hund og fremmede
Fra : simon jensen

Dato : 06-09-02 20:04

Hej Ng
Jeg har en tervueren tæve der er 17 mdr. Da vi fik hende var hun den mindste
i kuldet. Da vi begyndte til hvalpe træning var hun en der krøb langs
panelerne. Nu er hun blevet en meget dominerne en og hun har fået en masse
selv tillid det kom da vi startede til agility og det er jo godt
nok...Men...
Min mand og jeg er alene vi har ingen børn der larmer og det er et problem
når vi er mange sammen feks. til familie fester.Hun bliver forvirret og det
er ikke nogen hemmelighed at hun er sky over for nye mennesker og det er
natuligt for racen. Hun kan godt finde på at snappe efter folk når de vil
snakken med hende, hun kan ikke lide han fremmede rækker hænderne over
hovedet på hende så snapper hun og det gør mig utryg, jeg er ked af at sige
det men jeg stoler ikke på hende i den anledning.
En gang kommer det til at gå galt og jeg vil jo helst ikke af med hende.
Er hun blevet en angst bider eller hvad?
I daglig dagen er hun næsten perfekt, hun er jaloux jeg må ikke snakken med
andre hunde men det skælder jeg ud over, det vil jeg ikke finde mig i.Ellers
er hun lydig og nem at have med at gøre.
Kan nogen give mig et råd
hilsen Tina

Fra : Mari

Dato : 06-09-02 23:51

"simon jensen" <simon.leth.jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En gang kommer det til at gå galt og jeg vil jo helst ikke af med hende.
> Er hun blevet en angst bider eller hvad?

Det, hun ikke er tryg ved i dagligdagen - det må du ikke forvente at hun
er tryg ved i festligt lag. Lad hende blive hjemme, når der er fester
el.lign.
Når hun er færdigudviklet psykisk (i 3-års alderen), så har hun forhåbentlig
så mange forskelligartede oplevelser at bygge sin selvtillid på, så hun
reagerer voksent på dem.

Hun er ikke nødvendigvis angstbider når hun er utryg ved "noget hen over
hovedet",
men du bør ikke tillade, at hun kommer i den situation. Det er unfair
over for hende - at hun skal snappe/markere for at undvige en utryghed,
som du ikke har trænet med hende. Hvis hun bider, så er det ikke hendes
skyld - men dig der ikke har lært hende tilstrækkeligt til at kunne tackle
en utryghed selv.

Du har oplevet, at hun er blevet mere stabil ved agility-træning. Husk så,
at
hun "tænder", når du løber med hende - og at DU skal "dæmpe" hende
umiddelbart
efter hvert løb. Det er VIGTIGT at du/I lærer den teknik - for det er den
DU skal
bruge, når hun er utryg i andre sammenhænge.

Mh

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-09-02 07:39

"simon jensen" <simon.leth.jensen@mail.dk> writes:

> Min mand og jeg er alene vi har ingen børn der larmer og det er et problem
> når vi er mange sammen feks. til familie fester.

Nu er jeg godt nok en af dem der aldrig har forstået hvorfor hunde
skal med til familiefester. Ville det ikke være bedre for både hende
og jer hvis I lod hende blive hjemme, eller hvis festen bliver holdt
hjemme, at I så sørger for pasning et eller andet sted?

Hun slipper for at blive bange og utryg og I slipper for at tænke på
om hun nu bliver så bange at hun kommer til at bide.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : x Vuf x

Dato : 07-09-02 07:57

07 Sep 2002 08:38:31 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>Hun slipper for at blive bange og utryg og I slipper for at tænke på
>om hun nu bliver så bange at hun kommer til at bide.

Eller hvad med bare at be' folk holde sig fra hunden!
Selv mine små selvglade vuffer dukker sig, hvis folk
kommer med en hånd hen over deres hoved.

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Den som kun ta´r spøg for spøg og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. Piet Hein

Fra : Mari

Dato : 08-09-02 20:38

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Eller hvad med bare at be' folk holde sig fra hunden!
> Selv mine små selvglade vuffer dukker sig, hvis folk
> kommer med en hånd hen over deres hoved.

Enig............ men hvis man tager den med til fest - så må festdeltagerne
kunne forvente at hunden er tilpas psykisk stabil til at kunne klare mosten.

Og det er denne hund IKKE - og man kan heller ikke forvente det i den alder,
- så derfor bør den slet ikke tages med.

Mh

Fra : x Vuf x

Dato : 08-09-02 22:22

Sun, 8 Sep 2002 21:38:04 +0200, Mari wrote:
> [...]

>Og det er denne hund IKKE - og man kan heller ikke forvente det i den alder,
>- så derfor bør den slet ikke tages med.

Enig!