Forbinde pc'er ved hjælp af usb-porte
Fra : Frede Sloth

Dato : 08-09-02 23:11

Er der nogle der ved om man kan forbinde to pc'er med et USB-kabel
(almindelig USB), med henblik at overføre data fra den ene til den anden.
I fald det kan lade sig gøre, hvor godt fungerer det så ? Har forsøgt med
direkte kabeltilslutning over COM-portene. Dette er en dårlig (laaangsom)
løsning.

Send gerne svar direkte på emailadresse også

Hilsen Frede Sloth
fredesloth@12move.dk

Fra : Martin S.

Dato : 08-09-02 23:45

"Frede Sloth" <fredesloth@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> direkte kabeltilslutning over COM-portene. Dette er en dårlig (laaangsom)

Det kan man godt, det kræver vist nok et USB linkkabel.. USB1 = 12 Mbit, USB
2.0 op til 480 Mbit...

Mvh. Martin S

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-09-02 06:22

On Mon, 9 Sep 2002 00:45:29 +0200,
Martin S. <real_warhawk@hotmail> wrote:

> "Frede Sloth" <fredesloth@12move.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan man godt, det kræver vist nok et USB linkkabel.. USB1 = 12 Mbit, USB
> 2.0 op til 480 Mbit...

Og da kablet koster 250 kr, så er det billigere at købe
2 netkort + kabel.

Ovenstående er vel bare bevis på at USB er skod. Firewire er
designet til at kunne bruges til det med alm. kabel, og WinXP
installerer TCP/IP på alle firewire porte.

Det ville være rart hvis man snart fasede de forældede USB og
USB2 standarder ud.

Fra : Leony

Dato : 09-09-02 07:05

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Og da kablet koster 250 kr, så er det billigere at købe
> 2 netkort + kabel.

Det kan ikke blive mange kroner. Et USB kabel ville være nemmest og kortene
ville være hurtigst (med mindre vi snakker USB 2).
Det bliver vel et spørgsmål om magelighed.

> Det ville være rart hvis man snart fasede de forældede USB og
> USB2 standarder ud.

Jeg tror ikke du skal holde vejret, for det sker vist ikke de første par år
og da slet ikke nu hvor USB 2 er kommet.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 07:38

On Mon, 9 Sep 2002 05:21:50 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

>Og da kablet koster 250 kr, så er det billigere at købe
>2 netkort + kabel.
>
>Ovenstående er vel bare bevis på at USB er skod.

Eller også er det bevis på at USB ikke er lavet til at forbinde to
computere.

Eftersom alle nye og de fleste gamle computere har et netkort er
problemet da ikke så stort.

> [...]
>installerer TCP/IP på alle firewire porte.
>
>Det ville være rart hvis man snart fasede de forældede USB og

Det er da udemærket til tastatur, mus, printer, scanner, kamera,
harddisk og den slags.

--
Jens

After a snowstorm, everybody's lawn looks the same.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-09-02 20:05

On Mon, 09 Sep 2002 08:38:13 +0200,
Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Det er da udemærket til tastatur, mus, printer, scanner, kamera,
> harddisk og den slags.

Men du vil gerne dele printer og scanner. På Firewire kan alle
enheder tale med alle, og er designet fra starten op til også
at kunne anvendes som netværk. Og hvis man skal bruge video, så
kan man allokere en fast bånbredde etc.

Det eneste USB2 har som er bedre end Firewire er nogle
HID = Human Interface Devices. Andre ting vil køre lige så
godt eller bedre med FW.

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 20:13

On Mon, 9 Sep 2002 19:05:03 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

>Det eneste USB2 har som er bedre end Firewire er nogle
>HID = Human Interface Devices. Andre ting vil køre lige så
>godt eller bedre med FW.

Jamen hvorfor bruger vi så ikke FW?

Er det VHS/Betamax om igen?

Er FW en åben standard som ikke koster millioner at licencere så burde
den jo være meget mere udbredt.

--
Jens

Error 0014: Nonexistent error. This can't really be happening.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-02 07:22

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
> Jamen hvorfor bruger vi så ikke FW?

Fordi FW er udviklet af Apple. USB er udvilet af Intel, AFAIK. Der hersker
bred uvidenhed om at Apple-teknologi også kan bruges i PC'er. Desuden kom
FireWire (IEEE-1394) efter USB1.1.

> Er det VHS/Betamax om igen?

Kunne man godt frygte. FireWire er dog i fremgang, specielt med
overbygningen IEEE-1394a der muliggør båndbredder op til 3200Mbps.

> Er FW en åben standard som ikke koster millioner at licencere så burde
> den jo være meget mere udbredt.

Det ved jeg faktisk ikke om den er. Det burde den vel være eftersom den er
en IEEE-standard.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-09-02 15:31

On Tue, 10 Sep 2002 08:21:56 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Fordi FW er udviklet af Apple.

Apple har måske heller ikke været særlig interesseret i at udbrede det
til Windows PCer.

>Desuden kom FireWire (IEEE-1394) efter USB1.1.

Kom den ikke ca. samtidig med USB1.0? Men det har jo også noget at
gøre med hvad det koster at implementere i mus og keyboards som i
forvejen kun koster 20 - 30 kroner at fremstille.

--
Jens

I'm not much of a typist...but I can erase 90 words per minute.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-09-02 17:18

On Tue, 10 Sep 2002 16:31:14 +0200,
Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Apple har måske heller ikke været særlig interesseret i at udbrede det
> til Windows PCer.

Jo de er. Det skal være den multimediebus som anvendes
mellem alle dine digitale enheder (video, tv, radio, computer
m.m.).

> Kom den ikke ca. samtidig med USB1.0? Men det har jo også noget at
> gøre med hvad det koster at implementere i mus og keyboards som i
> forvejen kun koster 20 - 30 kroner at fremstille.

Firewire kom vist nok ca. samtidig, men dengang kostede det
$1.00 pr. port at licensere firewire. Det gør det ikke længere.

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-09-02 19:48

On Tue, 10 Sep 2002 16:17:59 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

>Firewire kom vist nok ca. samtidig, men dengang kostede det
>$1.00 pr. port at licensere firewire. Det gør det ikke længere.

Jeg tænker også på hvad hardwaren koster, en femøre kan drive
producenterne ud i de værste blindgyder.

--
Jens

I can't go to Hell. They're afraid I'm gonna take over!

Fra : Madsen

Dato : 09-09-02 07:38

> [...]

>designet til at kunne bruges til det med alm. kabel, og WinXP
>installerer TCP/IP på alle firewire porte.

Billigere ja, men nu glemmer du jo de fordele der er ved at
bruge et USB link kabel og som kan opveje den lidt højere
pris.
Det er jo ikke alle som har helt tjek på hvordan man installerer
et netkort og får et LAN op at køre. Et USB kabel er jo betydeligt
nemmere at stoppe i stikket og driver CD'en klarer resten.
Så et USB Link kabel er da klart den nemmeste løsning for dem
der ikke har lyst til at skille deres PC ad.

Forøvrigt, så løber et par gode kvalitets netkort og et kabel
meget hurtigt op i mere end 250 kr.

mvh Madsen

Fra : Mogens

Dato : 08-09-02 23:50

On Mon, 9 Sep 2002 00:11:27 +0200, "Frede Sloth"
<fredesloth@12move.dk> wrote:

> [...]
>direkte kabeltilslutning over COM-portene. Dette er en dårlig (laaangsom)

Du kan ikke gøre det med et almindeligt USB kabel, men
du kan købe et USB Link kabel hos din hardware pusher.
Det ligner et almindeligt USB kabel, men er nemt at kende
på at der sidder en dims midt på kablet som indeholder
lidt hardware der muliggør en net forbindelse imellem de
to computere. Sådan et kabel er utroligt nemt at bruge.

Jeg mener det kost omkring 250 kr

>Send gerne svar direkte på emailadresse også

Nix, det er ikke sådan at newsgrupper fungerer.

mvh Mogens

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 09-09-02 12:29

moveng@portalen.no writes:
> [...]
>lidt hardware der muliggør en net forbindelse imellem de
>to computere. Sådan et kabel er utroligt nemt at bruge.

Hos T. Hansen kan man købe sådan et sæt til 198,-

Se mere på
http://www.thansen.dk/product.asp?c=87620285&n=496908102&pn=552659841

Mange hilsner,

Kasper Hyllested

Fra : Mogens

Dato : 09-09-02 12:34

On Mon, 09 Sep 2002 13:28:59 +0200, "Kasper Hyllested"
<hyllested@net.dialog.dk> wrote:

>Hos T. Hansen kan man købe sådan et sæt til 198,-

Det er sikkert rigtigt, men nu er T Hansen jo berømt/berygtet
for at sælge billigt bras der ikke virker. Jeg ville nok vælge
at købe det i en computerforretning hvor de har bare en
anelse mere tjek på tingene.

mvh Mogens

Fra : Frede Sloth

Dato : 11-09-02 02:15

Det var jo en større diskussion mit spørgsmål kunne udløse. Tak for alle
svarene. Jeg tror jeg er blevet lidt klogere. Det jeg synes kunne være
fordelen ved at forbinde pc'er med usbkabel, er at det findes på stort set
alle nyere pc'er. Det er jo ikke sikkert man kan overtale sine kammerater
til at investere i et netkort, som muligvis kun skal bruges ved en bestemt
begivenhed.

Hilsen Frede Sloth

Mogens <moveng@portalen.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fl1pnuokgu70cudimjofdb7fbn2br3p1or@4ax.com...