Duron750 vs. Duron1200
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 07-09-02 12:50

Jeg har en ven der i næste uge skifter sin Duron 750 ud med en Duron
1200.

Han spørger : Vil jeg kunne mærke forskel - og hvordan ?

Han arbejder mest med Macromedia Flash, Dreamweaver og Adobe
Photoshop.

Er der nogen her i NG, der kan give et svar ?

-------
MVH
Simon Walther-Larsen
(Ved svar på mail: byt om på larsen og walther.)

Fra : Tinky Winky

Dato : 07-09-02 15:50

> [...]
>
> Han spørger : Vil jeg kunne mærke forskel - og hvordan ?
>
> Han arbejder mest med Macromedia Flash, Dreamweaver og Adobe

Ja, med billedarbejde. Resizing, filtre osv. Hver gang der skal gøres noget
med et billede.

Fra : Thomas Bowers

Dato : 07-09-02 17:41

"Simon Walther-Larsen" <larsenwalther@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> MVH
> Simon Walther-Larsen
> (Ved svar på mail: byt om på larsen og walther.)

Husk at han evt. skal have opgraderet sin bios INDEN han skifter til 1,2
'eren, før han kan boot med den. Hvis det er et ældre mobo, er det ofte
tilfældet !

Hilsen Thomas

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-09-02 22:39

On Sat, 07 Sep 2002 13:49:59 +0200, Simon Walther-Larsen wrote:

> [...]
>
>Han arbejder mest med Macromedia Flash, Dreamweaver og Adobe
>Photoshop.
>
>Er der nogen her i NG, der kan give et svar ?

Han skifter en processor ud med den der kører ved næsten den dobbelte
frekvens - dvs han får en del mere rå kraft...
Derudover er den nye er en Duron Morgan, dvs at den er baseret på Palomino
kernen og her derfor en del forbedringer såsom hardware prefetch og SSE+ (SSE
plus en delmængde af SSE2, SSE+ er også kendt under navnet 3DNow Pro) det vil
sige at netop de nævnte programmer vil kunne udnytte SSE med en vis
fordel.... jeg tør ikke sige hvor meget hurtigere maskinen vil blive da
konteksten (dvs resten af maskinen) har en meget-meget stor indflydelse på
udfaldet.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Nothing is so smiple that it can't get messed up!

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 08-09-02 09:48

"Tinky Winky"<lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
har med klæbrige fingre ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde
ord er fremkommet:

"Thomas Bowers" <BowersFJERNDETTE@ostervold.dk> har med klæbrige

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> har med klæbrige fingre ramt
> [...]

>konteksten (dvs resten af maskinen) har en meget-meget stor indflydelse på

Mange tak til jer alle 3.

Han har et Asus A7V (BIOS 1011) og 768 MB PC133 ram.
Det lyder som om at han nok skal få glæde af opgraderingen.

-------

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 08-09-02 09:55

> Han har et Asus A7V (BIOS 1011) og 768 MB PC133 ram.
> Det lyder som om at han nok skal få glæde af opgraderingen.

Du skal være sikker på at bundkortet er version 1.05 eller nyere!
Jeg har selv et A7V og det er version 1.02, så jeg kan ikke køre med de nye
Duron cpu'er.

Versions nummeret står mellem nogle af PCI slotene, der hvor der står A7V.

--
Jeppe Ladefoged
www.underflow.dk

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 08-09-02 11:09

"Jeppe Ladefoged" <j.ladefoged@NOSPAMlundbergvest.dk> har med klæbrige
> [...]

>Duron cpu'er.
>
>Versions nummeret står mellem nogle af PCI slotene, der hvor der står A7V.

Eehhhh....

Hmm... Han undersøger lige sit rev nr, men hvis det nu viser sig at
være 1.01/1.02, kan man så i det mindste ikke sætte nogle jumpere, så
den kører 9*100 istedet for 9*133 ?
(Så vidt jeg kan forstå, er han ikke meget for at aflyse sin handel
med den Duron 1200)

-------

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 08-09-02 11:16

> [...]
> den kører 9*100 istedet for 9*133 ?
> (Så vidt jeg kan forstå, er han ikke meget for at aflyse sin handel

Jeg ved ikke så meget om det der, men jeg fandt noget info på Asus'
hjemmeside hvor det stod.

Jeg kan ikke huske siden, men kan han ikke levere den tilbage hvis han ikke
kan bruge den?

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 08-09-02 11:20

> [...]
fingre ramt tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Jeg kan ikke huske siden, men kan han ikke levere den tilbage hvis han ikke

Den er/bliver købt brugt, og han er ikke meget for at aflyse handelen.
Både pga af at han ikke er typen der springer fra igen, og pga at den
kun koster ham 250,-

-------

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 08-09-02 11:24

> Den er/bliver købt brugt, og han er ikke meget for at aflyse handelen.
> Både pga af at han ikke er typen der springer fra igen, og pga at den
> kun koster ham 250,-

Så er det da ikke være end han kan sælge den igen.

Det var forresten den her side jeg havde fundet det på:
http://www.asus.com.tw/inside/Techref/duron.htm

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 08-09-02 12:07

On Sun, 8 Sep 2002 10:54:58 +0200, "Jeppe Ladefoged"
<j.ladefoged@NOSPAMlundbergvest.dk> wrote:

>Du skal være sikker på at bundkortet er version 1.05 eller nyere!
>Jeg har selv et A7V og det er version 1.02, så jeg kan ikke køre med de nye
>Duron cpu'er.

Kan det ikke klares med en biosopdatering?

Tomas

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-09-02 14:24

On Sun, 08 Sep 2002 13:06:53 +0200, Tomas Pedersen wrote:

>Kan det ikke klares med en biosopdatering?

Oftest er det således at det kun er de nyere revisioner af et bundkort der
kan håndtere Pally'en.....det er ikke kun et BIOS-spørgsmål - men skyldes
AFAIR at Pally'en har en mindre indre modstand og dermed har en mindre
tolerance (Produceret tættere på grænserne ned de ældre processorer) og er
således direkte hardwaremæssig inkompatibel.
Du må huske at der i det første stykke tid løbende bliver foretaget
rettelser, opdateringer og ændringer på et bundkort, der er en grund til
systemet med revisionsnumre.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound?

Fra : Johansen

Dato : 08-09-02 12:08

"Jeppe Ladefoged" <j.ladefoged@NOSPAMlundbergvest.dk> wrote in message

> [...]
| Duron cpu'er.
|
| Versions nummeret står mellem nogle af PCI slotene, der hvor der står A7V.

Det forstår jeg ikke - har set på linket der postes længere nede i tråden.
Det må være en fejl - det der står på den side!

Jeg har et A7V rev. 1.02 med BIOS ver. 1011 (256 Mb/133 ram, ATA 100 disk,
geforce 200mx)
og kører med en Morgan DURON 1200 uden problemer.

Det skal blot bemærkes at jumpers skal sættes manuelt ~ Vcore ~ multiplyer.
Vedr. hastigheden havde jeg før en DURON 600 og hastighedsforøgelsen er da
klart til at føle.
Specielt ved billede behandling samt lyd/billed konvertering/komprimering.
Jeg er ikke den store "gamer" så her kender jeg ikke til forskellen i ydelse
her.

For den beskedne pris en Morgan 1200 koster, synes jeg man får utroligt
meget for pengene.

Mvh Jens

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 08-09-02 12:35

> Det forstår jeg ikke - har set på linket der postes længere nede i tråden.
> Det må være en fejl - det der står på den side!

Der står jo også "( ~ Duron 1.3G)" hvad de så end mener med det.
Jeg vil selv meget gerne have en Duron 1.3ghz i mit A7V 1.02, men jeg ved
sgu' ikke rigtig hvad jeg skal tro.

> Jeg har et A7V rev. 1.02 med BIOS ver. 1011 (256 Mb/133 ram, ATA 100 disk,
> geforce 200mx)
> og kører med en Morgan DURON 1200 uden problemer.

Jeg kører selv med A7V 1.02/BIOS 1010 og en Duron 700mhz.

> Det skal blot bemærkes at jumpers skal sættes manuelt ~ Vcore ~
multiplyer.
> Vedr. hastigheden havde jeg før en DURON 600 og hastighedsforøgelsen er da
> klart til at føle.

Der står vel ikke i den "gamle" manual hvordan de skal sættes, eller hvad?
Skal man finde en ny en på nettet?

Fra : Johansen

Dato : 09-09-02 14:56

| Der står jo også "( ~ Duron 1.3G)" hvad de så end mener med det.
| Jeg vil selv meget gerne have en Duron 1.3ghz i mit A7V 1.02, men jeg ved
| sgu' ikke rigtig hvad jeg skal tro.

Det er lige meget!
både 1200 og 1300 er med MORGAN kerne - det begyndte AMD med fra 1000 Mhz og
frem.
Det der betyder noget er din version af BIOS.
På nyeste bios version "remappes" de første multiplyer positioner til højere
FQ.
Du kan se multiplyer og V-core position på ASUS hjemmeside.
Tjek i øvrigt at dit MB er udstyret med to rækker DIP switche på boardet.
det kan du ikke vide dig sikker på ud fra revisions nummeret alene.
Læs på denne side http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm
- det er den bedste side (synes jeg) og spørg endvidere for dig i gruppen
der hedder noget med
dk edb hardware bundkort, her findes en god portion erfaring og viden om
bundkort.

| Jeg kører selv med A7V 1.02/BIOS 1010 og en Duron 700mhz.

| multiplyer.
|
| Der står vel ikke i den "gamle" manual hvordan de skal sættes, eller hvad?
| Skal man finde en ny en på nettet?

Ja, se på ASUS side.

| --
| Jeppe Ladefoged