Sadel
Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 08-09-02 13:48

Hejsa alle hestetosser!!!

Hvordan kan man finde ud af om sadel sidder dårligt på en hest??
Er en hubertussadle, en meget dårlig sadel??
Det er nemlig sådan én jeg rider med, og jeg har fået at vide at den sidder
meget dårligt på min hest!!!! Jeg syntes også at min hest får en lidt kav
gallop..... Kan det være sadel den er gal med?? Eller kan hun, min hest,
have fået ondt i ryggen af den???
Regner med at købe en ny!! Syntes I at deet er klogt??

KnuZZer Maja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-09-02 14:08

In article <3d7b4614$0$27664$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Maja Veronica Nielsen wrote:
> Hejsa alle hestetosser!!!

Det må ivertfald ramme mig ;-D

> Hvordan kan man finde ud af om sadel sidder dårligt på en hest??

Tja, hvis den generer hesten, så er den dårligt. Det kan også
være fordi du har lagt den forkert på, eller fordi den skal
omstoppes.

> Er en hubertussadle, en meget dårlig sadel??

Det kan den være hvis den trænger til at blive omstoppet, det
sker for alle sadler før eller siden

> [...]
> gallop..... Kan det være sadel den er gal med?? Eller kan hun, min hest,

Hvis sadlen ligger forkert, eller den trænger til at blive omstoppet
så kan det godt have en indvirkning.

> Regner med at købe en ny!! Syntes I at deet er klogt??

Jeg ville lige undersøge muligheden for at omstoppe din existerende
saddel, hvis det er det der er problemet.

JonB

Fra : Jenny Larsen

Dato : 08-09-02 14:18

Jeg rider selv med en hubertussaddel
og den ligger godt på min hest, så jeg tror bare at man skal finde den
rigtige til sin hest.
Jeg mener at en hubertussaddel er en mellem klasse
saddel.
M. v. h.
Jenny.

Fra : Pia J

Dato : 08-09-02 15:13

"Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg rider selv med en hubertussaddel
> og den ligger godt på min hest, så jeg tror bare at man skal finde den
> rigtige til sin hest.

Ja, de har jo ikke alle samme facon, mere eller mindre bredde på ribbenene,
høj eller lav manke osv. En hest med ondt i ryggen eller sadel der klemmer
går stift og uroligt, f.x. Eller sadlen glider måske frem eller vipper
forover.

Du kan prøve at lægge et rent, tyndt, hvidt underlag på og ride hesten svedt
(ikke så svært i øjeblikket). Der skulle gerne være et jævnt sadelformet
svedmønster. Er der tørre pletter i svedpletterne tyder det på at sadlen
klemmer MEGET. Eller måske er der steder den slet ikke rører hesten, så
bliver trykket fordelt forkert på dens rygmuskler. Der skal også være 1-2
fingerbredder på begge sider af rygradden hvor sadlen ikke må hvile MED
rytter. Der skal være 3-4 fingre mellem forkanten ned til manken MED rytter.
Det kommer også an på, hvilken type sadel, spring eller dressur. Skulderen
skal være fri, dvs. hvis du finder toppen/bagerste del af skulderbladet og
sætter et mærke, så skal sadlen ligge godt bagom og ikke ovenpå eller lige
bagved, for er den udenpå skulderen hæmmer det hestens bevægelser, ligger
den lige bagved vil sadlen blive trykket ned i skulderen hver gang du fx
lander efter et spring.

Det har intet med mærket af sadlen at gøre, de fleste mærker har forskellige
bredder på sadlen, ikke kun sædestørrelse til rytteren. Og nogen mærker
passer til runde heste, andre til heste med høj manke, svajrygget osv. Der
er bl.a. noget der hedder "bridging" på engelsk, hvor midten af sadlen
kommer ned og rammer hestens rygrad når der sidder en rytter i sadlen. Så
det er vigtigt at afprøve pasform både med og uden rytter. Jeg kan ikke
huske hvilken facon heste og sadler der har tendens til lige netop dette.

Hvis du er i tvivl, så få en sadelmager eller andre til at komme ud og kigge
på hesten og vejlede. Du vil ikke fortryde det, en hest med dårlig sadel som
får en ny, bliver en helt anden, virkelig dejligt at opleve. Og måske du kan
sælge den gamle, som sikkert passer perfekt til en helt anden hest. De er
utrolig tålmodige dyr som længe finder sig i generende udstyr og alligevel
gør som vi beder dem om. Vi skylder dem de bedste arbejdsbetingelser for de
ting vi "tvinger" dem til at lave for os.

:Pia

Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 11-09-02 21:24

Tak for gode råd. Så vidt som jeg kan se på hende sidder den godt. Den
ligger ikke på hendes skuldre og der er en pude mellem sadel og underlag.
Når jeg rider hende kan man ikke se hun har ondt. Så jeg er lidt i tvivl.
Men der der en sadelmager et sted i Nordjylland?? Jeg bor i
Hjørring-området.. Så jeg regner med at jeg bare vil have omstoppet sadlen.
Jeg sidder godt i den og min hest virker også bekvem ved den. Men jeg kan se
om det går når den er blevet ordnet. Og hvis den stadig sidder dårligt,
sælger jeg den. Men er der nogle sadelmagere her i Nordjylland???

KnuZZer Maja

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-09-02 07:20

> [...]
> om det går når den er blevet ordnet. Og hvis den stadig sidder dårligt,
> sælger jeg den. Men er der nogle sadelmagere her i Nordjylland???

Jeg kender umiddelbart kun Bach('s rideudstyr - tror jeg nok), som
ligger i nærheden af zoologisk have i Aalborg.

-dennis

Fra : Tine Gade

Dato : 12-09-02 08:17