Indlæg om påkørt kat i dk.fritid.jagt
Fra : JN

Dato : 07-09-02 08:10

Hej gruppe

Jeg har smugkigget i dk.fritid.jagt. Der var et indlæg ang. hvor tæt man må
skyde på en beboelse.
Det drejede sig om at ejeren af et hus med have hørte skud tæt på huset. Det
var en påkørt kat der blev skudt. Jeg har kopieret et par af kommentarerne.
Hvad mener i om den holdning hos jægerne at man selv afliver katte? Kattene
har trods alt en familie der holder af den - og som måske vil foresøge at
redde dens liv selvom den er påkørt. Jeg vil ikke have min kat skudt -
heller ikke have den aflivet med en hammer!

Hilsen fra Lisbeth

Citater fra dk.fritid.jagt:

1)
"Vi har oplevet at der i dag (06-09-2002) er blevet skudt en kat kun få
meter fra skel til vores hus .
Vi anslår at afstanden til vores hus er max 40 meter, og skuddet er
affyret med skrå retning mod haven hvor vi færdes.

Jeg kontaktede naboen hvor skuddet blev udført, og fik at vide at de
aflivede en trafikskadet kat.
Jeg mener at jægere normalt er særdeles seriøse , og at de udfører en
naturpleje der er til stor gavn for alle.

2)
<>§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
>beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
100% korrekt, men i dette tilfælde var der altså ikke tale om jagt..

Hvad skulle manden ellers gøre?? Tage katten og bære den mere end 50
meter væk fra huset, med fare for at få begge arme revet op, og helt
sikkert udsætte katten for endnu flere unødvendige lidelser? Stakkels
kat...

Jeg vill ikke kalde mig jæger, hvis jeg ikke gjorde det samme i
selvsamme situation..

Husk på - vores forenemmeste opgave er at aflive AL vildt så hurtigt,
effektivt og humant som muligt - også selv om det gælder en
trafikskadet kat.

Martin_P

P.S. alternativt kunne han køre dyret til en dyrlæge, men.....helt
ærligt - ville det ikek være synd for katten?

3)

>Hvad skal jeg gøre?

være glad for, at der er nogen som tager ansvaret på sig og
afliver den arme påkørte kat,
ellers skulle du måske selv have været ude med en hammer og
foretage aflivningen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-09-02 08:23

On Sat, 7 Sep 2002 09:09:47 +0200, "JN" <poel_noerregade@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>redde dens liv selvom den er påkørt. Jeg vil ikke have min kat skudt -
>heller ikke have den aflivet med en hammer!

   Jeg vil helt ærligt hellere have skudt min kat end jeg vil
have at den blir slået ihjæl med hammer eller hvad traffikanter nu
ellers bruger. Der står trods alt ikke noget om hvor meget eller hvor
lidt katten er ramt - men jeg kan forestille mig situationer hvor en
jæger ville bedømme at der kun var en vej. Han ville være en dårlig
jæger hvis han ikke skød katten med det samme.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Niels Peter

Dato : 07-09-02 09:23

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 7 Sep 2002 09:09:47 +0200, "JN" <poel_noerregade@hotmail.com>
> wrote:

(...)
> [...]
> lidt katten er ramt - men jeg kan forestille mig situationer hvor en
> jæger ville bedømme at der kun var en vej.

Ifølge en dyrlæge, jeg en gang spurgte, er det desværre meget let, også for
erfarne jægere, at overvurdere, hvor galt det er fat med en kat.
Jeg ville helst have min kat bragt til dyrlæge, så det kunne konstateres af
en fagperson, om det var slut med den.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Kate

Dato : 07-09-02 09:55

Tja, det er vel egentligt et dilemma som er svært at vurdere når man
ikke aner hvordan katten er skadet.
Umiddelbart vil jeg som Niels Peter foretrække at katten bliver bragt
til en dyrlæge som kan vurdere hvor galt det stod til, men hvis
alternativet var at katten blev efterladt til sin egen skæbne ville jeg
trods alt foretrække at den blev skudt og fik overstået sine lidelser,
specielt når vi tænker på hvor tit vi bare her i gruppen forarges over
at "folk" bare kører videre efter at ha' påkørt en kat.
Jeg vil da bare håber at jægeren forsøger at give ejerne af katten
besked om hvad der er sket.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar