Foderundersøgelse?
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 06-09-02 22:30

Hej!!

Kan det være rigtig at man ikke har lavet en ordentlig undersøgelse af
kattemad? Fandt noget inde på Forbruger information (eller sådan noget
lignende) fra 1998, og det eneste de gjorde var at sammeligne priser. Det
kan jeg jo ikke bruge til noget.
Så hvis der er nogen der har link eller kendskab til noget nyere vil jeg
høre om det!

Hilsen
Heidi, Tarzo og Mitzy

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-09-02 22:55

Ja, jeg har bestemt også overvejet at foreslå dem at lave sådan en
undersøgelse. Desværre indeholder deres hjemmeside ikke en mailadresse man
kan skrive til (de er måske bange for at drukne i forslag?).

Mvh. Else.

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 07:19

> [...]
> kan jeg jo ikke bruge til noget.
> Så hvis der er nogen der har link eller kendskab til noget nyere vil jeg

Hejsa

Jeg er ved at lave en foderundersøgelse - uvildig. Jeg tjekker protein, fedt
kulhydrater,vetiminer vand osv. alt det der er i dernæst sammenligner jeg
priserne og mængden af foder pr dag der anbefales. Så stiller jeg det hele i
et skema og så må folk selv bedømme om de vil gå efter prisen eller Mg
indholdet

Jeg kunne dog godt bruge lidt hjælp i tørfoder afdelingen Jeg har selv
kun tjekket kittekat, pussie,whiskat, pet shop,hills oral care, RC indore og
hills light adult

Er der nogen der kan hjælpe mig med andre mærker er de meget velkommen...
Jeg har ikke råd til at købe en pose af hver Udover næringsindhold,
vitaminer osv. må i gerne skrive pris og anbefalet mængde til en kat på 4kg.
så Jeg har et sammenlign. basis.

Tak

Randi

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 07:31

Jeg mangler også for hills vådfoder og alle de andre "dyrelæge" mærker...
Jeg var nede i prima igår og tjekke alle ders mærker så jeg har pussi,
whiskas, mishba, kitekat, sheba og pet shop

På forhånd tak

Randi

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-09-02 08:27

Hej Randi
I vådfoder har jeg LUX, i tørfoder Regal, Propac light-
kitten - adult, og jeg tror at jeg har de andre RC'er, dem
vil jeg skrive ind og sende til dig, så har jeg nogle stykker på "puteren"
kigger lige om det er gengangere

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 08:27

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d79aa2d$0$87279$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hellemose Somali
> hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk
>
> Some people have lives, others have cats

TAK

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 09:28

"Randi Skindbjerg Kristensen" <randi.skindbjerg.kristensen@skolekom.dk>
skrev i en meddelelse news:3d799aaf$0$53761

> Jeg kunne dog godt bruge lidt hjælp i tørfoder afdelingen Jeg har selv
> kun tjekket kittekat, pussie,whiskat, pet shop,hills oral care, RC indore
og
> hills light adult

Hej Randi !

Du kan tjekke dette link : www.techni-cal.dk Der er både tør - og
vådfoder.

Har du forstand på indholdsfortegnelserne. Hvad skal man kigge efter ? Hvad
er godt og hvad er skidt ? For mig ligner tingene meget hinanden, på nær små
forskelle i mængderne, af de forskellige ingredienser.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 10:34

Her er hvad jeg ved:

Optimal foder til en kat som hverken er overvægtig, undervægtig, gravid
eller killing kort sagt en "alm." kat:

Protein 30-40 % ( hvilket svare til at foderet indeholder ca 2/3 kød,
indmad,ost og æg, det er også her Taurin findes som katten har brug for hver
eneste dag, men ikke selv kan danne.)

Fedt min 5% men anbefaldet 9-15% ( i fedet sidder foruden smagen ! fedtsyre
og vitaminer a,d,e og k som er vigtige for katten)

Kulhydrat/NFE: I virkeligheden har katten ikke brug forkuldhydrater da den
selv kan danne de sukkerstoffe den har brug for fra protein og fedt, men de
giver dog et skud energi til katten og så er det billigt for producenten.!

Træstof/Fiber: se Kulhydrat

Mineraler/Aske: Dagligt har en kat brug for følgende:
Kalcium 1g eller 1% (ved 100g
som står oplyst på poserne)
Fosfor 0,8g eller 0,8% (ved 100g
som står oplyst på poserne)
Natrium 0,2g eller 0,2% (ved 100g
som står oplyst på poserne)
Magnesium 0,05g eller 0,05% (ved 100g som
står oplyst på poserne)
Jern 10 mg
Kobber 5g
Mangan 1,0 mg
Zink 4,0 mg
A 550 IE
B 6 mg
C Selvforsynende
Selen Har ikke kunne finde præcic værdi, men er
forbyggende for bl.a kræft

Håber det hjalp lidt

Randi

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 10:46

skrev i en meddelelse news:3d79c87c$0$143

> Håber det hjalp lidt

Jo tak. Lidt klogere blev jeg da. Det er rart, at have lidt tal, at gå ud
fra.
Glæder mig til, at se resultatet, når du er færdig med at analysere. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-09-02 10:51

Sander skrev
<Hvad skal man kigge efter ? Hvad er godt og hvad er skidt ?>

kattemad er virkelig en videnskab *GGG* fælles for
både Taurin, Magnesium og A-vitamin er, at for lidt
er rigtig dårligt og for meget er lige så dårligt, så det er
overhovedet ikke nemt, udover det er nogle der bruger
forskellige ting som faktisk er "farligt" bl. a ethoxyquin
et kemisk konserveringsmiddel, ris og majs er nogle af
de "korn"-fiber produkter katten har mest "fornøjelse"
af, men der bruges også bl.a hvede (oat = hvede ?? min
hjerne er taget på ferie) som kan havde en mugsvamp
der også er giftig,så nej det er ikke nemt, gad vide om
det er tid til at "kaste" sig over guldfisk nu.

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 11:28

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d79cc01$0$87295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> der også er giftig,så nej det er ikke nemt, gad vide om
> det er tid til at "kaste" sig over guldfisk nu.

Ja, det er godt nok en videnskab. Har siddet og studeret Techni-cal lidt.
Her står et par steder, at katten har brug for så og så mange mg. pr. kilo,
ellers ser det hele meget fornuftigt ud, men igen, tallene skiller sig
heller ikke så meget ud, fra den kasse whiskas complete tørfoder, der står
her ved siden af. Den største fordel ved techni-cal, bliver vel, at katten
ikke skal have så meget og sandsynligvis optager mere, af foderet, men hvad
ved jeg ?

Er det forkert, at give katten fri adgang til maden ? Det har vi altid gjort
og jeg synes, at det har virket fint. De er da ikke blevet tykke og fede af
det.

Hvordan finder man ud af, hvad der er bedst, af feks. Techni-cal og RC ?
Det er de to produkter, jeg hælder lidt til, hvis jeg skal ud i de dyrere
mærker.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-09-02 11:41

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gjort
> og jeg synes, at det har virket fint. De er da ikke blevet tykke og fede

Nej, det er da ikke forkert - tværtimod - blot du holder øje med deres
vægt, men det gør du jo.

> Hvordan finder man ud af, hvad der er bedst, af feks. Techni-cal og RC ?
> Det er de to produkter, jeg hælder lidt til, hvis jeg skal ud i de dyrere
> mærker.

Det er ikke nemt, det dér med foder Jeg har ikke selv undersøgt det,
men 2 forskellige dyrlæger har uafhængigt af hinanden fortalt mig, at
RC kun er en lille smule bedre end supermarkedsfoder og derfor ikke
er på niveau med en del af de andre "bedre" mærker. Du skal ikke
bede mig om at begrunde det eller forsvare det, for jeg har, som sagt,
ikke selv haft nogen grund til at dyrke det nærmere - jeg refererer blot.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 12:08

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bede mig om at begrunde det eller forsvare det, for jeg har, som sagt,
> ikke selv haft nogen grund til at dyrke det nærmere - jeg refererer blot.

Ok, jeg har kun prøvet disse to mærker af (på hunde dog ). Jeg troede dog
at RC, var bedre end du umiddelbart skriver. Hvad forstår du, ved de "bedre"
mærker ? Hvilke mærker er det ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-09-02 12:51

> Ok, jeg har kun prøvet disse to mærker af (på hunde dog ). Jeg troede dog
> at RC, var bedre end du umiddelbart skriver. Hvad forstår du, ved de
"bedre"
> mærker ? Hvilke mærker er det ?

Nu er det som sagt ikke mine egne ord, men jeg vil tro, at der menes
f.eks. de mærker, som dyrlægerne har valgt at forhandle, som f.eks.
Hill's, Eukanuba og Specifik - og så kan jeg ikke lige komme i tanke
om flere på stående fod, men der er sikkert andre..........

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 11:47

> [...]
> Det er de to produkter, jeg hælder lidt til, hvis jeg skal ud i de dyrere

Ud fra min udersøgelse som slet ikke er færdig kan jeg fortælle dig at den
største forskel på whiskas og RC fit er indholdet af kuldhydrater *læs
fyldstof* der er mere fyldstof i whiskas og derfor skal der også den mængde
mere mad til din kat. Men ellers er der ikke voldsom forskel indholdet af
protein og vand (i tørfoder) og fedt er faktisk næsten det sammen der er dog
flere vitaminer i RC fit end whiskas.og så mangler whiskas bl.a. selen,
jern, mangan og zink

Hilsen Randi

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 12:10

skrev i en meddelelse news:3d79d9ad$0$50940

> [...]
dog
> flere vitaminer i RC fit end whiskas.og så mangler whiskas bl.a. selen,

OK, tak for svaret.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kate

Dato : 07-09-02 10:00

Jeg kører med Hill's og har pt. poserne til Hill's Kitten og Hill's
R/D. Godt nok får Johan Hill's K/D, men det er dyrlæge ordineret, dvs
egentligt fik jeg ordineret Specifik, men det er herren ikke vild med,
derfor skiftede jeg. Jeg har ikke posen på dette foder fordi det er
hældt om, men det er vel heller ikke så relevant, vel? (K/D er til
nyrekatte, kort fortalt)

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-09-02 13:27

Mangler du Iams ?
Prisen kan jeg desværre ikke komme med, for det var nogen poser jeg
fik for at gå steward i Ribe, men det kan sikkert findes et andet sted.

En kat på 3-4,5 kg skal have 35-50 gram om dagen.

Råprotein - 34,0 %
Råfedt - 22,6 %
Råaske - 6,3 %
Træstof - 1,5 %
Vand - 8,0 %

Tilsat pr. kg:
Vitamin A - 16.500IE
Vitamin D - 965IE
Vitamin E (a-tocoferol) - 81 mg
Kobber som kobbersulfat - 30 mg

EU-godkendt antooxidant og ikke tilsat farve- eller smagsstoffer.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 07-09-02 12:20

Hej!!

Jeg har noget Iams vådfoder stående. Jeg sender dig en mail, og så kigger
jeg lige hvad vi har af prøveposer mm.

Hilsen
Heidi Bojsen