ASUS P4B533 - Et par spørgsmål
Fra : Christian

Dato : 08-09-02 05:41

Hej,

Jeg er igang med at planlægge indkøb af min nye computer, da den gamle er
stået stået af. Jeg har tænkt mig, at genbruge visse dele fra mit gamle
system.

Bundkort: ASUS P4B533
Processor: Intel P4 2,0 eller 2,4 Ghz (socket 478)
Ram: 512 Mb DDRAM/PC2100
Harddisk: Seagate Baracuda 80 GB
Kabinet: Kan nogen anbefale et godt støjsvagt kabinet ??

Genbrug fra mit gamle system vil være:
Diskdrev,
DVD/CD-rom,
Lydkort: Soundblaster 128 Live
Netkort: 10/100 Mbit Netkort
Grafikkort: Matrox Millenium G200 AGP grafikkort (hvis muligt).

Et par spørgsmål....

1. Er der mærkbar forskel på om ram'ene er PC2100 eller PC2700 ? Intel
chipset undstøtter så vidt jeg kan se ikke PC2700. Jeg har overvejet om jeg
evt skulle vælge et SiS Chipset, men jeg kender ikke meget til det og har
følelsen af at Intel ved man hvad er !.

2. ASUS P4B533 har AGP 4X port. Jeg har et Matrox Millenium G200 grafikkort,
som jeg egentlig er ok tilfreds med og som jeg evt vil genbruge. Så vidt jeg
kan se, er dette grafikkort 2X - kan det bruges i dette bundkort ?

3. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om ASUS P4B533 har integreret lydkort
eller ej. Ifølge specifikationerne på ASUS hjemmeside, står der på den ene
side, at bundkortet har integreret lydkort, men samtidigt at det er
'optional'. Hvordan skal de tolkes ?
Jeg foretrækker egentlig at få bundkortet uden integreret lyd, grafik eller
netkort. Kan dette fås i denne serie ? (hvad hedder modellen?)
Hvis man ikke kan få det uden lyd kan man vel bare anvende et almindeligt
PCI lydkort og lade være med at anvende det integrede kort ik' ?

4. Jeg vil meget gerne have jeres input til ovenstående
hardware-sammensætning. Hvordan ser det ud ?

Det er lige de spørgsmål der dukkede op. Jeg har nok flere, så jeg håber på
jeres hjælp senere lige inden jeg går ud og indkøber delene.

Christian

Fra : Martin Andersen

Dato : 07-09-02 21:14

Hej Christian

Den model jeg har PVB533-V har både integreret lyd- og grafikkort, men det
er ikke noget som på nogen måder gik i konflikt med mit GeForce 2 GTS og
Soundblaster PCI 128

Fra : o&u

Dato : 07-09-02 22:01

On Sat, 7 Sep 2002 21:41:28 -0700, "Christian" <cphl@nospam.dk> wrote:

> [...]
>evt skulle vælge et SiS Chipset, men jeg kender ikke meget til det og har

fsb533 med en P4 indebærer at bundkort kører fsb 133. 4x133=533 Så
pc2100 kan godt klare opgaven. Du kan evt. skyde efter at bruge en
northwood 1.8GHz, 18x133,33=2.4GHz. Asus bundkortet kan hæve
spændingen lidt til 1.7 volt eller sådan.
Men P4B533 kan køre ram asynkront ved fsb166 og samtidigt låse agp og
pci til nominelle hastigheder (66 og 33). Det kræver pc2700 ram. Det
anbefales, da det giver en del. Fsb 200 for ram er kun muligt med
pc3200 ram, men det er for tidligt med det, antageligt.

> [...]
>som jeg egentlig er ok tilfreds med og som jeg evt vil genbruge. Så vidt jeg
>kan se, er dette grafikkort 2X - kan det bruges i dette bundkort ?

det kan du ikke bruge med det bundkort. Dit grafikkort kræver 3.3 volt
til agp, og de nye bundkort for 4x og 8x har kun 1.5 volt. Der skulle
endda kunne ske ulykker med begge stykker hardware, hvis man prøver.
Du kan det med ganske få sis chipset bundkort til P4. F.eks. dette,
der ikke er helt tosset:
MS-645E-MAX2-LRU fås hos shg for 1069,-
usb2, LAN, ata133 m. raid

> [...]
>
>4. Jeg vil meget gerne have jeres input til ovenstående
>hardware-sammensætning. Hvordan ser det ud ?

Jeg vil foreslå en 80G harddisk med 8 Mbyte cache. Det mærkes meget.
Maxtor kommer snart med det, og så får man både fluid lejer og dette.
Men western digital har det som de eneste i øjeblikket, 8 Mbyte cache,
- ide100 er vel meget godt.

Kabinet:
http://www.pc-netto.dk/default.asp?ProductGuid=SX630%20EC

682,- er ikke _meget_ dyrt, hvis du kan lide det. Jeg bruger det,
synes om det !

mvh

John