Mystiske Debian Woody stable installations~
Fra : Henrik S. Hansen

Dato : 10-09-02 17:04

Under installationen af Debian Woody stable løber jeg ind i et - i mine
øjne - mystisk problem. Efter installation af base, skal LILO installeres.
Fint nok, jeg lægger den i MBR - men så påstår den at der er flere bootable
partitioner, og spørger om jeg vil inkludere alle i LILO - hvis jeg
view'er, hvilke partitioner der er bootable, viser den /dev/hda1/
(Linux)...en tidligere installation påstod at swap-partitionen var
bootable. Dette burde ikke ske, jeg har tidligere installeret Woody på
maskinen, uden den brokkede sig over noget.

Jeg har partitioneret harddisken (20 GB) således (i øvrigt som foreslået på
www.debianguiden.dk):

hda1: 8 MB bootable ext2
hda2: 512 MB swap
hda3: [resten af disken] ext2

Alle partitioner er primary - det er vel fint nok? Hvad skal jeg gøre, er
dette en bug i installationen, eller er det bare mig der ikke fatter den
dybere mening?

--
Henrik S. Hansen
Remove -NO_SPAM- to email me.

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-09-02 17:33

"Henrik S. Hansen" <henrik-hansen@-NO_SPAM-vip.cybercity.dk> writes:

> Fint nok, jeg lægger den i MBR - men så påstår den at der er flere bootable
> partitioner, og spørger om jeg vil inkludere alle i LILO - hvis jeg

bootable er et flag i partitionstabellen og har som sådan ikke noget
at gøre med hvad der er på partitionen. Hvorfor flaget er sat, kan jeg
ikke lige svare på.

Kan du ikke bare svare noget med at den ikke skal boote andre styresystemer?

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Henrik S. Hansen

Dato : 10-09-02 18:02

> Kan du ikke bare svare noget med at den ikke skal boote andre
> styresystemer?

Jo, og den booter herefter uden problemer. Det undrede/undrer mig bare, at
den påstår det førnævnte.

--
Henrik S. Hansen
Remove -NO_SPAM- to email me.

Fra : brian

Dato : 10-09-02 11:53

Lad min gætte...der ahr været windows på den før - og du har bare mkfs'et
windows partisionen ? (der dermed statigt står som bootable - ikke at det
spiller en rolle)

/*brian*/
1:02pm up 355 days, 17:38, 1 user, load average: 1.99, 1.97, 1.91

Fra : Henrik S. Hansen

Dato : 11-09-02 13:11

> Lad min gætte...der ahr været windows på den før - og du har bare mkfs'et
> windows partisionen ? (der dermed statigt står som bootable - ikke at det
> spiller en rolle)

False. Der var Debian på, og før det Mandrake.

--
Henrik S. Hansen
Remove -NO_SPAM- to email me.

Fra : Jesper FA

Dato : 10-09-02 11:20

Henrik S. Hansen wrote:

> [...]
> jeg view'er, hvilke partitioner der er bootable, viser den /dev/hda1/
> (Linux)...en tidligere installation påstod at swap-partitionen var

Hvordan view'er du det?
# fdisk -l /dev/hda
burde vise hvad der er bootable

--
Jesper
12:18pm up 7 days, 13:37, 2 users, load average: 1.06, 1.02, 0.95

Fra : Henrik S. Hansen

Dato : 11-09-02 13:13

> Hvordan view'er du det?
> # fdisk -l /dev/hda
> burde vise hvad der er bootable

Måske udtrykte jeg mig ikke klart nok: Efter at jeg har lagt Lilo i MBR,
siger Debian, at jeg har flere bootable partitioner, hvorefter jeg får
muligheden for at se dem. Det er med andre ord inde i installationsmenuen.

--
Henrik S. Hansen
Remove -NO_SPAM- to email me.