Access til PostgreSQL
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-02 09:37

Hejsa

Jeg har igennem de sidste par år fået opbygget et fikst lille
lagerstyring- og faktura-system i Access 97, som dækker mine behov til
sådan noget.

Systemet er i forvejen delt op så tabeller og data ligger i en database,
mens alt frontend, formularer, rapporter osv, ligger i en anden
database.

Nu ville jeg så flytte tabeller/data til en PostgreSQL-database.

Men nu viser det sig at jeg i tidernes morgen da jeg begyndte på mit
system, har brugt æ, ø og å i tabelnavne - og det vil postgreSQL
tilsyneladende ikke være med til.

Er jeg nu måske så heldig at nogen her kender en løsning på det? Enten
at få postgreSQL til at acceptere øæå i tabel- og feltnavne, eller et
eller andet værktøj til access som kan løbe forespørgsler, formularer,
rapporter og vba-kode igennem og fjerne æ,ø og å'erne?

Sådan et selvbygget system til eget brug er jo selvfølgelig ikke
specielt godt organiseret eller dokumenteret, så at ændre det hele i
hånden er mere end jeg gider gøre ved det - lige nu i hvert fald.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-02 09:56

Mads Lie Jensen skrev:

> Men nu viser det sig at jeg i tidernes morgen da jeg begyndte
> på mit system, har brugt æ, ø og å i tabelnavne - og det vil
> postgreSQL tilsyneladende ikke være med til.

Det var ikke så smart. Med hensyn til objektnavne og programkode
kan det godt betale sig at begrænse sig til ren ASCII.

> Er jeg nu måske så heldig at nogen her kender en løsning på
> det?

Lad os se på det.

> Enten at få postgreSQL til at acceptere øæå i tabel- og
> feltnavne,

Jeg kender ikke noget til postgreSQL, så det bliver ikke med min
hjælp.

> eller et eller andet værktøj til access som kan
> løbe forespørgsler, formularer, rapporter og vba-kode igennem
> og fjerne æ,ø og å'erne?

Meget af det kan klares i VBA. Kig på tabledefs- og querydefs-
samlingerne, de må kunne løbes igennen med en procedure der ændrer
æ, ø og å til noget andet. VBA-koden kan klares med almindelig søg-
og erstat (selvom den vel næppe kan bruges til meget i et andet
databasesystem).

Jeg ved ikke om forms og rapporter kan håndteres (omdøbes) via VBA
- men det er vel igen ikke så relevant, hvis hele basen skal
flyttes.

> [...]
> ikke specielt godt organiseret eller dokumenteret, så at ændre
> det hele i hånden er mere end jeg gider gøre ved det - lige nu

Det er det store problem med udokumenterede systemer - det er et
helvede at vedligeholde dem (og jeg skal ikke spille hellig - jeg
har skam også prøvet lignende situationer).

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-02 11:46

On Fri, 06 Sep 2002 10:55:35 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Det var ikke så smart. Med hensyn til objektnavne og programkode
>kan det godt betale sig at begrænse sig til ren ASCII.

Ja, jeg ved det. Det er også flere år siden jeg holdt op med den slags
Mit system her er fra dengang jeg startede med sådan noget
database-halløj. Det var i Access 95, den som hele tiden gik ned.

>Jeg ved ikke om forms og rapporter kan håndteres (omdøbes) via VBA
>- men det er vel igen ikke så relevant, hvis hele basen skal
>flyttes.

Det er kun data som jeg vil flytte - jeg vil stadig bruge Access som
frontend, men når det data ligger i postgreSQL så er det noget nemmere
for mig at få vist beholdningslister osv. på nettet.

>Det er det store problem med udokumenterede systemer - det er et
>helvede at vedligeholde dem (og jeg skal ikke spille hellig - jeg
>har skam også prøvet lignende situationer).

Enig - hvis ikke det havde vist sig at være et problem i odbc-driveren,
så havde jeg nok i stedet omskrevet det hele til noget php/postgresql i
stedet. Men det er en hel anden snak .-)

Tak for hjælp og kommentarer.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-02 09:57

On Fri, 06 Sep 2002 10:37:09 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>eller andet værktøj til access som kan løbe forespørgsler, formularer,
>rapporter og vba-kode igennem og fjerne æ,ø og å'erne?

Lidt legen med sagerne viser at postgreSQL _gerne_ vil bruge æ, ø og å i
tabel- og feltnavne. Men ODBC-driveren vil ikke.

En postgreSQL-odbc betadriver løser dog næsten problemet - med den kan
tabeller med æøå i navnet godt tilgås, men æøå forsvinder når man bruger
'Gem som/Eksporter' i access. Det er dog relativt nemt at gå ind og
rette manuelt i postgreSQL bagefter.

....og så ellers håbe på at beta-driveren er stabil nok.

http://www.gartneriet.dk