USB2 og RAID vil ikke sammen
Fra : Sven

Dato : 06-09-02 23:02

Hej.
Efter at have leget med dynamiske diske i WindowsXP (software RAID 0), og
her fundet ud af, at når den indbyggede USB2 (ASUS A7V333) er aktiv, faldt
RAID ydelsen med ca 40% (målt med SisoftSandra). Jeg har fundet
WHQL-certificerede drivere til USB2-enheden (jøsses, hvor måtte jeg lede for
at finde dem), men det har ikke hjulpet.
Så købte jeg et Silion Image 0680 RAID kort, blot for at finde ud af, at her
falder RAID 0 performancen OGSÅ ca 40% når USB2 er aktiv. Jeg kan ikke finde
WHQLcertificerede drivere til controllerkortet, men det er vel egentligt
heller ikke nødvendig, da WindowsXP jo heller ikke selv kan køre med
dynamiske diske for fuld skrue når USB2 er installeret.

Nogen ideer?

Sven

Fra : Morten Strårup

Dato : 07-09-02 14:42

> [...]
> heller ikke nødvendig, da WindowsXP jo heller ikke selv kan køre med
> dynamiske diske for fuld skrue når USB2 er installeret.

Det kunne godt lyde som en interrupt-konflikt. Har du prøvet at flytte
RAID-kortet til en anden pci-sokkel?

Slå desuden Plug And Play OS fra i BIOS, hvis det er sluttet til.

MVH

Morten Strårup

Fra : Sven

Dato : 07-09-02 14:55

> [...]
> RAID-kortet til en anden pci-sokkel?
>
> Slå desuden Plug And Play OS fra i BIOS, hvis det er sluttet til.

Begge dele er afprøvet uden held. Hastigheden falder både med RAID kortet og
når HD'erne kører som dynamiske diske med WinXP's eget software RAID.
USB2 controlleren har forøvrigt sin egen IRQ.

Sven

Fra : Morten Strårup

Dato : 07-09-02 15:31

> [...]
> når HD'erne kører som dynamiske diske med WinXP's eget software RAID.
> USB2 controlleren har forøvrigt sin egen IRQ.

Har du husket at køre Windows-update på den? Kan huske at der var store
performance-problemer med XP og scsi diske på et tidspunkt, kan dog ikke
huske om det også gik ud over IDE-RAID. Kunne være det var det hvis den ikke
er blevet opdateret.

MVH

Morten Strårup

Fra : Sven

Dato : 07-09-02 19:29

> [...]
> performance-problemer med XP og scsi diske på et tidspunkt, kan dog ikke
> huske om det også gik ud over IDE-RAID. Kunne være det var det hvis den

Ja, det har jeg. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der har et
bundkort med både indbygget RAID og USB 2, om de har samme problem. Eller om
jeg skal gå tilbage til Windows 2000?

Sven

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-09-02 22:48

On Sat, 7 Sep 2002 00:01:31 +0200, Sven wrote:

>Efter at have leget med dynamiske diske i WindowsXP (software RAID 0), og
>her fundet ud af, at når den indbyggede USB2 (ASUS A7V333) er aktiv, faldt
>RAID ydelsen med ca 40% (målt med SisoftSandra).

Brug ikke Sisoft Sandra til at måle disk performance. Det er kendt for at
give vildt forskellige resultater afhængigt af CPU-load under testen. Brug
HD Tach i stedet for.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Sven

Dato : 07-09-02 23:14

> [...]
> give vildt forskellige resultater afhængigt af CPU-load under testen. Brug

Det har jeg s¨gjort nu, og HD Tach giver samme billede som Sisoft, nemlig en
nedgang (speciel stor i Read Burst, hvor den falder fra max til ca 60), så
jeg tror ikke det er måleprogrammets skyld, desværre. Det ville ellers have
været en lækker løsning

Sven

Fra : Hans

Dato : 08-09-02 01:37

Sven wrote:

> [...]
> til ca 60), så jeg tror ikke det er måleprogrammets skyld, desværre.
> Det ville ellers have været en lækker løsning

Problemet må ligge et andet sted. Jeg får nøjagtig det samme diskindex hvad
enten jeg kører med eller uden USB 2.0 i XP.

Mit bundkort er et MSI 845E-Max2-BLR med onboard Promise ATA/133 og en
1.8GHz Northwood CPU og 2 IBM 80GB GXP120 diske i raid.

mvh, Hans

Fra : Sven

Dato : 08-09-02 02:10

> Problemet må ligge et andet sted. Jeg får nøjagtig det samme diskindex
hvad
> enten jeg kører med eller uden USB 2.0 i XP.

Det tror jeg også det gør, men hvor? Jeg har haft pillet alt "unødig"
hardware ud af PC'en (lydkort, netkort osv), men det giver ikke løsningen på
problemet.

Sven

Fra : Hans

Dato : 08-09-02 02:44

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> wrote in message

> Det tror jeg også det gør, men hvor? Jeg har haft pillet alt "unødig"
> hardware ud af PC'en (lydkort, netkort osv), men det giver ikke løsningen

> problemet.

Jeg er overbevist om at det ligger i VIA-sættets struktur, hvor der er sket
en uheldig fordeling af resourcer. Det kunne være interessant at høre fra
andre KT333 brugere med raid om de har det samme problem.

mvh, Hans

Fra : Sven

Dato : 08-09-02 15:45

> [...]
> en uheldig fordeling af resourcer. Det kunne være interessant at høre fra
> andre KT333 brugere med raid om de har det samme problem.

Ja, DET ville i høj grad være interessant, da den indbyggede USB2 på mit
mobo er en VIA-ting (det er chipsættet selvfølgelig også), så både folk med
KT333 chipsæt, samt folk med et PCIkort med USB 2 ville jeg gerne høre fra.

Sven