citronsyre og kaustisk soda
Fra : John Lisek

Dato : 08-09-02 15:36

Hej,

Min bedre halvdel kom ved et tilfælde til at hælde både citronsyre og
kaustisk soda i afløbet.

Afløbet er nu virkeligt stoppet !

Hvilken kemisk reaktion har hun skabt ?
Hvordan rengør jeg afløbet uden at riskere helbredet ?
Er det nok at holde toiletdøren lukket for at undgå evt. farlige dampe i
resten af huset ?

På forhånd tak..

John Lisek

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-09-02 15:43

John Lisek wrote:

> Hej,
>
> Min bedre halvdel kom ved et tilfælde til at hælde både citronsyre og
> kaustisk soda i afløbet.
>
> Afløbet er nu virkeligt stoppet !
>
> Hvilken kemisk reaktion har hun skabt ?

Prøv at spørge i dk.videnskab. Kemiske reaktioner er barnemad for dem,
der holder til der (lige med undtagelse af undertegnede).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 08-09-02 23:47

"John Lisek" skrev ...
> Hej,
>
> Min bedre halvdel kom ved et tilfælde til at hælde både citronsyre og
> kaustisk soda i afløbet.

Uha da

> Afløbet er nu virkeligt stoppet !

Ja her må straks sættes ind med behandling mod refluks og
regurgitation.

> Hvilken kemisk reaktion har hun skabt ?

De to stoffer, en syre og en base, er sansynligvis blevet neutraliseret
under udvikling af varme.

> Hvordan rengør jeg afløbet uden at riskere helbredet ?

Mekanisk rengøring med en sugekop på et skaft, instrumentet kaldes
en "svupper" eller et "kamel-kys". Med pumpende bevægelse skabes
skiftevis over- og undertryk, hvorved selv ret genstridige propper vil
løsne sig.

> Er det nok at holde toiletdøren lukket for at undgå evt. farlige dampe i
> resten af huset ?

Nej luk endelig op, også vinduet, så eventuel ilde lugt fra afløbet bliver
bliver bortventileret. Der vil næppe være opstået farlige dampe/gasser
i skadelige mængder i forbindelse med "den lille kemikers" forsøg .

Held og lykke med operationen og god bedring med afløbet.

Keld Lergren Nielsen
"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl
det er muligt at begå indenfor et afgrænset område"
Niels Bohr.

Fra : niels

Dato : 09-09-02 19:40

Jeg tror snarere at sodaen er "brændt sammen" i en sammensmeltet klump i
afløbet, hvis det er meget som er hældt i.
Det kan være ret svært at få op men prøv at lade varmt vand dryppe ned i
afløbet i længere tid, og luft godt ud. Husk at bruge handsker hvis i skal
tørre det op.
Hilsen Niels