Guidedog som router
Fra : Jan Larsen

Dato : 07-09-02 00:17

Hej

Jeg har kæmpet med guidedog, men den kan ikke bruges på en SuSE8, p.t.
bruger jeg SuSE8's firewall2 og alt virker, men jeg kan godt lig guarddog
som firewall, men hvad kan jeg bruge som router når guidedog ikke dur.??

Mvh Jan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-09-02 00:37

Jan Larsen wrote:
> Jeg har kæmpet med guidedog, men den kan ikke bruges på en SuSE8, p.t.
> bruger jeg SuSE8's firewall2 og alt virker, men jeg kan godt lig guarddog
> som firewall, men hvad kan jeg bruge som router når guidedog ikke dur.??

Det er din linux-maskine der er router og firewall, de andre er
programmer til at sætte det op. Programmet route følger med garanti med
din linux-distribution, og er som skrevet til at sætte en router op.

Jeg kunne forestille mig at Suses firewall og Guidedog kommer i konflikt
med hinanden, fordi du bruger iptables to masquerading fra Guidedog. Du
kommer nok ikke uden om at læse dokumentationen for route og iptables.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-09-02 00:54

> Jeg kunne forestille mig at Suses firewall og Guidedog kommer i konflikt
> med hinanden, fordi du bruger iptables to masquerading fra Guidedog. Du
> kommer nok ikke uden om at læse dokumentationen for route og iptables.
Programmet route kender jeg ikke, det er nok den vej jeg skal, kan du sætte
mig igang ???
Får jeg routeningen til at virke, kan jeg vel godt droppe SuSE firewall og
bruge guarddog ??

Mvh Jan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-09-02 01:09

Jan Larsen wrote:

> [...]
> mig igang ???
> Får jeg routeningen til at virke, kan jeg vel godt droppe SuSE firewall og

I virkeligheden virker din route-opsætning sikkert, og du mangler bare
at aktivere den samt masqurading.

cat 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

aktiverer ip_forwarding (routning). Derudover behøver du masquerading
hvis du sidder med private ip-adresser. Det foregår med iptables, som
sikkert også bruges i Suses firewall. Se om du kan aktivere det der,
ellers prøv at læse
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/Masquerading-Simple-HOWTO/index.html
og se om det kan hjælpe dig.

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-09-02 01:19

> I virkeligheden virker din route-opsætning sikkert, og du mangler bare
> at aktivere den samt masqurading.
>
> cat 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Nej den er aktiveret

> [...]
> hvis du sidder med private ip-adresser. Det foregår med iptables, som
> sikkert også bruges i Suses firewall. Se om du kan aktivere det der,
iptables, det har jeg kigget på, men jeg synes man hurtig mister
overblikket, det er nok fordi jeg ikke rigtig forstår iptables.

Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 07-09-02 10:34

Jan Larsen wrote:

> iptables, det har jeg kigget på, men jeg synes man hurtig mister
> overblikket, det er nok fordi jeg ikke rigtig forstår iptables.

Prøv at læse i www.debianguiden.dk i kapitlet om firewall.

Den er super. Selv om du kører suse vil du kunne få noget ud af at læse den.

hilsen claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-09-02 09:04

> Prøv at læse i www.debianguiden.dk i kapitlet om firewall.
> Den er super. Selv om du kører suse vil du kunne få noget ud af at læse
den.
Tak det vil jeg kigge på.

Mvh Jan