Relation mellem postnr og kommuner/amter
Fra : Klaus Ambrass

Dato : 09-09-02 11:37

Hej,

jeg er ikke sikker om det er det rette forum, men jeg prøver alligevel:

findes der/er der nogen som ligger inde med en række tabeller der relaterer
danske postnumre med kommuner/amter?

Til et projekt har jeg brug for at finde ud af hvilke kommuner bestemte
postnumre tilhører. Indtil videre har jeg tabellerne tblPostnr, tblAmt,
tblKommune. Jeg mangler "blot" relationen mellem tblPostNr og tblKommune.
Hvis nogen havde sådan en, ville det spare mig et par ugers manuelt
indtastning...

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Nis Jørgensen

Dato : 09-09-02 12:18

On 09 Sep 2002 10:36:42 GMT, Klaus Ambrass <kam@it.stam.dk> wrote:

> [...]
>tblKommune. Jeg mangler "blot" relationen mellem tblPostNr og tblKommune.
>Hvis nogen havde sådan en, ville det spare mig et par ugers manuelt

Jeg mener at nogle postnumre krydser kommunegrænserne - så det vil
være en "n-til-n" tabel. Jeg kan dog ikke huske at have set den til
download nogen steder.

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 09-09-02 18:18

Prøv evt. at kontakte Postdanmark, de har da i hvert tilfælde en tabel med
postnumre (som du allerede har) til fri download, måske kan de hjælpe dig
med yderligere oplysninger.

Bo

Fra : JMo.

Dato : 09-09-02 20:16

On 09 Sep 2002 10:36:42 GMT, Klaus Ambrass <kam@it.stam.dk> wrote:

>findes der/er der nogen som ligger inde med en række tabeller der relaterer
>danske postnumre med kommuner/amter?

Hvis ikke du har held med dig andre steder, kan du prøve:

http://www.geodata-info.dk/indrefds.asp?IRS=DK_IP023

- men så koster det altså penge...

Fra : Claus Sørensen

Dato : 10-09-02 16:15

Klaus Ambrass wrote:

> [...]
> tblKommune. Jeg mangler "blot" relationen mellem tblPostNr og tblKommune.
> Hvis nogen havde sådan en, ville det spare mig et par ugers manuelt

Som en anden oplyser, så vil der være tale om en mange-til-mange-relation,
da nogle kommuner strækker sig over flere postnumre og nogle postnumre
strækker sig over flere kommuner.

Gladsaxe Kommune og postnummeret 2800 (Kongens Lyngby) er et eksempel på en
kommune og postnummer som har begge dele og endda overlapper hinanden.

Du skal med andre ord oprette en mellemtabel mtblPostnrKommune, som
indholder felterne KommuneID og PostnrID.

Hvor du skaffer sammenhængen mellem kommuner og postnumre er jeg dog ikke
vidende om, men prøv f.eks. Kommunernes Landsforening:

http://www.kl.dk/

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 11-09-02 13:36

"Klaus Ambrass" <kam@it.stam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tblKommune. Jeg mangler "blot" relationen mellem tblPostNr og tblKommune.
> Hvis nogen havde sådan en, ville det spare mig et par ugers manuelt

´
Jeg har faktisk disse oplysninger i 3 tabeller i en access2000-database hvis
du er interesseret.

Jeg have brug for disse oplysninger for år tilbage og endte med at få nogle
data på papir som nogle venlige kollegaer tastede ind.
Hvorfra jeg fik oplysningerne kan jeg faktisk ikke huske
Som andre allerede har skrevet dækker visse postnumre flere kommuner. Det
problem blev løst ved at lægge postnummeret i den kommune hvor der var flest
indbyggere (eller noget i den stil. Som sagt er det nogle år siden)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-09-02 16:45

"Ole Kirkholt" <ole@kirkholt.com> wrote
> Jeg har faktisk disse oplysninger i 3 tabeller i en access2000-database
hvis
> du er interesseret.

Kan du ikke poste databasen i dk.binaer?

--
Jakob Andersen

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 12-09-02 21:17

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
..

> Kan du ikke poste databasen i dk.binaer?

Er hermed gjort

mvh

Ole

Fra : Allan Kok

Dato : 13-09-02 15:02

"Ole Kirkholt" <ole@kirkholt.com> skrev i en meddelelse

> Er hermed gjort

Din sammenhæng mellem kommune og postnr, er ikke fyldest gørende, da der er
postnr som findes i 2 kommuner som ikke optræder i begge!

Allan

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-09-02 17:33

"Allan Kok" <allan@nospam.invalid> wrote

Fra : Claus Sørensen

Dato : 13-09-02 09:42

Ole Kirkholt wrote:

> Jeg har faktisk disse oplysninger i 3 tabeller i en access2000-database
> hvis du er interesseret.

Kunne du ikke eksportere disse tre tabeller i kommaseparerede filder, så de
er mulige at bruge i andre databaser?

Desuden skal du lige angive om disse gives som Public Domain eller lignende,
da vi ellers ikke må bruge dem til andet end privat brug (Ophavsretten).

De herligste hilsner

Fra : Snedker

Dato : 12-09-02 22:09

On 09 Sep 2002 10:36:42 GMT, Klaus Ambrass <kam@it.stam.dk> wrote:

Jeg har just postet en database i dk.binaer med titlen Amt-Kommune. En
access-tabel med et par år på bagen. Den er tilnærmelsesvis korrekt,
men vil da få dig et stykke hen ad vejen.

mvh
Snedker
---
Klip det citerede væk, du ikke besvarer
Besvar venligst under det citerede

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 24-09-02 10:19

> [...]

> tblKommune. Jeg mangler "blot" relationen mellem tblPostNr og
> tblKommune. Hvis nogen havde sådan en, ville det spare mig et par ugers

Jeg takker mange gange for de venlige svar jeg har fået og som
tilfredsstiller mit projekt til fulde.

--

Klaus Ambrass
IT - Storstrøms Amt

Fra : sorenfisker

Dato : 17-11-02 23:14

Hej Klaus
Jeg er netop stødt ind i tilsvarende behov. Søgte på nettet og fandt dit
spørgsmål. Først fandt jeg dog svaret på det
DICAR HAR LAVET ARBEJDET FOR DIG!! Prøv dette link:
http://www.dicar.dk/data/PSTKOM02P.xls
DICAR er en erhvervsdrivende forening og er stiftet af en række danske
medier, presseinstitutioner og -organisationer. DICAR er placeret på
Danmarks Journalisthøjskole i Århus, men samarbejder også med Syddansk
Universitet i Odense og Roskilde Universitetscenter.
Jeg overlader til dig selv at finde ud af, hvordan det forholder sig med
rettigheder/tilladelse til at bruge materialet.
mvh
Søren Fisker

http://www.kandu.dk/