Jeg gør det samme. Skifter også olie ved optagning. Når jeg så fylder
olie på igen, undlader jeg at fylde helt op. I foråret fylder jeg så
resten på lige før motoren startes. På den måde er der olie på
knastakslen mm. når motoren startes.
Desuden tager jeg kileremmen til generatoren af, så den ikke står i
spænd på det samme punkt hele vinteren.
Kølevands impelleren checker jeg kun hver andet år. Der står
kølervæske i pumpen om vinteren; det beskytter den mod udtørring.
Batterierne tager jeg også ud og lader op et par gange i løbet af
vinteren, da de (vist nok) ikke kan tåle at blive helt afladede.
Det med fagmanden kan du roligt glemme, du har vist styr på det selv
Karsten.
On Sat, 7 Sep 2002 12:36:58 +0200, "Michael Pedersen"
<pedvits@get2net.dk> wrote:
>Hej
>
>I vores sejlbåd ligger en diselmotor. En volvo MD 17c. Ændret fra
>søvandskøling til ferskvandskøling. Hver år ved optagning skifter jeg olie
>og oliefilter og køre vandsystemet igennem med kølervæske så det ikke
>frostsprænger om vinteren. en gang på 5 sæsoner har jeg skiftet
>vandudskillesfilteret, og har regnet med at gøre dette igen i år. Endvidere
>bliver der puttet stævnrørsfedt i i den pakninger der er ved
>skroggennemgangen. Remmen til generatoren bliver checket regelsmæssigt og en
>gang er den blevet strammet. Ligeledes bliver diverse befæstninger til
>skroget eftergået regelmæssigt (er der en bolt der har løsnet sig), ligesom
>olie i gear og motor checkes for om der skal toppes op. Vandfilteret tilses
>også regelmæssigt for evt tilstopning. Impellen er også blevet skiftet en
>gang.
>
>Når vi sejler for motor er forbruget ca. 2l diesel/time og vi bruger 60 - 80
>liter disel om året, altså max 40 timers motordrift.
>
>Mit spørgsmål er: Hvis jeg bestiller en fagmands eftersyn, hvad vil han så
>skulle lave ud over ovenstående, når motoren iøvrigt kører upåklageligt.
>
>
>Venlig hilsen
>
>Michael Pedersen
>