750 g - hvad gør vi?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-09-02 07:31

Afledt af tråden nedenfor - og dyrlægen - så ser det ud til at Garfield nok
nærmere er 2 måneder end 4½. Hun (det er en hun) er alene indekat, og nu
spekulere jeg jo selvfølgelig på hvad vi gør? Hun er jo reelt taget alt for
tidligt fra moderen - og kan ikke returneres. Kommer fra en gård med 18!
katte, og er så fyldt med orm, lopper og øremidder, at det vil være
uforsvarligt at sende hende tilbage. Men hvad gør vi så? Og hvilke problemer
kan vi forvente - og kan de forebygges?

Mvh Maria

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 06-09-02 07:46

En måde at forebygge problemer på kunne være at anskaffe en kat nr. 2, for
at hun ikke skal blive sær... det er jo reelt ret sociale dyr. Hvis hun så
ovenikøbet er taget for tidligt fra, så kunne en kat nr. 2 kompensere for
noget af det... personligt ville jeg aldrig holde alenekat, medmindre min
kat viste sig at være en decideret enegænger (det er der jo enkelte der er).
-gitte

PS: En lille boganbefaling: "den smilende kat" skrevet af en og anden
forfatter, der har de skønneste to briter (?). Hurtigt læst, men den giver
lidt indblik i hvor forskerne i øjeblikket står mht. kattens adfærd som
socialt dyr og desuden er bogen en charmerende lille sag.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-09-02 09:11

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt indblik i hvor forskerne i øjeblikket står mht. kattens adfærd som
> socialt dyr og desuden er bogen en charmerende lille sag.

Forfatteren er Niels Blædel, og bogen kan ses på vores hjemmeside under
Produkter
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/showproduct.php?productid=68&id=9

Mvh. Else.

Fra : Ann K.

Dato : 06-09-02 08:12

Hej Maria.
Sikke noget bras!
Ja - Garfield er kommet alt for tidligt fra sin mor Og dét er IMO
forkasteligt at den tidligere ejer sådan har fuppet jer!
Hvad du kan gøre? (nej jeg synes heller ikke hun skal tilbage!
Tja - få hurtigst muligt bugt med lopper og øremider.. hvilket _kan_
være virkeligt besværligt for øremidernes vedkommende...
Og tag så på et internat (eler i den lokale brugs, dba, opdrætter
e.lign) og anskaf en anden kat (helst ungkat) der kan være sammen med
hende og lære hende lidt om ordentlige kattemanerer og -sprog... Forklar
_hvorfor_ du netop ønsker en ungkat/voksen - der _ikke_ har en fortid
som affaldskat - så er jeg sikker på at du vil få en god behandling hos
især internaterne ;)
Jeg anbefaler bevidst en ungkat (eller venlig, legesyg voksen) netop
fordi Garfield er så ung - og derfor mener jeg ikke at en anden killing
vil kunne hjælpe dig (og hende) godt nok... Ungkatten vil (formodentlig)
have styr på sit sprog og vil nok heller ikke have noget imod en
killings spilopper
Hvis du bor et sted, hvor du ikke må have to katte... tja - så har jeg
desværre ingen bud Andet end at krydse fingre for at hun, trods sin
unge alder, kan vokse op uden at få nogle adfærdsproblemer... Det er der
jo heldigvis også mange eksempler på

Nus den lille fra mig...

Mvh Ann