c++ standard?
Fra : CYB-D

Dato : 09-09-02 12:03

Jeg faldt over bogen "C++ Network programming - Volume 1 - Mastering
complexity with ACE and patterns" i Gad og så den hurtigt igennem.
Jeg så at C++ også bruger select(), bind(), listen() o.s.v, som jeg
er vant til fra C, men de skrev også om ACE_*. Hvad er det og er det
standard C++?
Jeg så ligeledes at man i C++ bruger child.spawn frem
for fork() i alm C, men er dette også standard C++ og virker det på
samme måde så OS'et ikke kan se forskel og behandler "barnet", som var
det "forket" med fork()?

Lige et spørgsmål til... hvilke IPC muligheder har man i c++? Nogen der
kan anbefale en god (gerne lang og detaljeret) bog om netværks- og
IPC programmering med/i C++?
Dog kan jeg jo nok ikke blive helt fri for C, da der er visse
system funktioner som syslog() og getuid() som ikke findes i C++?
Findes der forresten en funktion til at sætte curseren?

Hvis I også kan anbefale en god bog der klart beskrive core sproget og
giver en detaljeret gennemgang af (alle) standard lib'sne, vil jeg sætte
pris
på det.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 09-09-02 15:17

CYB-D wrote:
> [...]
> Jeg så at C++ også bruger select(), bind(), listen() o.s.v, som jeg
> er vant til fra C, men de skrev også om ACE_*. Hvad er det og er det

ACE er en C++ wrapper til netværksprogrammering og samtidighed (tråde og
processer). Det er en fordel hvis man ønsker at skrive software der er
portabelt mellem div. OS'er.

http://www.cs.wustl.edu/~schmidt/ACE.html

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-09-02 15:57

"CYB-D" <Dtelta@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> så at C++ også bruger select(), bind(), listen() o.s.v, som jeg er
> vant til fra C, men de skrev også om ACE_*. Hvad er det og er det

select, bind, listen osv. er ikke en del af C++ Standarden.

ACE er et modent open-source framework til håndtering af multithread-, og
netværks-programmering i C++.

Se eventuelt

http://www.cs.wustl.edu/~schmidt/ACE.html

for yderligere detaljer. Der er en _masse_ dokumentation og spændende
artikler.
Desuden er der nyhedsgruppen comp.soft-sys.ace som er dedikeret til ACE (og
TAO), med et højt aktivitetsniveau.

[8<8<8<]
> Lige et spørgsmål til... hvilke IPC muligheder har man i c++?

Jeg antager at du med IPC mener Inter-Process Communication.

C++, som det er specificeret i Standarden (ISO/IEC 14882:1998), har ikke
selv nogen IPC mekanismer.
Det betyder naturligvis ikke at man ikke kan lave IPC med C++.
Man har adgang til alle de faciliteter som platformen understøtter, f.eks.
* Pipes
* Memory mapped files
* Shared Memory
* DCOM
* CORBA

> Nogen
> der kan anbefale en god (gerne lang og detaljeret) bog om netværks- og
> IPC programmering med/i C++?

Den bog du har kigget på er rigtig god til formålet - vel nok noget af det
bedste (især hvis man anvender ACE).
Der kommer snart et ekstra volume
C++ Network Programming: Systematic Reuse with ACE and Frameworks
Douglas C. Schmidt, Stephen D. Huston
ISBN 0-201-79525-6

Hvis man er til CORBA er
Advanced CORBA Programming with C++
Michi Henning, Steve Vinoski
ISBN 0-201-37927-9
vel nok noget af det bedste der findes.

> Dog kan jeg jo nok ikke blive helt fri
> for C, da der er visse system funktioner som syslog() og getuid() som
> ikke findes i C++?

Det er vel heller ikke et mål i sig selv.

[8<8<8<]
> Hvis I også kan anbefale en god bog der klart beskrive core sproget og
> giver en detaljeret gennemgang af (alle) standard lib'sne, vil jeg
> sætte pris på det.

Bogen
The C++ Programming Language, Special Edition / Third Edition
Bjarne Stroustrup
ISBN 0-201-70073-5 / 0-201-88954-4
Gennemgår hele core language og de væsentligste dele af standard library.

Et supplement til dækning af standard library som
Generic Programming and the STL
Matthew H. Austern
ISBN 0-201-30956-4
,
C++ Standard Library, The: A Tutorial and Reference
Nicolai M. Josuttis
ISBN 0-201-37926-0
eller
STL Tutorial and Reference Guide
David R. Musser, Gillmer J. Derge, Atul Saini
ISBN 0-201-37923-6
vil sikkert være udemærkede.

Hvis man går meget op i streams og locale, er
Standard C++ IOStreams and Locales: Advanced Programmer's Guide and
Reference
Angelika Langer, Klaus Kreft
ISBN 0-201-18395-1
den ultimative reference.

Se eventuelt også www.accu.org for anmeldelser af en lang række bøger.

Bemærk også at de bøger jeg har nævnt ikke nødvendigvis er læse-let bøger,
men derimod dybt seriøse bøger med et stort indhold, og som sådan kræver det
en indsats at læse dem.
De er iøvrigt også alle sammen fra forlaget Addison-Wesley, så du kan lære
mere på http://www.awprofessional.com

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-09-02 20:58

CYB-D wrote:

> Jeg så ligeledes at man i C++ bruger child.spawn frem
> for fork() i alm C, men er dette også standard C++ og
> virker det på samme måde så OS'et ikke kan se forskel og
> behandler "barnet", som var det "forket" med fork()?

Er fork() ikke mere en Unix-ting end en C-ting?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-09-02 21:21

Jens Axel Søgaard wrote:

> Er fork() ikke mere en Unix-ting end en C-ting?

Posix for at være helt korrekt. Dvs. incl. Windows.

-Claus

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 10-09-02 00:37

[ Claus Rasmussen ]

[ ... ]

> Posix for at være helt korrekt. Dvs. incl. Windows.

Ifølge Windows? :)

ivr
--
<peder> igorr: tcl ja... det er fra de dypeste avgrunnene i helvete det...
<peder> php er bare fra foajeen