56k modem vs adsl
Fra : Martin R

Dato : 05-09-02 20:46

I den tid jeg har haft adsl har jeg tænkt over om det var nødvendigt med en
firewall, jeg mener
med mit 56k. modem der brugte jeg jo ikke nogle form for firewall, i
realiteten er det vel egentlig det samme ikke ? Og hvis jeg selv mener at
jeg ikke har nogle ondskabsfulde programmer liggende og ellers har opdateret
min software og scannet for virus med nyeste scanner er chancen for et
angreb på min computere vel ikke større eller lettere vel ? Udover at jeg
selvfølgelig er længere tid på. Det er iøvrigt en 256/128 forbindelse fra
Cybercity og jeg kobler mig manuelt på.

venligst Martin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-09-02 21:08

Martin R wrote:

> [...]
> selvfølgelig er længere tid på. Det er iøvrigt en 256/128 forbindelse fra

Om forbindelsen er via et modem eller en adsl forbindelse gør ikke
umiddelbart nogen forskel for sikkerheden. Hvis din maskine er sårbar
vil den før eller siden blive angrebet uanset om du har en hurtig
eller langsom linie.

Du har ikke brug for en firewall, hvis din computer er sat rigtigt
op. Og hvis du ikke kan sætte firewallen rigtigt op kan du lige så
godt lade være med at prøve.

Diskussionen om hardware vs. software firewalls har vi haft
adskillige gange, så kig i et arkiv over gruppen for at se alle
argumenter for og imod. Langt de fleste argumenter taler for, at en
hardware firewall er det bedste valg.

Vær opmærksom på, at med nogle adsl produkter følger en router, der
er sat op til at lave masquerading. Routeren kan muligvis fungere
som en primitiv hardware firewall, hvis den ellers er sat op til det.

Hvilke behov en router fra Cybercity kan dække ved jeg ikke. Måske
en anden Cybercity kunde kan komme os til hjælp og fortælle, hvordan
de sætter routerne op.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Martin R

Dato : 06-09-02 00:52

> [...]
> de sætter routerne op.
>
> --
> Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.

Der følger ikke nogle router med den løsning jeg har fra Cybercity ( jeg
havde ikke brug for den ) Så jeg har umiddelbart i den tid jeg har haft adsl
derfra brugt den gratis udgave af ZoneAlarm, for tiden version 3.1.29.
Hvilken jeg godt nok både har hør godt og dårligt om!
Der har jeg så været inde på Sygate`s hjemmeside og tjekke opsætningen af
den igennem. Hvilket jeg blindt har stolet på fortæller mig sandheden. Men
den firewall irreterer mig nogle gange når jeg spiller online (3d-shooter)
og der vil jeg så gerne vide om det skulle være sikkert nok at slå den fra.
Jeg havde den jo ikke i sin tid da jeg spillede over mit modem. Så egentlig
hvorfor ikke. Og det kan jeg jo så næsten se også er rigtigt nok... ik?
....martin

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 06-09-02 11:36

"Martin R" <martin@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig er længere tid på. Det er iøvrigt en 256/128 forbindelse fra

I mine øjne er der tre faktorer der er anderledes:

1. De er de færreste 56k-opkoblinger der får samme IP hver gang - din CC Adsl
ip er (mere eller mindre) fast og hvis nogen har udset sig din maskine som mål
for fx. trojanske heste osv. er det en del nemmere for dem.
2. Hastigheden: På et 56k modem mærker du nok tydeligere at nogen henter mange
data fra din maskine..
3. "Always online": Det er nemmere at angribe en maskine, hvis man har mulighed
for at forsøge sig over længere tid.

Just my two centes ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-02 09:47

Den Fri, 6 Sep 2002 12:35:55 +0200 skrev Stig Meyer Jensen:
> [...]
>ip er (mere eller mindre) fast og hvis nogen har udset sig din maskine som mål
>for fx. trojanske heste osv. er det en del nemmere for dem.

Irrelevant. De fleste trojans kan "phone home".

>2. Hastigheden: På et 56k modem mærker du nok tydeligere at nogen henter mange
>data fra din maskine..

Og klager over at man har jordens langsomste udbyder.

>3. "Always online": Det er nemmere at angribe en maskine, hvis man har mulighed
>for at forsøge sig over længere tid.

Kun for målrettede angreb, og der har privatpersoner ikke noget at
frygte. Det er mere store virksomheder, NASA, Pentagon og den slags
"prestige-mål" hvor det ville gøre en forskel.

Script-kiddies "skyder med spredehagl", og er ligeglade med hvem de
rammer, bare de får nogle flere PC'er på listen. Og sådan et angreb
(fuldautomatiseret) tager kun et par sekunder.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-09-02 10:32

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse
[snip]

Adsl

> Irrelevant. De fleste trojans kan "phone home".

Nå ja, Doh! Så lærte jeg også at tænke mig om i dag.

> Og klager over at man har jordens langsomste udbyder.

Ja, nogen gør vel.

> [...]
> rammer, bare de får nogle flere PC'er på listen. Og sådan et angreb
> (fuldautomatiseret) tager kun et par sekunder.

Det har du nok ret i, men jeg kan da forestille mig at selv mindre virksomheder
udsættes for "industrispionage" og jeg ved da i praksis at mange virksomheder
ikke har tænkt meget på sikkerhed da de skiftede modem'et på pc'en med med en
bredbåndsløsning....

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-09-02 10:48

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> mange

> Ja, nogen gør vel.
Jeg tror de fleste ville gøre det frem for at tro noget andet.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider til ADSL
og opsætning af CISCO router.

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-02 14:32

Martin Schultz wrote:

> Jeg tror de fleste ville gøre det frem for at tro noget andet.

Jeg kender da også nogle stykker som da de havde modem, troede at det var
hackere som fik det lille modem ikon i systray til at blinke. Så der er også
dem som holder øje med trafikken.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-02 14:35

Anders Lund wrote:

> Jeg kender da også nogle stykker som da de havde modem, troede at det var
> hackere som fik det lille modem ikon i systray til at blinke. Så der er
> også dem som holder øje med trafikken.

Altså, hvis de ikke selv surfede eller noget.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-09-02 18:27

Den Mon, 9 Sep 2002 11:31:55 +0200 skrev Stig Meyer Jensen:
> [...]
>ikke har tænkt meget på sikkerhed da de skiftede modem'et på pc'en med med en

Muligvis, men stadig har privatpersoner ikke noget at frygte på den
front (medmindre de har fornærmet en eller anden på #hackers, men så
bliver det sikkert bare et DOS angreb).

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.