Færgeforlis ved Hvalpsund i Limfjorden 23~
Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 07-09-02 08:16

Som ny i denne gruppe ved jeg ikke om det er det rette sted at spørge om der
er viden om et forlis i 1792(www.lokalarkiver.dk svarer ikke pt, så jeg
ikke se hvilket lokalarkiv, jeg kunne spørge)

En af mine aner omkom i 1792. Ved begravelsen skriver præsten:

d. 30 september begr. Peder Andersen af Ryb:
64 aar og Jesper Jensen af Ryberg 38 aar
d. 4 oktober Jens Michelsen af Ryberg 62 aar
lige under skriver præsten:
Disse tre vare gaardfæstere i Ryberg og tillige med 16 andre druknede den 23
september ....da Hvalpsund færgen gik under med disse 19 folk og ....

Rybjerg som ligger i Nordsalling ikke langt fra færgestedet Sundsøre,
hvorfra der måske allerede dengang var færgeoverfart til Hvalpsund. Man kan
jo forestille sig, at de øvrige er begravede i en række omliggende sogne.

Der var jo ikke mange aviser dengang, Den ældste mere lokale, jeg kan finde
som mikrofilm på Statsbiblioteket er Aarhuus Stiftstidende fra 1794 og det
er jo ikke helt nok.

Er der kendskab til lokale beretninger, om hvad der hændte.

Kjeld Jakobsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-09-02 09:50

On Sat, 7 Sep 2002 09:16:06 +0200, Kjeld Jakobsen wrote:

>Som ny i denne gruppe ved jeg ikke om det er det rette sted at spørge om der
>er viden om et forlis i 1792(www.lokalarkiver.dk svarer ikke pt, så jeg
>ikke se hvilket lokalarkiv, jeg kunne spørge)

Se adresse m.v. på http://danpa.dda.dk/instit.asp?instid=783-01

Linket er fundet på: http://danpa.dda.dk/deltager.asp

I en nyrestaureret lagerbygning af træ ved færgelejet[1], er der
ophængt en udstliling om færgeriets historie. Det meste materiale er
dog fra dette århundrede, men der er - så vidt jeg husker - også
redegjort for det historiske. Hvis jeg tilfældigvis kommer forbi, skal
jeg gerne kigge efter - ellers må du kontakte arkivet, som iøvrigt er
meget flinke.

[1] Der var ikke mange brugelige stumper tilbage, så man har, populært
sagt, savet det midt over og bygget to nye ender på. Behøver jeg at
tilføje, at det har kostet en formue og at kommunens ældre kun får
skiftet ble hver anden dag!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 08-09-02 18:42

> [...]
> er jo ikke helt nok.
>
> Er der kendskab til lokale beretninger, om hvad der hændte.

I »Jydske Efterretninger« for Fredag d. 5te Oktober 1792 skildres
denne Begivenhed saaledes:

Ulykkelig Hændelse. Den 23de September om
eftermiddagen Kl. 5 skulde Færgen gaae fra Hvalpsund Færgebroe til
Salling, og da den ville udgaae, løb saa mange Sallingboe-Bønder i
Færgen tilligemed deres medhavnede kiøbte Sæde-rug og kiøbte Faar med
videre, saa de i alt blev 23 Personer, 4 à 36 Tønder Rug og 18 Faar
foruden Adskilligt, hvilken Fragt var langt over Færgens Kræfter at
bære. Da de kom ud paa Dybet, løb Vandet for oven ind i Færgen, og da
Færgefolkene erfarede forestaaende Ulykke, vilde de have noget af Rugen
udkastet, mens hver især modsadte sig det. Og som de derom talede sank
Færgen med dem alle, og 3 bleve kuns reddede paa Aarene, saa i alt 20
Personer bleve druknede med Færgefolkene iberegnet.

mvh
Thorkild Dalsgaard
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/

p.s. se også
Samlinger til Jysk Historie og Topografi 3. række VI. bind 1908 - 1910

Side 21..60 af "Samlinger til jysk Historie og
Topografi 3. Række VI. Bind 1908-10":
Laurits Engelstofts
Rejseiagttagelser i Jylland i Aaret 1805

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 08-09-02 19:44

Tak til gruppen for svarene - der er noget at gå videre med

Kjeld Jakobsen