Optimal sikkerhed i pc - hvilke programmer~
Fra : Dr. Ralph

Dato : 07-09-02 01:32

Jeg anvender Ad- aware til at lokalisere og fjerne Spy ware,
Norton anti virus til at lokalisere og fjerne virus og Zone Alarm pro
som software firewall - hvad mangler jeg for at have de optimale
programmer til sikkerhed på min pc ?

Jeg ved en hardware firewall er den beste type firewall.

Fra : Alex Holst

Dato : 07-09-02 02:08

Dr. Ralph <dr.ralph@solremove.dk> wrote:
> [...]
> Norton anti virus til at lokalisere og fjerne virus og Zone Alarm pro
> som software firewall - hvad mangler jeg for at have de optimale

Ikke noedvendigvis nogen:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Caspar Møller

Dato : 07-09-02 08:13

> [...]
> programmer til sikkerhed på min pc ?
>
> Jeg ved en hardware firewall er den beste type firewall.

Spybot: http://patrick.kolla.de/software/spybotsd/navi.en.html minder om
Adaware, men søger også efter dialere, keyloggere, usage tracking, mv. Min
fornemmelse er, at det i nogle tilfælde kan fjerne ting, Adaware ikke kan.

Mvh Caspar

Fra : Caspar Møller

Dato : 07-09-02 08:18

Undskyld, prøver lige igen med linket:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-09-02 10:03

On Sat, 07 Sep 2002 02:31:40 +0200,
> [...]
> Norton anti virus til at lokalisere og fjerne virus og Zone Alarm pro
> som software firewall - hvad mangler jeg for at have de optimale

OpenBSD

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-09-02 11:47

On Sat, 7 Sep 2002 09:03:13 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

> OpenBSD

Kan du ikke tage din religion med over i dk.livssyn?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : N/A

Dato : 07-09-02 13:52

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 07-09-02 13:52

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote in

> Hvad fejler det argument?
>
> Hvordan vil du fx sikre en maskine der kører windows 2000 med office
> pakken og outlook, imod virus (og med virus menes ikke blot kende, men
> også speciel designet virus)?

Det er nemt - man skal bare installere OpenBSD.
--
Knud

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-09-02 13:54

Asbjorn Hojmark wrote:
> Kan du ikke tage din religion med over i dk.livssyn?

Hvad fejler det argument?

Hvordan vil du fx sikre en maskine der kører windows 2000 med office
pakken og outlook, imod virus (og med virus menes ikke blot kendte, men
også speciel designet virus)?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-09-02 13:55

In article <3D79F6D3.8020107@spindelnet.dk>, Christian E. Lysel wrote:

> Hvordan vil du fx sikre en maskine der kører windows 2000 med office
> pakken og outlook, imod virus (og med virus menes ikke blot kendte, men
> også speciel designet virus)?

Hvordan vil du sikre en OpenBSD?

--
Andreas Plesner Jacobsen | * bma wonders if this will make the Knghtbrd .sig

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-09-02 14:08

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Hvordan vil du sikre en OpenBSD?

Tak for spørgsmålet, på samme måde som jeg ville sikre en Windows2000
maskine!

Problemet med windows 2000, er at når du først har hardnet den
ordenligt, virker installation af service packs fx ikke!

Meget software under windows 2000 kan ikke kører på en hardnet maskine,
og det er næsten umuligt at finde ud af hvad der skal til.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-09-02 14:15

In article <3D79FA21.7060209@spindelnet.dk>, Christian E. Lysel wrote:

> Tak for spørgsmålet, på samme måde som jeg ville sikre en Windows2000
> maskine!

Problemet er at sikkerhed også indebærer tilgængelighed for brugeren,
selvfølgelig er det muligt at sikre de fleste systemer (selvom den
hjernedøde sikkerhedsmodel i GUIen på Windows gør dette endog meget
kompliceret), men du vil altid gøre det på bekostning af tilgængelighed,
og deri ligger hele den "kosmiske" balance i at kunne designe og
implementere en korrekt sikkerhedspolitik. Derfor er et svar som
"installer produkt X" ikke brugbart, hvis produkt X ikke kan give
brugeren den samme funktionalitet som brugeren har brug for.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Prunes give you a run for your money.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-09-02 15:20

> [...]
> "installer produkt X" ikke brugbart, hvis produkt X ikke kan give
> brugeren den samme funktionalitet som brugeren har brug for.

Men vil du så vælge Y, som ikke kan patches efter du har hardnet det?

Fra : Peter Kruse

Dato : 08-09-02 15:22

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse news:3D79FA21.7060209@spindelnet.dk...

Hej Christian,

> Problemet med windows 2000, er at når du først har hardnet den
> ordenligt, virker installation af service packs fx ikke!

Jeg arbejder også generelt med system hardning - i særdeleshed i forbindelse med Windows kasser i netværk, men har endnu ikke været ude for, at en hardning har bevirket, at du ikke kan installere servicepacks "manuelt" efterfølgende. Hvilken form for hardning af OS'et bevirker, at du ikke kan installere servicepacks?

> Meget software under windows 2000 kan ikke kører på en hardnet maskine,
> og det er næsten umuligt at finde ud af hvad der skal til.

I hvilken sammenhæng har du oplevet det? Hvilken form for software kan ikke køre på en hardnet maskine?

Venligst
Peter Kruse

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 08-09-02 16:01

Peter Kruse wrote:
> Jeg arbejder også generelt med system hardning - i særdeleshed i forbindelse med Windows kasser i netværk, men har endnu ikke været ude for, at en hardning har bevirket, at du ikke kan installere servicepacks "manuelt" efterfølgende. Hvilken form for hardning af OS'et bevirker, at du ikke kan installere servicepacks?

Noget så simpelt som printer spooleren skal kører under installationen
af service pack 2, lidt trist hvis man har slettet spooleren.

Hvad mener du med at installere en service pack manuelt?

Fra : Peter Kruse

Dato : 08-09-02 21:16

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse news:3D7B660E.5030809@spindelnet.dk...
> Peter Kruse wrote:

Hej Christian,

> Noget så simpelt som printer spooleren skal kører under installationen
> af service pack 2, lidt trist hvis man har slettet spooleren.

Hvorfor vil du overhovedet disable spooleren? Giver det dig ikke flere problemer end sikkerhed?

> Hvad mener du med at installere en service pack manuelt?

Nåh, ikke så meget andet, end hvis man sikrer IE for godt vil man ikke kunne lave en windows update

Venligst
Peter Kruse

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-02 21:31

Den Sun, 8 Sep 2002 22:15:43 +0200 skrev Peter Kruse:

>Hej Christian,

>Hvorfor vil du overhovedet disable spooleren? Giver det dig ikke flere problemer end sikkerhed?

"stop alle de services du ikke har brug for"...

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 08-09-02 22:29

Peter Kruse wrote:
> Hvorfor vil du overhovedet disable spooleren? Giver det dig ikke flere problemer end sikkerhed?

Du har lige skrevet ..."ved at fjerne bl.a. overflødige services, som
ikke skal anvendes."...

Jeg kan forstå man ikke disabler printer spooleren på en server der skal
fungere som en printer server, men hvad skal man bruge det til på de
andre servere?

> Nåh, ikke så meget andet, end hvis man sikrer IE for godt vil man ikke kunne lave en windows update

Godt, du kender selv problemstillingen, der er endvidere mange install
shields der fejler på en hardnet maskine.

Hvis jeg virkelig skal hardne en windows 2000 vil jeg også smide IE på
porten.

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-09-02 20:03

"Peter Kruse" <kruse@_rouchSPAM_railroad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg arbejder også generelt med system hardning - i særdeleshed i
> forbindelse med Windows kasser i netværk,

Der findes jo en masse jargon, især på nettet. Er der en venlig sjæl
der vil forklare mig betydningen af 'hardnet' - 'hardning'
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Peter Kruse

Dato : 08-09-02 21:26

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse news:3d7b9ecf$0$174$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej Bent,

> Der findes jo en masse jargon, især på nettet. Er der en venlig sjæl
> der vil forklare mig betydningen af 'hardnet' - 'hardning'

Det betyder, at man strategisk strammer sikkerheden på operativ systemet ved at fjerne bl.a. overflødige services, som ikke skal anvendes. En standardinstallation af f.eks. Windows 2000 indeholder en del services, som man med god fornuft kan disable/fjerne og på den måde "hardne" den overordnede sikkerhed på systemet.

Der ligger masser af informationer på internet om hvordan man kan lave god/optimal sikkerhed på Windows operativ systemer. Søg f.eks. på google: how+to+secure+windows

Venligst
Peter Kruse

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-09-02 10:08

> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Bent,

> Det betyder, at man strategisk strammer sikkerheden på operativ
> systemet ved at fjerne bl.a. overflødige services,

<Klip>

Tak for svar - ligeledes tak til Jesper for svar sendt privat.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man bliver voksen, bliver man automatisk chef for sine børn."