som kunde skal "undersøge
sagen"?

Fra : TSV

Dato : 30-11-00 01:14

"Richard Flamsholt" <richard@flamsholt.dk> wrote in message
> [...]

> ISDN blev fremført som en ydelse, ligesom Vis Nummer. Hvem spørger mon,
> hvad det koster at afmelde Vis Nummer-ydelsen? Ingen, for normalt koster

Selvfølgelig er det en ydelse, men ISDN er en hoved-ydelse, mens Vis-Nummer
er en tillægs-ydelse.
TeleDanmark har altid kaldt det for en konvertering, hvilket ret tydeligt
indikerer at noget grundlæggende ændres i abonnementet.
Såvidt jeg ved tager TeleDanmark heller ikke noget for selve lukning af en
ISDN-forbindelse, men en konvertering er altså en ændring og ikke en
lukning.
Det kan godt være at det er to ledninger der skal byttes om på en central,
men der skal altså stadigvæk en eller anden til det køre ud til centralen og
rent faktisk gøre det.
Lukningen ved jeg kan gøres med et par få tastetryk, så det er altså ikke
nødvendigt at sende en mand afsted i dette tillfælde.

I forventer da heller ikke at få den nylakerede bil, lakeret i den gamle
farve, gratis, bare fordi, den nye farve alligevel ikke lige var jeres smag,
vel?

TSV

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 06:20

> men der skal altså stadigvæk en eller anden til det køre ud til centralen og
> rent faktisk gøre det.

ja, nu er min central en forholdsvis stor en. ca. 50 m lang ombygget boligblok. men...men ca. 175.000 kunder, kan TDKs startgebyr på
normalt 375 kr, jo dække en del mere end at dreje nøglen, og så køre hen til til centralen (I kbh kræver det ikke så meget kørsel.
vistnok kun fra hovedkvarteret omkring havnen til vesterbro central (min) hvortil jeg kan cykle (!) på under 10 min!!). Og af 175 K
kunder...et par stykker skal da have lavet noget en gang imellem. Og det er sikkert den samme tekniker der også piller ved adsl og
sætter de rette kabler til, på samme dag. hvis 2 kunder skal have isdn->pstn, 4 skal have adsl, må der være min. 1500 kr for de få
km. kørsel, + den egentlige service oveni som skal udføres.

> I forventer da heller ikke at få den nylakerede bil, lakeret i den gamle
> farve, gratis, bare fordi, den nye farve alligevel ikke lige var jeres smag,
> vel?

biler<-->teleydelser??? Find et ordentligt sammenligningsgrundlag. Men TDK snyder lige så meget som bilbranchen, så passede det jo
meget godt

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-11-00 09:54

> [...]
> men ca. 175.000 kunder, kan TDKs startgebyr på normalt 375 kr, jo dække
> en del mere end at dreje nøglen, og så køre hen til til centralen

Som tidligere nævnt har prisen på ydelser der er forsyningspligt på ikke
noget med de faktiske omkostninger at gøre. Du skal (og det er loven) betale
mere sådan at dem der bor på småøer ikke skal betale 1½ mio. for en
telefonlinje...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke Tele Danmark Internet

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 21:16

Ja, det er fair nok ved en nyoprettelse, og der betaler jeg gladeligt, det har jeg gjort indtil flere gange. men en konvertering af
en eksisterende linie har intet at gøre med en fysisk nyoprettelse.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 29-11-00 16:12

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote:

>måske, men jeg forventer oplysninger om skjulte gebyrer. det er en pligt!

Jeg er forvirret. Hvad er det lige for skjulte gebyrer her er tale om?

TeleDanmarks tilbud om at du kan spare ca. 50% på oprettelsen af en
telefonlinje, hvis du opretter den samtidig med at du nedlægger din
ISDN-forbindelse?

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-11-00 17:12

On Wed, 29 Nov 2000 04:51:29 +0100, "Tom Manczak"

>det er det de 450 kr. indbefatter (nedlæggelse og oprettelse). oprettelsen har kostet 225 kr! det er ok. men 450?

Det er da også okay? Det er da langt billigere end at få nedlagt og
oprettet en ny linie.

Forskellen ligger vel i at Tele Danmark gerne vil betale noget af
gildet i det ene tilfælde, og ikke i det andet. Det er da flinkt, at
de overhovedet vil gøre det i det ene tilfælde - så har du jo sparet
de penge.

>måske, men jeg forventer oplysninger om skjulte gebyrer. det er en pligt!

Forstå dog at det er et tilbud, og ikke et gebyr. Tele Danmark behøver
da ikke engang at have et sådan tilbud om at man kan konvertere.

Du får ændret noget ret fundamentalt på din forbindelse - ja, du får
faktisk nedlagt en type kredsløb, og oprettet et helt andet. Hvordan
kan du kalde det for et "gebyr"?

>fordi de fleste ikke bliver oplyst om de gebyrer, så nemt kan det siges.

Det er ikke et gebyr.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 29-11-00 17:54

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

Nu bliver jeg nød til at gribe tasterne selvom det er en forkert gruppe ,
men nu har jeg læst tråden og fået nok af specielt dit skriveri Peter.

> Forstå dog at det er et tilbud, og ikke et gebyr. Tele Danmark behøver
> da ikke engang at have et sådan tilbud om at man kan konvertere.

Jeg har selv en klage liggende hos teledk. Da jeg i sin tid bestilte ISDN
stod der intet om noget tilbage konverterings gebyr i betingelserne og da
slet ikke på nettet. Så kommer adsl som jeg gerne vil have derfor kan jeg så
spare 50 pr. md ved at få min gamle analoge linje tilbage. Dette koster
450.- kroner og har sku´ ikke noget med et tilbud at gøre det er betaling
for at en service medarbejder hos teledk flytter på et eller andet på
centralen.

Da jeg ALDRIG har fået oplyst konsekvensen ved at konvertere til ISDN mener
jeg det er direkte bondefangeri at bøffe mig for 450.- på noget som den
anden vej kun koster 225.-

Med den teknologiske udvikling kan ingen sige hvad vi skal bruge i morgen
derfor mener jeg der er teledk pligt at fortælle mig at vis jeg på et senere
tidspunkt vil have min analoge linje tilbage koster det 450.- kroner så har
jeg nemlig mulighed for at takke nej til ISDN tilbudet.

--
Henrik
news@nytliv.net

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-11-00 20:49

"Henrik Bruun-Petersen" <news@nytliv.net> wrote:

>Da jeg ALDRIG har fået oplyst konsekvensen ved at konvertere til ISDN mener
>jeg det er direkte bondefangeri at bøffe mig for 450.- på noget som den
>anden vej kun koster 225.-

Hvis man skal udtrykke det lidt mere neutralt, så kan man jo sige, at
hvis TD sælger konverteringen fra analog til ISDN for 225,- uden
videre kommentarerer, må kunden få den opfattelse, at 225,- er den
reelle pris for en konvertering - og det er jo svært at se nogen grund
til, at TD's omkostninger ved at konvertere tilbage til det, man havde
i forvejen, vil være højere.

TD har dog vist aldrig solgt konverteringen for 225,- uden videre
kommentarerer. På det tidspunkt, hvor prisen var 225,-, sagde alle
annoncer, at det var halv pris af de normale 450,-.

Så de kunder, der har givet 225,- den ene vej bør også være forberedt
på, at det kan koste 450,- den anden vej.

Så langt fremstår TD jo som nogle engle - hvis ikke det var for det
faktum, at en eller anden myndighed faktisk har tvunget TD til at
sænke tilbagekonverteringsprisen til 450,-. Før da lå den på ca. det
dobbelte...

Men vi er off-topic, så fut: dk.forbruger.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 01:31

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 30-11-00 01:31

>I min mening er det at tale ned til folk.

Synes du virkelig? Jeg vil snarere kalde det god og reel rådgivning, at
man også gør opmærksom på en eventuel negativ side af en handel. Hvordan
kan det dog opfattes som at "tale ned til folk"?

At kun fremhæve fordelene og fortie ulemperne giver dårlig karma.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-11-00 04:50

On Thu, 30 Nov 2000 00:31:12 GMT, Richard Flamsholt
<richard@flamsholt.dk> wrote:

>Synes du virkelig? Jeg vil snarere kalde det god og reel rådgivning, at
>man også gør opmærksom på en eventuel negativ side af en handel. Hvordan
>kan det dog opfattes som at "tale ned til folk"?

Personligt har jeg en holdning om at nogle folk sjældnere og sjældnere
sætter sig ind i hvad, de egentligt bestiller (og fx hvad
grundforskellen på ISDN og Vis Nummer er - det betyder desværre,
at i en del tilfælde skal sælgere og lignende lade som om, de tænker
for én.

Pga. manglende omtanke fra kundernes side, betyder det desværre, at
sælgerne bliver nødt til at tale på et ret lavt niveau (fx "Du kan
ikke tilslutte dit kaffeapperat din ISDN-forbindelse").

Problemet er, at det er en bjørnetjeneste. Hvis folk fx ikke har
forstået, at ISDN og en alm. telefonforbindelse er to helt forskellige
telefon-forbindelser, kan der kun komme grumme ting ud af at "skjule"
dette ved at fortælle en masse ting, uden at komme ind på de tekniske
forskelle. Og i mange tilfælde ville verden være bedre tjent ved at
kunden aldrig i første omgang brugte noget, han/hun ikke havde
forstand på.

>At kun fremhæve fordelene og fortie ulemperne giver dårlig karma.

Hep. Men der må være grænser.

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 07:23

> at i en del tilfælde skal sælgere og lignende lade som om, de tænker
> for én.

Ja, men sælgere er generelt nogle som kun nævner fordele. Og "ja tak, tænk for mig, jeg vil have et produkt (wow, jeg viser
interresse!), og du må godt fortælle mig om fordele og ulemper og det indblandede bondefangeri" Så crasher de fleste sælgere, lissom
Microsoft. Det viser jo bare at de ikke engang kan tænke selv!!!

> niveau (fx "Du kan
> ikke tilslutte dit kaffeapperat din ISDN-
> forbindelse").

Tænk dog på folk der ikke aner en prik om ISDN, og har brug for saglig uddybende rådgivning. Nok en af verdens største mangelvarer
idag, foruden mad. De fleste konsulenter, sælgere, og kundeservice medarbejdere aner ikke hvad de taler om, og afspejler sig i at
hvis man ringer 5 gange, så får man 5 forskellige svar---det sker hver gang, uden undtagelse. TDK, WOL(har prøvet ca. 4forskellige
spørgsmål og fik 5forskellige svar til hvert spørgsmål), sikkert også alle de andre som jeg ikke har prøvet.

> Hep. Men der må være grænser

Ja, for det bondefangeri man bør finde sig i.

> Pga. manglende omtanke fra kundernes side, betyder det desværre, at
> sælgerne bliver nødt til at tale på et ret lavt >

Hvad kan jeg sige...det minder så meget om en sælger! tænk på de folk der ikke kender ISDN, udover at det giver 2 linier og hurtigt
internet.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-11-00 10:09

> Personligt har jeg en holdning om at nogle folk sjældnere og sjældnere
> sætter sig ind i hvad, de egentligt bestiller (og fx hvad
> grundforskellen på ISDN og Vis Nummer er

Hørt!

> Pga. manglende omtanke fra kundernes side, betyder det desværre, at
> sælgerne bliver nødt til at tale på et ret lavt niveau (fx "Du kan
> ikke tilslutte dit kaffeapperat din ISDN-forbindelse").

LOL

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 01-12-00 02:23

> [...]
>sælgerne bliver nødt til at tale på et ret lavt niveau (fx "Du kan
>ikke tilslutte dit kaffeapperat din ISDN-forbindelse").

Der er en gradsforskel.

God forretningsetik er, at give kunden den information, der må skønnes
væsentlig for købet. Det er da en væsentlig information, at det koster
penge at vende tilbage til udgangspunktet hvis man ikke længere ønsker
ydelsen.

>Problemet er, at det er en bjørnetjeneste.

Mener du det generelt? At afgivelse af information om væsentlige forhold
ved en handel er at gøre folk en bjørnetjeneste - fordi de så ikke lærer
at tænke selv, eller hvad?

Bemærk: "væsentlige forhold". Vi skal ikke have amerikanske tilstande,
hvor alskens hypotetiske situationer remses op i en disclaimer.

> [...]
>telefon-forbindelser, kan der kun komme grumme ting ud af at "skjule"
>dette ved at fortælle en masse ting, uden at komme ind på de tekniske

Netop. ISDN blev lanceret som "hurtigt Internet". Ikke som en ændring af
abonnementet, som det var forbundet med en omkostning at fortryde. Den
information valgte man ikke at give (dvs at skjule; den var jo kendt af
TD internt) og der kom den grumme ting ud af det, at folk med rette ikke
forventede et tilbagekonverteringsgebyr og er sure over at først at få
det at vide nu.

Jeg ved hvad ISDN teknisk betyder. Min mor opfatter det da bare som et
"hurtigere Internet" ovenpå telefonlinien, og det er ikke noget jeg lige
hitter på til lejligheden: det gør hun skam. Jeg synes, reklamerne taget
i betragtning, at det er en rimelig opfattelse og derfor burde TD have
informeret bedre om konsekvenserne ved at få ISDN.

>Hep. Men der må være grænser.

Naturligvis. Men du får det til at lyde som om, at Tele Danmark sørme
gjorde en stor indsats for at informere folk om eventuelle ulemper, men
at der jo må være en grænse for, hvad de skal informere om. Mig bekendt
informerede de slet ikke om nogen ulemper overhovedet.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 29-11-00 18:00

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> [...]
> gildet i det ene tilfælde, og ikke i det andet. Det er da flinkt, at
> de overhovedet vil gøre det i det ene tilfælde - så har du jo sparet

Mjah. Jeg har også bedt om at få konverteret min linie fra ISDN til
PSTN, og er i princippet ret ligeglad med om det skulle koste 0, 2,
eller 500 kroner. Dog vil jeg sgu også have det gratis, da jeg ved
TeleDK har givet denne service til andre kunder. (Jeg har dog aldrig
konverteret fra PSTN til ISDN, så måske det stiller sig anderledes for
mig, men hey, 500 kroner er 500 kroner.)
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-11-00 00:19

On 29 Nov 2000 17:59:32 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
wrote:

>Dog vil jeg sgu også have det gratis, da jeg ved
>TeleDK har givet denne service til andre kunder.

Jeg skal lige være helt med: Du vil have det gratis, fordi enkelte
andre har fået det gratis?

*shudder*

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 30-11-00 08:46

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> Jeg skal lige være helt med: Du vil have det gratis, fordi enkelte
> andre har fået det gratis?
>
> *shudder*

Jeg forstår ikke din holdning, Peter. TeleDK har ikke et personligt
forhold til disse "heldige kunder", de har ikke opnået en specielt
favorabel kontrakt på telefoni, og de har heller ikke betalt hverken
mere eller mindre for deres ISDN-opkobling. Hvorfor skulle TeleDK så
forskelbehandle deres kunder på netop dette punkt?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-11-00 16:10

On 30 Nov 2000 08:46:03 +0100, Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org>
wrote:

> [...]
>mere eller mindre for deres ISDN-opkobling. Hvorfor skulle TeleDK så
>forskelbehandle deres kunder på netop dette punkt?

Personligt tror jeg, at de fleste skal betale gebyret. At Tele Danmark
så har skønnet, at både Tele Danmark og kunden er bedst tjent ved at
slippe for gebyret (hvis alternativet er at kunden brokker sig i mange
timer i telefonen, etc., hvilket let løber op i mere end de 450 kr.),
er en anden sag.

Der er en fast pris, og det er den, der som udgangspunkt skal betales.

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 00:21

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-11-00 00:21

On Wed, 29 Nov 2000 19:55:15 +0100, "Tom Manczak"

>Så vidt jeg har ladet mig fortælle, så er dette konverteringsgebyr (jeg lader mig ikke rokke ikke noget der nærmer sig de reelle
>omkostninger. Forstået på den måde at det reelt koster dem en del mindre end 450 kr. Desuden har de allerede fået ca. 700 kr ekstra
>af mig i den tid jeg har haft isdn.

Ja, men grunden til at det koster mindre end 450 kr. på stedet er, at
de på forhånd har brugt mange millioner på at få etableret deres
netværk i landet. Tro mig; du har ingen interesse i på den måde at
betale reelle udgifter, hvis vi skal regne bagud.

Som jeg ser det, har du ganske enkelt intet krav om at kunne få
konverteret fra ISDN til analog eller omvendt. Det kan blot være en
service, som de vælger at tilbyde, men grundlæggende må du få nedlagt
dit ene kredsløb, og få oprettet et andet.

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 22:32

Fra : Peter Larsen

Dato : 30-11-00 22:32

> høhø...jamen så skal jeg da have penge for at min tlf. nu må køre på de
billigere, i forvejen etablerede PSTN kredsløb

..... hvis du tror teledanmark teknikere kun etablere nye ting, så tager du
fejl, de vedligeholder også det gamle "lort".... :)

regards, Peter Larsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 23:04

> .... hvis du tror teledanmark teknikere kun etablere nye ting, så tager du
> fejl, de vedligeholder også det gamle "lort".... :)

Det tror jeg bestemt ikke. Men der er jo også en abbonementspris , som er højere på sjælland end jylland....

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-12-00 03:02

Thu, 30 Nov 2000 23:04:18 +0100, skrev "Tom Manczak"
<tom_manczak@mobilixnet.dk>:

>Men der er jo også en abbonementspris , som er højere på sjælland end jylland....

Som bliver det samme fra 01.01.2001.

Det er historiske traditioner fra den gang, der var flere
telefonselskaber, der var Jysk Telefon åbentbart billigst med
abonnement og man har ikke fået lov til ændre abonnementsprisen til
det samme før nu.
(Da TeleDK ikke ønskede at abonnementsprisen skulle være den jyske
pris over hele landet, men en højere).

Men, hvis du er så utilfreds med TeleDK, hvorfor flytter du så ikke
dit abonnement ober til f.eks. Mobilix, som ellers er din nye
teleudbyder (måske), Tele 2 eller Sonofon?

Så kan du jo bede dem om at konvertere dit ISDN-abonnement om til et
analogt abonnement.

Og se om du får det gratis der.

med venlig hilsen
Knud
--
Udbydere har fået en undergruppe:
som er beregnet til erfaringsudveksling og debat om xDSL-forbindelser

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-12-00 04:20

> Og se om du får det gratis der.

problemet er at TDK ejer kablerne, og Sonofon som nu er min operatør,
skal pålægge mig det samme gebyr, da TDK opkræver det af sonofon, som
så skal opkræve det af mig. Det er stadig TDK der skal foretage
konverteringen.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-12-00 04:46

Fri, 1 Dec 2000 04:20:15 +0100, skrev "Tom Manczak"
<tom_manczak@mobilixnet.dk>:

>Sonofon som nu er min operatør,
>skal pålægge mig det samme gebyr, da TDK opkræver det af sonofon, som
>så skal opkræve det af mig. Det er stadig TDK der skal foretage
>konverteringen.

Selvfølgelig er det TeleDanmark, der skal udføre konverteringen.

Men det er da op til Sonofon, at afgøre om de vil opkræve gebyret
eller ej.

Du kan med lige så god ret forlange, at Sonofon skulle betale for
konverteringen, for at få/beholde dig som kunde.

Jeg kan overhovedet ikke se, hvorfor TeleDanmark skulle give dig en
gratis ydelse og når du så slet ikke ønsker at være kunde hos dem.

Men jeg ved godt, at du føler, at det mest uretfærdige er, at du ikke
blevet oplyst om det, for dig at se, urimelige i at en
tilbagekonvertering koster et gebyr.

Men jeg kan ikke rigtig se, at det kan være anderledes.

En lav pris på eller gratis konvertering til ISDN er naturligvis et
tilbud for at få folk til at skifte til ISDN.

Du fik det til kr. 225,00 og vidste, at det var ½ pris og burde
således selv kunne forestille dig, at det ville koste det samme at gå
tilbage, men der er naturligvis ingen tilbudspris, så der må du betale
det fulde normale gebyr.

Om ikke andet, så burde du have spurgt.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-12-00 13:13

> gratis ydelse og når du så slet ikke ønsker at være kunde hos dem.

Det er jo desværre noget jeg ikke slipper for, jeg er jo stadig en
indirekte kunde hos TDK, eftersom sonofon skal betale TDK for
abbonnement og andre ydelser.

> Men det er da op til Sonofon, at afgøre om de vil opkræve gebyret
> eller ej.

450 kr her og der vil jo løbe op i en del penge, og jeg tror det vil
være urealistisk at forestille sig at de skulle betale det beløb for
mig. Desuden var jeg jo kunde hos TDK på bestilllingstidspunktet.

> Du kan med lige så god ret forlange, at Sonofon skulle betale for
> konverteringen, for at få/beholde dig som kunde.

Det er rigtigt. Men nu kommer vi ind på et samvittighedsspørgsmål, da
jeg har fået så meget smidt i nakken af sonofon, netop ved at være en
gammel (5 år) trofast kunde der altid betaler til tiden, etc.

> Men jeg kan ikke rigtig se, at det kan være anderledes.

Nej, det er jeg selv ved at indse. Det er svært at stille sig mod
monopolerne men det er stadig det samme krav jeg har : de skal
oplyse mig om skjulte gebyrer, det er kun rimeligt.

> Om ikke andet, så burde du have spurgt.

Hvis jeg ikke havde gjort det, så var det jo min egen salat jeg
jokkede i. Når jeg indgår aftaler af denne art, så er mit spørgsmål
altid (uden undtagelse): "denne aftale medfører ikke andre
omkostninger, end oprettelsen, det løbende abbonnement, mit forbrug,
ydelserne i prislisten der måtte ønskes, selv hvis jeg vil opsige
aftalen eller ændre den i stort omfang til en anden aftale?". "nej,
nej, slet ikke!" sagde damen så...

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-12-00 19:09

> men det er stadig det samme krav jeg har : de skal
> oplyse mig om skjulte gebyrer, det er kun rimeligt.

Der er igen skjulte gebyrer ved ISDN-abonnementet.
(desuden: hvis der var skjulte gebyrer og tdk oplyste dig om dem ville de jo
ikke være skjulte)

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 13:16

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-12-00 13:16

> (endsige
> bruge TDK's kabler)

og hvis sonofon selv skulle opbygge deres eget net ved siden af et der
er over 100 år gammmelt, og et af verdens mest velfungerende og
avancerede telefonnet? Der er vel tale om beløb som selv ikke Bill
Gates kunne betale.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Hauge

Dato : 01-12-00 13:37

Hejsa

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> er over 100 år gammmelt, og et af verdens mest velfungerende og
> avancerede telefonnet? Der er vel tale om beløb som selv ikke Bill

Er det ikke snart på tide at flytte denne diskution til den rette gruppe?
De 5 år du snakker om, er det din alder, eller den tid du har været kunde
ved TDK?

FUT dk.teknik.telefoni.isdn

Mvh Hauge

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-12-00 16:07

> De 5 år du snakker om, er det din alder, eller

Tak Din kommentar afspejler måske også din egen alder? Hvis du
synes jeg er hel gal på den, jamen du er ikke tvunget til at være med
i diskussionen. Så bør du jo bare lade være med at svare, især da din
kommentar er irrelevant.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Hauge

Dato : 01-12-00 22:33

Hejsa

> [...]
> synes jeg er hel gal på den, jamen du er ikke tvunget til at være med
> i diskussionen. Så bør du jo bare lade være med at svare, især da din

Men en del mere relevant end hvad du har skrevet i tråden, da den forsøgte
at få debatten ind i den rigtige gruppe, og ikke blev ved med at udpensle en
masse der _ikke_ handlede om det gruppen var/er til, så derfor mit spørgsmål
om din alder..

FUT dk.admin.netikette da det her heller ikke er den rette gruppe til det
her..

/Hauge

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 06:55

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 06:55

> går f.eks. til, at folk på Anholt også kan få ISDN til 225 kr. (eller hvad
> det nu koster)

uanset hvad, vil en isdn konvertering kræve ret lidt, ingen nedgravning af kabler. Men os der vil konvertere...skal vi betale for at
andre folk kan få deres kabler gravet ned? Det har vi da gjort en gang allerede!!!
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-11-00 10:00

> uanset hvad, vil en isdn konvertering kræve ret lidt, ingen nedgravning af
kabler. Men os der vil konvertere...skal vi betale for at
> andre folk kan få deres kabler gravet ned?

Ja, ideen er at der er ens pris for disse ydelser ligegyldigt om teknikeren
skal trykke på 4 knapper på kontoret eller trække 10 km søkabel og opsætte
en ny central.
Det er et socialt system som jeg (selvom jeg er konservativ) ikke er helt
uenig i.

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 20:27

Men jeg ser ikke hvorfor at pengene jeg betaler for en konvertering også skal støtte en hel anden sag. Selvfølgelig er 950 for en
oprettelse ok, ellers ville visse folk jo aldrig få råd til en tlf. Men jeg har ikke bedt om nedtagelse og en oprettelse, kun en
konvertering. At TDK definerer en konvertering som en nedtagelse og derefter nyoprettelse, er i mine øjne en stor gang
"flueknepperi" (beklager ordvalget, men jeg kan ikke finde et bedre udtryk), og at en simpel ting skal opdeles i flere mindre ting
med henblik på at få flere penge ind.

Og, for 117. gang. Da jeg oprettede mit nummer i sin tid, så har jeg betalt min andel til det sociale system for at andre kan få en
tlf, hvis der skal foretages en "større indgreb" som at grave kabler ned. Men så skal jeg betale igen...

Det skal da lige nævnes, at selvom denne diskussion kan give udtryk for at jeg ikke kan lide skatter, osv. så har jeg intet problem
med at betale skat. At jeg skal betale skat for noget der kommer andre tilgode, men ikke mig selv, bliver jo nok gengældt på et
tidspunktm, hvor situationen vendes. Men der er man jo klar over hvad pengene bruges til, det er betaling til den sociale
funktionalitet, og at man selv kan få det tilgode hvis det bliver nødvendigt. Men konverteringsgebyret indeholder ikke nogen
underliggende betydning at det også går til dem der har problemer med at få oprettet en tlf. Dette gebyr børe derved heller kaldes
en konverteringsskat eller afgift, da man ved at disse ords betydning har noget med noget socialt at gøre.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-00 19:56

> givet lidt gratis (Peter Brodersen's indlæg)

nu går der noget galt et sted, folk skriver uden at overveje hvad de skriver. Og derfor er jeg nød til at kløve dine ord. Gratis er
gratis, dvs 0 kr, og 225 eller 450 er ikke 0! Givet nogen noget???

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Flemming Riis

Dato : 29-11-00 20:11

On Wed, 29 Nov 2000 19:55:43 +0100, "Tom Manczak"
<tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote:

>gratis, dvs 0 kr, og 225 eller 450 er ikke 0! Givet nogen noget???

Kan i ikke holde jeres klynk i forbruger gruppen det er ikke noget der
ligner ontopic herinde

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-11-00 21:33

> SNIP klage over TDK
> De har dog trods alt pligt til at oplyse om skjulte gebyrer ved at træde
ud af en aftale

Der er ikke gebyr for at opsige et ISDN-abo
Det har været oppe og vende før og man bliver ikke bonnet for at opsige et
ISDN abonnement.

Fra : Tom Manczak

Dato : 29-11-00 22:10

> Der er ikke gebyr for at opsige et ISDN-abo
> Det har været oppe og vende før og man bliver ikke bonnet for at opsige et
> ISDN abonnement.

korrekt. men vi omtaler en konvertering, hvor TDK påstår at der også oprettes et nyt abb.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-11-00 22:17

> korrekt. men vi omtaler en konvertering, hvor TDK påstår at der også
oprettes et nyt abb.

Du snakkede bare om et skjult gebyr for at udtræde af ISDN-aftalen, men du
er altså enig om at et sådant skjult gebyr ikke eksisterer.

Jeg medgiver gerne at teledk ikke fortæller om gebyret for konvertering til
andre teleprodukter, fx ISDN2 > ISDN30 eller ISDN30 > kundelænke eller sågar
ISDN > PSTN, men det er der heller ikke noget lovkrav om og overdreven
information kan også forvirre mere end det gavner...

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 07:07

> Du snakkede bare om et skjult gebyr for at udtræde af ISDN-aftalen, men du
> er altså enig om at et sådant skjult gebyr ikke eksisterer.

Jeg må bede dig om at læse mit indlæg igen. i starten nævner jeg konvertering...der koster...til slut nævner jeg at "træde ud af
ISDN aftale", underforstået at jeg ikke vil ændre på det jeg havde før isdn, bare slippe for isdn , beholde pstn.

> ISDN > PSTN, men det er der heller ikke
> noget lovkrav om o

Så må du nok lige sige det til forbrugerstyrelsen/klagenævnet!

>g overdreven
> information kan også forvirre mere end det >gavner...

Hvordan? er det forvirrende at få at vide hvad en nøgle koster til de lænker man er blevet bundet med?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : den glade dreng

Dato : 02-12-00 00:18

Martin Højriis Kristensen <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:903ro7$h8f$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> ISDN > PSTN, men det er der heller ikke noget lovkrav om og overdreven
> information kan også forvirre mere end det gavner...

Jammen skal man lovgive for alt hvad der bør være naturligt, jeg mener det
må være en naturlig del at oplyse at det koster noget hvis man vil ha det
pågældende lavet om. Og man må jo forvente at defleste til hver en tid helst
vil ha det som er det bedste produkt, både i kvalitet og pris, og for de
fleste er det det gamle telefonsystem og adsl.

Man kan jo se, selv i de reklamer der kører nu i fjernsynet, bliver
forbrugerne ikke oplyst om at der er tilbage konverteringsafgift. Hvis de på
et tidspunkt ønsker at få det gamle system igen, som jo også på hardware
siden er betydelig billigere

hilsen

Per

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 07:14

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 07:14

> Jeg synes du skulle nedlægge din isdn '
>(GRAAAAAAAAAAAAATIS)

Jaaaaaaah tak!

> .. og ringe og oprette et pstn nummer.. (du får
> nok nyt nummer, og du bliver

neeeeeeej tak, da pstn virkede fint før, og det gjorde nummeret også. problemet er at TDK skærer denne ændring op i en nedtagelse og
en oprettelse (selv med samme nr.)....har jeg bedt om det? Nej, kun en konvertering.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Peter Larsen

Dato : 30-11-00 14:30

> [...]
problemet er at TDK skærer denne ændring op i en nedtagelse og
> en oprettelse (selv med samme nr.)....har jeg bedt om det? Nej, kun en

Læs nu ordentligt, ved nedlæggelse af isdn, nedlægger du også nummeret og
putter det i 6 måneders "karantæne" ......

Hvis du ikke kan vente, så skal du oprette et nyt pstn linie, og NYT
nummer...

regards, Peter Larsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 20:56

> Læs nu ordentligt, ved nedlæggelse af isdn, nedlægger du også nummeret og
> putter det i 6 måneders "karantæne" ......

Det ved jeg godt.

> Hvis du ikke kan vente, så skal du oprette et nyt pstn linie, og NYT
> nummer...

ja, men det har jeg jo ikke bedt om!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 23:09

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 23:09

> betale for oprettelse af en pstn linie, det får du til en pris af 450,-, det
> er sku billigt..

Ja, måske for dig og andre der har råd, men mit problem er at jeg aldrig så dette gebyr nævnt nogen steder. Beløbet synes jeg selv
er i overkanten for det som der egentligt udføres (hvilket telestyrelsen også har sagt er for højt), dog ikke ekstremt. At du synes
det er billigt, det er da fint nok. Måske har du også råd til at betale gebyrer som du aldrig har hørt om og som kommer ind og
næsten vælter et budget, det har jeg desværre ikke

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Peter Larsen

Dato : 29-11-00 22:39

du må meget undskylde, men det har altid kostede noget at konvertere fra
ISDN til PSTN...

.. Med mindre man er så smart at tale pænt til den søde dame i den anden
ende af røret, så kan det godt nogen gange lykkes...

Men
Hovedregel #1, bestil, betal, vær glad
Hovedregel #2, Tal pænt til folk, også når du klager.. Man kommer lagt..,
fedt for dem, bestil, betal (ikke?) og vær glad.
Hovedregel #3: Skal du være sur og mopset, så bed dem om at dokumentere at
de har informeret dig om prisen for den service som de har bonnet dig for,
MEN HUSK AT TALE PÆNT! Kan de ikke det, så trækker de nog regningen tilbage
(selvom det for mig tog 1½ år at overbevise tdm om jeg ikke havde bestil
optagelse i de HVIDE sider, så måtte de pænt trække hele regningen tilbage,
jeg bad nemlig om bevis for min bestilling.!)

... sagt af en TDM kunde (erhvervs kunde), som ikke siger at teledanmark er
nem at vælte rundt med.. Men det er mennesker i den anden ende, tro mig, jeg
har set efter...

regards, Peter Larsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 07:30

> du må meget undskylde, men det har altid kostede noget at konvertere fra
> ISDN til PSTN...

muligvis, men man må altså godt fortælle kunderne det.

> Hovedregel #1, bestil, betal, vær glad

#1b - Hvis det er inden for rimelighedens grænser (dvs. ALLE priser skal oplyses)

> Hovedregel #2, Tal pænt til folk, også når du
> klager.. Man kommer lagt..,
> fedt for dem, bestil, betal (ikke?) og vær glad.

Teledanmark tøserne er desværre ikke lige så søde som sonofon tøserne....selv når man taler pænt.

> Hovedregel #3: Skal du være sur og mopset, så > bed dem om at dokumentere at
> de har informeret dig om prisen for den service > som de har bonnet dig for,

Det vil de jo ikke (kan ikke, da det var før d. 1.april 2k! Sagens Kerne!). Og faktisk talte jeg pænt indtil de smed mig rundt og
frem og tilbage i tlf. køen...

> MEN HUSK AT TALE PÆNT!

sådan starter man altid klager bedst. ja, det er også min erfaring.

>Men det er mennesker i den anden ende

Kun efter fyraften, ellers er de jo skrankepaver i et privat, men tidligere offentlig koncern ! (profession kontra det private)

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-11-00 10:06

> muligvis, men man må altså godt fortælle kunderne det.

Der er mange ting som kunder mener at TDK "burde have" oplyst om. Hvis alle
ønsker skulle opfyldes skulle TDK tilbyde 4 ugers undervisning i ISDN-teknik
inden konvertering.

> #1b - Hvis det er inden for rimelighedens grænser (dvs. ALLE priser skal
oplyses)

Også prisen for konvertering mellem ISDN2 > ISDN30, ISDN2 > ISDNFlex?
For hvis jeg ikke har fået dem oplyst må det vel være gratis? (hint: not)

Fra : Tom Manczak

Dato : 30-11-00 20:47

> ønsker skulle opfyldes skulle TDK tilbyde 4 ugers undervisning i ISDN-teknik
> inden konvertering.

De fleste folk kan sige " det koster 450kr at konvertere tilbage til PSTN" på under 10 sek. Men åbenbart ikke TDKs medarbejdere. Det
må være ret svært at sige sådan en sætning...når man arbejder for TDK

> For hvis jeg ikke har fået dem oplyst må det vel være gratis? (hint: not)

Nej men sagens kerne er at det er god kundepolitik og god markedsføringsskik at oplyse kunder om disse gebyrer/priser.
Konverteringsgebyret er det eneste gebyr der ikke er nævnt i den liste jeg har set (fra før 1/4/00), som naturligvis er et gebyr som
alle kunne tænke sig at vide. Jeg tror vi er inde på en psykisk fortolkning af prislisterne. folk ser en prisliste over noget, så er
de da interresseret i alle de mulighedder løsningen tilbyder af ekstra services. En egentlig konvertering til en anden hovedydelse
er da en interressant vigtig detalje at have med, når folk er glade for noget nyt de lige har eller skal til at anskaffe.

> Også prisen for konvertering mellem ISDN2 > ISDN30, ISDN2 > ISDNFlex?

Udkast til prisliste:

Konvertering til anden hovedydelse (dvs. isdn30, flex, pstn): 450 kr.

er det virkelig så svært at være god mod sine kunder og ikke misinformere dem?
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Christian Erritsø

Dato : 03-12-00 02:22

Nu har _jeg_ fået nok:

<PLONK>
Christian Erritsø

Fra : Hauge

Dato : 03-12-00 02:35

Hejsa

"Christian Erritsø" <cerr@mail.dk> wrote in message
> Nu har _jeg_ fået nok:

Det er du ikke den eneste der har, for mod i..... kæmper selv guderne
forgæves..

Mvh Hauge

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-12-00 02:43

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:90559u$m10$1@news.inet.tele.dk...

KLIP

> [...]
alle
> ønsker skulle opfyldes skulle TDK tilbyde 4 ugers undervisning i

KLIP

Hej.

Det er egntlig en skam TDK IKKE sælger biler.

Jeg har aldrig set en slutseddel på en bil, der samtidig fortalte at jeg
skal have kørekort for at benytte bilen på offentlig vej.

Viola - Må undervisning mv. til kørekort vel følge med GRATIS.

mvh
Bjørn