Kodede meddelelser i Biblen
Fra : karamel

Dato : 07-09-02 01:18

Der går en mystisk historie om, at Torah (1. kapitel af den jødiske
Bibel) skulle indeholde forudsigelser og andre kabaler i kodet form.

Der er åbenbart videnskabsfolk, som er kommet til denne konklusion ved
at analysere teksten ved hjælp af den såkaldte ELS-metode (Equidistant
Letter Sequences). Se for eksempel:

http://emporium.turnpike.net/C/cs/els/sld009.htm

Er der nogen, der ved mere om sagen? Er der f.eks. foretaget senere
undersøgelser, eventuelt fra skeptikere?

Karamel

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-09-02 01:56

karamel <karamel@REMOVEoncable.dk> writes:

> Der går en mystisk historie om, at Torah (1. kapitel af den jødiske
> Bibel) skulle indeholde forudsigelser og andre kabaler i kodet form.

Kabalisme og talmystik i bibelen er ikke alment anerkendte
videnskabelige discipliner.

Vær sød og læs fundatsen for dk.videnskab:

<http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab>

En mere passende gruppe til dit spørgsmål ville være dk.livssyn.

Fra : karamel

Dato : 07-09-02 02:27

Jesper Harder wrote:

> Kabalisme og talmystik i bibelen er ikke alment anerkendte
> videnskabelige discipliner.

"Kabale" og "forudsigelse" var måske ikke de bedste ord, jeg kunne vælge -
ikke mindst fordi Biblen forbyder den slags. Jeg mente: "noget, som
umiddelbart ikke kan forbindes med tekstens oprindelige indhold".
"Talmystik" nævnte jeg slet ikke.

Der skulle være fundet meddelelser som f.eks. navne på religiøse og andre
kendte personligheder, deres fødsels- og dødsdato o.s.v. (alle
begivenheder, som allerede har fundet sted og som derfor kan tjekkes).

Og sidst men ikke mindst: Disse undersøgelser bygger på
sandsynlighedsberegning og statistisk analyse af teksten, og er flere
gange blevet trykt i videnskabelige tidsskrifter.

Karamel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-09-02 08:24

karamel skrev:

> [...]
> kendte personligheder, deres fødsels- og dødsdato o.s.v. (alle
> begivenheder, som allerede har fundet sted og som derfor kan tjekkes).

Med en så stor tekst som biblen vil der altid hvis man tager bogstaver
ud med bestemte mellemrum - imellem 99 % intetsigende
bogstavkombinationer - tilfældigvis være sådanne bogstavkombinationer
som man - ved at anvende en til lejligheden passende fortolkning - kan
udlægge som kendte navne og deres fødselsdato.

TT

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-09-02 10:15

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> som man - ved at anvende en til lejligheden passende fortolkning - kan
> udlægge som kendte navne og deres fødselsdato.

Hvad sprog går man du fra? Det eneste "rigtige" vil jo være det
sprog som biblen oprindeligt er skrever i, da enhver oversættelse
indeholder vilkårlige elementer.

I øvrigt er jeg helt enig i at spådomme og kaballistiske øvelser
er off-topic herinde da det er grundlæggende avidenskabeligt.

--
Peter Knutsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 07-09-02 10:30

> I øvrigt er jeg helt enig i at spådomme og kaballistiske øvelser
> er off-topic herinde da det er grundlæggende avidenskabeligt.

Hvorfor? Kombinatorik og sandsynlighedsregning er da ganske
videnskabeligt?! For eftertiden når nogle spørger til disse emner så
skal vi måske alle fut'e til dk.hexia.de.trick?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 07-09-02 12:24

On 07/09/02 11:29, in article Xns928274FC26AF9ducktrucks@193.88.15.213,
"Palle Jensen" <usenetmail@tiscali.dk> wrote:

> Hvorfor? Kombinatorik og sandsynlighedsregning er da ganske
> videnskabeligt?! For eftertiden når nogle spørger til disse emner så
> skal vi måske alle fut'e til dk.hexia.de.trick?

Selvom jeg mener at "beskederne" i bibelen eksisterer, synes jeg også det er
for pivet at gøre emnet "verboten" her i gruppen, af ovenstående grunde.

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

A Magnum .357 beats four aces.

Fra : karamel

Dato : 07-09-02 11:14

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
> I øvrigt er jeg helt enig i at spådomme og kaballistiske øvelser
> er off-topic herinde da det er grundlæggende avidenskabeligt.

Jeg tror, det var israelsk sprog.
Og som sagt: Det er en analyse, de har foretaget, som kan være
videnskabeligt rigtig eller forkert (det var netop andres mening i denne
henseende, jeg efterlyste her), men det har intet med spådomme at gøre.

Karamel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-02 11:37

karamel skrev:

>Jeg tror, det var israelsk sprog.

Og hvor meget videnskab kan vi lige presse ud af en samling
skrifter der ikke nødvendigvis er originale, som er affattet på
en ukendt sprog (der er ikke et israelsk sprog. Der er hebraisk
og jiddish, men mange af bibelteksterne forligger kun på græsk),
og hvor vi ikke kan uddrage nogen viden selv om vi sammensætter
sprogets bogstaver efter et uvist system?

Svaret er: nul.

--
Bertel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-09-02 14:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> og hvor vi ikke kan uddrage nogen viden selv om vi sammensætter
> sprogets bogstaver efter et uvist system?

Forskning i Biblen er da mig bekendt en respekteret *videnskab*

Med venlig hilsen
Peter

Fra : karamel

Dato : 07-09-02 14:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> og hvor vi ikke kan uddrage nogen viden selv om vi sammensætter
> sprogets bogstaver efter et uvist system?

Biblen foreligger oprindeligt på græsk og aramaisk; Torah foreligger på
"israelske" sprog.

Men om det ikke nødvendigvis er den originale tekst, eller om teksten
igennem historien er blevet ændret, spiller ingen rolle, fordi det ikke
forklarer, hvorfor netop denne version giver resultater, der er
statistisk signifikante i forhold til kontrolteksterne (p =
0,000000004), mens kontrolteksterne ikke giver disse resultater.

Hvis du kaster en terning 100 gange og hver gang får det samme tal, er
du velkommen til at smile og lade som ingenting. Jeg ville hellere
begynde at undersøge terningen og ikke bare sige: "Svaret er nul".

Det var præcis en videnskabelig forklaring, jeg efterlyste i forhold til
denne historie. Denne forklaring må for min skyld gerne føre til en
afvisning af resultaterne, men i så fald forventer jeg en begrundet
afvisning og ikke en dogmatisk afvisning. Må jeg det?

Karamel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-02 15:25

karamel skrev:

>Hvis du kaster en terning 100 gange og hver gang får det samme tal, er
>du velkommen til at smile og lade som ingenting. Jeg ville hellere
>begynde at undersøge terningen og ikke bare sige: "Svaret er nul".

Jo, men hvis en serie af tilfældige slag efter at de er slået
underkastes en computerbearbejdning indtil et eller andet
beregningssystem passer med en eller anden begivenhed, så bliver
jeg ikke spor overrasket over 'sammenfaldet'.

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-09-02 16:19

karamel skrev:

> Biblen foreligger oprindeligt på græsk og aramaisk; Torah foreligger

> "israelske" sprog.

Der er ikke noget der hedder "israelske" sprog. Den undersøgte tekst er
i øvrigt på hebraisk.

> Men om det ikke nødvendigvis er den originale tekst,

Der findes vel sagtens flere "udgaver" af teksten.

> spiller ingen rolle

Det spiller en afgørende rolle for deres "konklusion".

> , fordi det ikke forklarer, hvorfor netop denne version
> giver resultater, der er statistisk signifikante i forhold
> til kontrolteksterne (p = 0,000000004), mens
> kontrolteksterne ikke giver disse resultater.

Det er fordi de afprøvede ord er udvalgt så det er dem der giver
resultater.

http://www.csicop.org/si/9711/bible-code.html

Efter denne måde er det lykkedes at bevise at Moby Dick forudser Lady
Dianas død, mordet på RFK mm.

http://cs.anu.edu.au/people/bdm/dilugim/moby.html

> Hvis du kaster en terning 100 gange og hver gang får det
> samme tal,

Dette forsøg svarer til at du kaster en rød terning 10.000.000.000 gange
og får 1.669.545.242 6'ere. Man kalder derfor den røde terning
guddommelig fordi sandsynligheden for at slå netop dette antal er
uendeligt lille, og det ved talrige kontrolforsøg med blå og grønne
terninger ikke er lykkedes at ramme 1.669.545.242 6'ere.

TT

Fra : karamel

Dato : 07-09-02 16:25

Thomas Thorsen wrote:

> på
>
> Der er ikke noget der hedder "israelske" sprog. Den undersøgte tekst er
> i øvrigt på hebraisk.

Det er derfor, jeg har sat det i gåseøjne. I den tid, Biblen har eksisteret,
har der været mange sprog og dialekter i området, og da jeg hverken kender
alfabetet eller kan forstå sproget, kunne jeg ikke nærmere afgøre, hvad det
var.

Karamel

Fra : karamel

Dato : 07-09-02 11:11

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> som man - ved at anvende en til lejligheden passende fortolkning - kan
> udlægge som kendte navne og deres fødselsdato.

Som du kan læse i min oprindelige post, er det ikke "hele" Biblen, vi
snakker om, men kun 1. kapitel.
Og som du kan læse i det link, jeg har postet, er der taget kontroltekster i
brug (fx. Tolstoj's "War and Peace"), og de har ikke givet det samme
mønster.

Karamel

Fra : Prankster Kineses

Dato : 07-09-02 11:34

Howdy,

Læs: http://www.skepdic.com/bibcode.html og specielt deres referencer.

Det tager simpelhen for lang tid at forklare detaljerne til at spilde plads
på det her.

Men meget kort og firkantet: Hvis det var muligt at finde en række
forudsigelser om _fremtidige_ begivenheder for så at verificere dem, så
ville det ligne videnskab (forudsat visse andre ting). Men at tage
begivenheder som _er_ sket for så at finde "forudsigelser" i biblen
bagefter, det er pseudovidenskab. "It isn't even wrong" som Pauli har sagt
det.

Kasper.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-09-02 11:36

karamel skrev:

> Som du kan læse i min oprindelige post, er det ikke "hele" Biblen, vi
> snakker om, men kun 1. kapitel.

Sandsynligvis underordnet. I enhver tekst af passende størrelse kan man
finde sådanne "tilfælde". Man kan både variere på linjelængden og
antallet af bogstaver der springes over. Det giver *rigtig* mange
kombinationsmuligheder, og næsten fuld sikkerhed for at bestemte ord og
årstal vil dukke op et eller andet sted. Man kan få næsten hvad som
helst ud af hebraiske bogstaver, og bogstaverne bruges også som tal.

> Og som du kan læse i det link, jeg har postet, er der taget
kontroltekster i
> brug (fx. Tolstoj's "War and Peace"), og de har ikke givet det samme
> mønster.

Er kontrolteksterne på hebraisk? Hvordan er kontrolforsøgene udført?

Der står ikke meget om metodikken, så det er reelt umuligt at gennemskue
tallene på siden.

TT

Fra : karamel

Dato : 07-09-02 14:38

Thomas Thorsen wrote:

> kontroltekster i
>
> Er kontrolteksterne på hebraisk? Hvordan er kontrolforsøgene udført?
>
> Der står ikke meget om metodikken, så det er reelt umuligt at gennemskue
> tallene på siden.

Jeg har ikke lavet undersøgelsen. Jeg har postet et link, og det, du læser
på de sider, det læser jeg også.

Mht denne sag kan man finde pro og contra, men som det er tilfældet for
meget andet her på Nettet kan man ikke vide, hvad der kommer først, hvem der
svarer til hvem, og hvad afslutningen og den sidste konklusion er (forudsat
at der er en sådan). Det er også derfor, jeg spurgte, om der var nogen, som
vidste mere om sagen.

Karamel

Fra : Peter Perlsø

Dato : 07-09-02 12:25

On 07/09/02 12:10, in article 3D79D097.225CFE70@REMOVEoncable.dk, "karamel"
> [...]

> Og som du kan læse i det link, jeg har postet, er der taget kontroltekster i
> brug (fx. Tolstoj's "War and Peace"), og de har ikke givet det samme

I Moby Dick er der fundet "foreudsigelser" af Kennedymordet :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-09-02 23:08

Peter Perlsø <ftl@pobox.com> skrev i en news:B99FAEBC.47D8%ftl@pobox.com...
> On 07/09/02 12:10, in article 3D79D097.225CFE70@REMOVEoncable.dk,

> I Moby Dick er der fundet "foreudsigelser" af Kennedymordet :)
>
> - Peter

Forudsigelse med tilbagevirkende kraft er set før. Og så må man heller ikke
glemme at de personer det drejer sig om, selv kan have haft interesse i at
'få tingene til at passe' på dem selv. F.eks. tog Hitler navn efter den
Hister der var forudsagt i Nostradamus's vrøvlehæfte. Hvis man ved helt
præcist hvor, hvornår og hvad der sker, hvorfor så skrive i tågesnak eller
koder?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-02 05:10

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvis man ved helt præcist hvor, hvornår og hvad der sker,
> hvorfor så skrive i tågesnak eller koder?

Fx fordi man ønsker at oplysningerne kun skal være tilgængelige
for en mindre kreds.

// Klaus

Fra : Karsten

Dato : 08-09-02 20:00

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Fx fordi man ønsker at oplysningerne kun skal være tilgængelige
> for en mindre kreds.

Og alligevel er man nød til at publicerer det? Svarer det ikke til at
PET brugte megafoner til hemmelig kommunikation? Grunden til at man
"skrive[r] i tågesnak eller koder?" er naturlivis at man ikke har noget
fornuftigt at skrive...

--
/Karsten
"There are 10 types of people in the world: Those who understand binary,

Fra : Peter Perlsø

Dato : 08-09-02 19:23

On 08/09/02 0:07, in article 3d7a7911$0$5584$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
> præcist hvor, hvornår og hvad der sker, hvorfor så skrive i tågesnak eller

Nå, jeg troede at det var Adolf's forældre der gav ham navnet Hitler...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-02 22:36

Peter Perlsø <ftl@pobox.com> skrev i en news:B9A16207.482D%ftl@pobox.com...
> On 08/09/02 0:07, in article
3d7a7911$0$5584$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,

> Nå, jeg troede at det var Adolf's forældre der gav ham navnet Hitler...
>
> - Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Nej, det lavede han selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-09-02 00:51

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Nej, det lavede han selv.

Reference? Det jeg finder (i det mindste det af det der ser nogenlunde
troværdigt ud) siger at hans far valgte navnet 13 år før Adolf blev
født.
<URL:http://history1900s.about.com/library/holocaust/aa070197.htm>
<URL:http://smoter.com/hitlerna.htm>

/L

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-02 21:49

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev i en

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Desværre mangler jeg reference, det ser ud til at jeg er blevet bildt lidt
på ærmet. Jeg vil selv se det lidt langt ude at påstå, at Adolfs far skulle
have haft nogen ideer om en magtfuld persons komme, hvis det ikke skulle
have været ham selv, men sønnen. Men det er måske sådan det er udlagt. Jeg
var overbevist at det var Adolf selv der havde taget navneforandring.

Men så tilbage til emnet, at man må forvente at visse folk der læser bøger
om forudsigelser kan have en stærk, måske ligefrem sygelig, trang til at få
noget af det til at ske.

Beklager at have misinformeret gruppen, men jeg har tidligere brugt
eksemplet uden at nogen har protesteret, og den viden man har beror jo på at
man tror på det man får at vide af andre....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-02 22:56

Jeg skrev:

> [...]

at
> man tror på det man får at vide af andre....

Jeg har nu fundet reference, idet det er noget jeg har læst her på Nettet:
http://www.chilinet.dk/content/article.asp?articleId=1030

Vi kan så heraf lære at det ikke nødvendigvis er sandt, fordi man har læst
noget på Nettet.
Jeg føler en lille æresoprejsning ved at kunne henvise til skriftlig
kilde...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming Christensen

Dato : 19-09-02 19:58

Jeg fandt lige dette link:
http://www.dokonet.com/ubccdrom.html

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-09-02 03:13

> [...]

> ikke mindst fordi Biblen forbyder den slags. Jeg mente: "noget, som
> umiddelbart ikke kan forbindes med tekstens oprindelige indhold".

Der *er* ren talmystik. Det eneste den såkaldte "bibelkode" går ud på
er at tage bogstaver med et bestemt mellemrum.

Emnet er lige så lidt videnskabeligt som Nostradamus og lignende
spådomme.

Bemærk også at den side du henviser til bærer overskriften "Scientific
proof of God" -- gudsbeviser er totalt off-topic i dk.videnskab, det
burde du vel kunne forstå af fundatsen.

> Og sidst men ikke mindst: Disse undersøgelser bygger på
> sandsynlighedsberegning og statistisk analyse af teksten, og er flere
> gange blevet trykt i videnskabelige tidsskrifter.

Det tidskrift som optog artiklen har senere trykt en gendrivelse.
Redaktørerne siger:

When the editors decided to publish the paper in the journal, in August
1994, they had not intended to give the work a stamp of scientific
approval. Instead, the article was introduced to readers as a
"challenging puzzle."

Se <http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/StatSci/>

Jeg har sat opfølgning til dk.admin.netikette -- hvor debat om det
rimelige i at diskutere spådomme i dk.videnskab hører hjemme.

Fra : Palle Jensen

Dato : 07-09-02 08:14

> Jeg har sat opfølgning til dk.admin.netikette -- hvor debat om det
> rimelige i at diskutere spådomme i dk.videnskab hører hjemme.

Hvorfor er du så aggressiv lige over for dette indlæg, som jeg
personligt synes var ret interessant. Uanset om det passer eller ej,
kan man vel med rette diskutere det videnskabelige i det?! At du
mener det er ikke-videnskabeligt er jo så en god pointe, men at
"kriminalisere" manden og losse ham over i netikette er da at
overreagere!? På videnskabelig måde kan man jo også påvise at noget
ikke er videnskabeligt.

Der er betydeligt flere indlæg nede i rækken som er irrelevante for
gruppen længere nede. Hvorfor ikke luge ud i dem? Så styr lige din
FUT iver.

Nu kan du få lov at FUT'e over i netikette.

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-09-02 18:42

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> writes:

> Forskning i Biblen er da mig bekendt en respekteret *videnskab*

.... som har sin egen gruppe: dk.videnskab.teologi. Derfor er diskussion
af bibelen off-topic i overgruppen dk.videnskab.

Fra : kautaq

Dato : 07-09-02 21:40

Jesper Harder wrote:

> ... som har sin egen gruppe: dk.videnskab.teologi. Derfor er diskussion
> af bibelen off-topic i overgruppen dk.videnskab.

Ang. de "kodede" meddelelser i biblen, mener jeg at det hører
under dk.livsyn. Det rangerer ind under UFO-forskning og
selvsvingende penduler og den slags.
Teologi er læren om gud og troens værdigrundlag og indhold.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-09-02 16:21

karamel wrote:

Her er en anden side med masser af afsløringer af hemmelige budskaber:

http://lcamtuf.coredump.cx/evilfinder/ef.shtml

Søger man f.eks på "karamel" får man et utvetydigt bevis på, at du er
den onde selv:

http://lcamtuf.coredump.cx/evilfinder/ef.cgi?said=karamel

FUT: alt.cracknuts

-Claus

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-09-02 11:54

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev i artiklen
<am28g0$scg$1@sunsite.dk>...
> Søger man f.eks på "karamel" får man et utvetydigt bevis på, at du er
> den onde selv:

Indtast ordet Jahve, og du får følgende:

**** THE PROOF THAT jahve IS EVIL ****
J A H V E
10 1 8 22 5 - as numbers
1 1 8 4 5 - digits added
\_/ \_/ \_/ \_/ \_/
1 1 8 4 5 - digits added

Thus, "jahve" is 11845.

Turn the number backwards, subtract 1957 - the year Ford introduced the
Edsel. The number is now 52854.
Turn the number backwards, subtract 445 - the year Attila the Hun attacked
western Europe. The number is now 45380.
Add 5681 to it - this is the year Lincoln was shot, written backwards - you
will get 51061.
Add 4091 to it - this is the year Oppenheimer, the man who created the
atomic bomb, was born, written backwards - you will get 55152.
Turn the number backwards, subtract 1945 - the year Hitler faked his
suicide. The number is now 23210.
This, when read backwards, gives 01232. This is 666 in octal, the number of
the Beast...
Evil, QED.

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-09-02 13:39

Scripsit Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk>

> Her er en anden side med masser af afsløringer af hemmelige budskaber:

> http://lcamtuf.coredump.cx/evilfinder/ef.shtml

Jeg er dog ikke helt tilfreds med dens argumentationteknik:

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Torben Frandsen

Dato : 18-09-02 14:07

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote

I denne sammenhæng er der da intet galt med cirkelbeviser når blot de tjener
det rette formål )

Torben