FSB på bundkort ????
Fra : sghenne@yahoo.dk

Dato : 06-09-02 09:42

Jeg skal til at opgraduere min maskine..

Jeg har en AMD duron 750 og jeg kunne godt tænke mig at holde mig til
AMD.

Når jeg er ude og kigge på bundkort kan jeg se at hvis jeg vil blive
ved med at have AMD kan jeg max komme op på en FSB på 266 men hvis jeg
skifter til intel kan jeg komme op på over 500.

Mit spørgsmål er:
Har det nogen betydning, hvis ja hvad? Hvis nej hvorfor ikk?

Jeg er klar over at jo højere FSB jo bedre men der må være en grud til
at bundkort til AMD ikke kører hurtigere..

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 13:47

On 06 Sep 2002 08:42:11 GMT, sghenne@yahoo.dk wrote:

> [...]
>
>Jeg er klar over at jo højere FSB jo bedre men der må være en grud til
>at bundkort til AMD ikke kører hurtigere..

Jo højere frekvens en enhed skal køre ved, jo lavere tolerance og dermed
kræves en bedre fabrikanstionsproceds og bedre kontrol...det er kort sagt
dyrere..... Noget andet er at AMD-bundkort benytter (Er ikke sikker på om der
i det hele taget er RAMBUS suport) DDR-RAM, der ikke kræver en forfærdelig
høj FSB .... AMD har dog annonceret at der kommer en X86-32 Athlon, muligvis
senere på året, der benytter en højere FSB .... umiddelbart vil jeg ikke
skænke det en tanke - benytter selv en Duron, der benytter en 200Mhz FSB, det
er ikke det store problem, med mindre man skal flytte store mængde data....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
If Windows sucked it would be good for something.

Fra : fretur

Dato : 06-09-02 12:25

<sghenne@yahoo.dk> wrote in message
> Når jeg er ude og kigge på bundkort kan jeg se at hvis jeg vil blive
> ved med at have AMD kan jeg max komme op på en FSB på 266 men hvis jeg
> skifter til intel kan jeg komme op på over 500.

Det du skal tænke på er den samlede ydelse for systemet. En Amd cpu med fsb
266 kan yde mere end en Intel med 500 fsb i samme prisklasse.
Amd's cpu's har en anden teknologi end Intel og har ikke behov for at køre
med høj FSB.
En Amd 1800+ (1.53 Ghz) FSB 266 yder bedre end en Pentium 4 1.6 Ghz FSB
400.
(taler om gennemsnit ydelse da de i forskellige situationer kan yde meget
forskelligt)
Søren.

Fra : o&u

Dato : 06-09-02 12:32

> [...]

>skifter til intel kan jeg komme op på over 500.
>
>Mit spørgsmål er:
>Har det nogen betydning, hvis ja hvad? Hvis nej hvorfor ikk?

Altså man kan ikke argumentere 266 kontra 500. Det har intet reelt på
sig.

Fordi:

AMD's fsb266 cpu'er er double pumped, dvs. 2x133=266
Så man kører fsb 133 på bundkortet, ram kører normalt også 133, men
kan også på bundkort med kt333 køre asynkront med fsb 166.
AMD kommer nu med fsb333 cpu'er. 2x166=333, med det rigtige ram til at
køre fsb 166 på bundkortet. Det bliver nogle hurtige systemer.

Du ser heraf, at fsb266 og fsb ikke har meget på sig. Man kan
diskutere om multiplier er x eller x/2, men i bios stiller du en
multiplier som er således at x gange 133= cpu clock.
Cachen i processoren kører ved samme clock som cpu'en.

Lad os så kigge på Intel cpu'er. De er quad-pumped. 4x133=533

Men også for dem kører bundkort med fsb 133, og ram kan skrues højere
op til 133 + 33= 166.
En P4 2 GHz har skam 20x multiplier. Om den siger de, at den er
fsb400. Det er rent nonsens. Mange overclocker northwood udgaverne til
20x133=2666, og så kan man sige den er fsb533.
Men noget reelt har det ikke på sig, da bundkortets basale fsb er 133.

Når du har bundkortets basale fsb på 133. Så kører pci jo 1/4 heraf,
og agp det halve. Det er fælles for alle bundkort til 133 MHz ram. På
visse nye bundkort kan ram køre asynkront eller synkront ved 166 eller
200 MHz, men så låses pci og agp på 33 og 66 MHz.

Så du kan nok se, at reelt er der ikke sket så meget.

Du har en duron 750. Så kan jeg så spørge:

Har dit bundkort mulighed for fsb 133 (kt133a, kt266, kt266a, amd760
chipset) ? så kan du undersøge hvilken bios opdatering der skal til og
hvad max. cpu er. Du kan sandsynligvis isætte en xp cpu.

Men med kt133 chipset er der kun fsb200 cpu'erne og det er ikke helt
så godt at købe sådan een. Så er det vel nyt bundkort og ram.

mvh

John