Skudrædsel
Fra : Joker

Dato : 09-09-02 10:09

Hej!
Min et år gamle Rottweiler/Doberman tæve er ekstremt skudræd. Hvad kan jeg
gøre? Hun er ellers glad og legesyg, men når dette sker, får hun uanede
kræfter, lægger ørerne helt om på ryggen og vil hjem LIGE NU. Jeg har hørt
om fx specielle båndoptagelser af disse skræmmende lyde, men har også
tilsvarende hørt at det ikke hjælper det fjerneste at lade hunden høre på
larmen i trygge omgivelser. Så: nogle forslag?

På forhånd tak for hjælpen,
Maria

Fra : JSC

Dato : 09-09-02 13:10

"Joker" <afmt@comc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende hørt at det ikke hjælper det fjerneste at lade hunden høre på
> larmen i trygge omgivelser. Så: nogle forslag?

Hej Maria

Jeg træner jævnligt "skud-fast hed" med vores Flatcoat, som skal bruges til
jagt når han bliver ældre. Vi startede med at skyde på lang afstand når han
spiste og kom stille og rolig tættere på (1-3 skud pr. dag). Til at starte
med blev han lidt forskrækket, men det stoppede nu hurtigt.

Nu "skyder" vi blot en gang imellem i forbindelse med den almindelige leg på
græsplænen...

Mvh.
Jørgen

En ganske almindelig hundeprop pistol er ganske udmærket til formålet. Så
skal man ikke til at betale for våbentilladelser osv.....

Fra : Enon@mail.dk

Dato : 10-09-02 05:45

Joker <afmt@comc.dk> skrev:
>Hej!
>Min et år gamle Rottweiler/Doberman
>tæve er ekstremt skudræd. Hvad kan jeg
>gøre?

Hej. I vores hundeklub øver vi også hundene til at blive fortrolige
med skud. Under træningen bliver der skudt med pistol nogle gange.
Hundeførerne advares inden, så de er opmærksomme på når skuddet
kommer. Derved kan man aflede hundens opmærksomhed ( måske med en
godbid ), så den efterhånden forbinder skuddet med en god oplevelse.
Håber det lykkes for dig.
Hilsen Kiki.

Fra : Max Larsen

Dato : 10-09-02 09:09

Jeg vil lige referere til et par artikler:

http://www.biodyr.dk/Artikler/sandy.htm
http://www.biodyr.dk/Artikler/NytAARSANGST.html

I milde tilfælde er trænng med CD'eren Auritus en fornuftig løsning,
eventuelt suppleret med noget beroligende serenum eller tilsvarende.
Hvis det ikke giver tilfredsstillende resultat, kan du overveje noget
angstdæmpende medicin (dyrlæge ordineret)

Kærlig hilsen

Max Larsen