Slidt ryg og sporsmål om operation ??
Fra : Henry

Dato : 06-09-02 10:32

Efter en operation nummer 2 i ryggen for blandt andet diskusprolaps
forsnævringer i rygmarvskanalen, knuder, morbeus shuermann og gud ved
hvad.
er jeg lidt i tvivl om hvad det nu er klogt at gøre, Jeg har desværre ikke
ligesom ikke lige haft så meget held med de forgangenværende operationer,
og som det er nu kan jeg kun p.t gå, stå og sidde ned ganske kort.
Ved den seneste operation fik de lov til at gå videre med en ryg afstivende
operation hvis de ikke fandt andet.
De fandt så godt nok en meget stor knude af diverse afstødninger som blev
fjernet ved en noget risikabel operation (med hensyn til førlighed fik jeg
at vide bagefter)
Det hjalp uheldigvis bare ikke på mobiliteten, desværre, tværtimod kom det
til at gå ud over følelsen flere steder i benet.
Jeg er tideliger selvstændig håndværker, så det er ikke sjovt at tilbringe
90 % af dagen i sengen fordi ryggen giver så mange smerter,
Men nu er det så lige at jeg kom i tanke om at jeg så i en tv udsendelse
der var en sygehus i Vejle tror jeg nok, der have succes med at indopererer
de diskos skiver som var blevet slidt væk og som måske også er en af
hovedårsagerne til at jeg har så mange smerter når jeg går, står, og sidder
altså en operation hvor der ikke bliver indsat skinner i ryggen,
og så var det jeg tænkte om der er nogen i gruppen der har erfaring med det,
eller måske ligefrem har prøvet en sådan operation, eller kender nogen
og/eller ved hvilken hospital der er tale om.

På forhånd tak ??

Henry

Fra : Lotte M

Dato : 09-09-02 16:11

"Henry" <henry@post5.tele.dk> skrev :

> Jeg er tideliger selvstændig håndværker, så det er ikke sjovt at tilbringe
> 90 % af dagen i sengen fordi ryggen giver så mange smerter,

Det er belastende at være kronisk smertepatient. Mon du får en passende
smertebehandling og har du fået hjælp til at håndtere smerterne?

Jeg er selv kronisk smertepatient, min ryg er afstivet (fra bækken til
skulderbladsniveau) pga en svær rygskævhed og min erfaring er, at
man kan leve med smerterne, med en passende smertebehandlingen
og ditto skånehensyn. Psyken har indflydelse på smerteoplevelsen,
hvorfor accept af situationen (egen og omgivelsernes), stress osv.også
skal håndteres.

Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "svig og smerte", som er skrevet
af en sygeplejerske, der selv er kronisk smertepatient. Link til en
nærmere omtale: http://ryk.dk/artikel/19/257
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Henry

Dato : 10-09-02 14:04

Lotte M wrote:
> [...]
> smerterne?

>Det gør jeg nok ikke, jeg syntes det eneste der hjælper er at ligge p.t
Ellers har jeg prøvet mange forskelige gigt præperater med ringe held.
enten ødelægger de maven eller også er de volsomt dyre og med ringe
effekt.
Er det også din erfaring??

> Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "svig og smerte", som er skrevet
> af en sygeplejerske, der selv er kronisk smertepatient. Link til en
> nærmere omtale: http://ryk.dk/artikel/19/257

Tak det vil jeg prøve, og tak for din respons, jeg kan godt huske at jeg har
været inde på din hjemmeside, på et eller andet tidspunkt
og læst om din situation, og jeg tror lige jeg kikker ind igen.

Mvh Henry

Fra : Lotte M

Dato : 10-09-02 14:38

Det lyder som en ond cirkel. Hvis du ikke bruger din krop, så bliver dine
muskler slappe og dine led stive, hvilket medfører flere smerter. Du skal jo
bruge dine rygmuskler til at støtte din ryg.

Kunsten er at finde en balance i smertebehandlingen, så man er i
stand til at bruge kroppen, uden at få uhåndterlige smerter. Hvis man
ligger i sengen og ikke kan deltage i det sociale liv, så er det nemt at
blive deprimeret, hvilket vil gøre det vanskeligere at rumme smerterne
psykisk.

> Ellers har jeg prøvet mange forskelige gigt præperater med ringe held.
> enten ødelægger de maven eller også er de volsomt dyre og med ringe
> effekt.
> Er det også din erfaring??

Jeg får forskellige præperater, der er aftemt til akkurat mit behov.

Først og fremmest får jeg smertestillende i depot, så min krop har et
medicinlager og jeg så vidt muligt undgår uhåndterlige smertegennembrud.
Depotet er i morfingruppen. Dertil får jeg paracetamol, for at forstærke
depotets virkning. Derudover har jeg et hurtigtvirkende præparat til
eventuelle smertegennembrud.

Min situation er lidt speciel, fordi jeg er lammet og derfor har begrænsede
muligheder for at bruge kroppen, men princippet i den smertebehandling
jeg får, er vist almindeligt.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk