Strømforsyning...
Fra : Jacob

Dato : 05-09-02 13:34

Hey NG

Når man ser på den strømforsyning som er inde i computeren. Hvordan kan man
så se hvor mange W den har?
Er det ikke bedst med 300 W når man har diskettedrev, DVD drev, Hard Disk og
så sæføli' bundkort, grafikkort osv?!

--
Mvh Jacob

Fra : SonofonoS

Dato : 05-09-02 14:04

> [...]
> så se hvor mange W den har?
> Er det ikke bedst med 300 W når man har diskettedrev, DVD drev, Hard Disk

Kig på PSU'en (strømforsyningen) inde i maskinen. Der skulle gerne sidde en
mærkat på en af siderne hvor der står output og forskellige andre ting.

SonofonoS

Fra : Jacob

Dato : 05-09-02 14:30

> Kig på PSU'en (strømforsyningen) inde i maskinen. Der skulle gerne sidde
en
> mærkat på en af siderne hvor der står output og forskellige andre ting.

Hmm... Under "Output" står der "Max 100 W 126 W" Betyder det så at den kun
har 126 W eller måske 226 W?

--
Mvh Jacob

Fra : Lyrik

Dato : 05-09-02 15:30

"Jacob" <jacob@pfu-web.dk> wrote in message
> Hey NG
<klip>
> Er det ikke bedst med 300 W når man har diskettedrev, DVD drev, Hard Disk
> [...]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
På edbpriser ser man anbefaling af 300watt strømkapacitet til AMD Athlon XP
processorer.
Amd er imidlertid gået bort fra bestemte WATT-krav.
Konsulterer man Aopen kabinetfabrikanten som jo sætter strømforsyning i
kabinetterne, gives man nogle tommelfingerregler om hvor mange Watt man har
behov for.
De er som følger:
Bundkort/ med on board faciliteter: 23,5 Watt
Kabinetblæser: 3 Watt
CPU blæser 3 Watt
128 MgB DDR-Ram 10 Watt
Grafikkort 9,9 Watt
IDE harddisk 28,0 Watt!!
CDRW brænder 15,6 Watt
Diskettedrev 4,0 Watt
USB-ting per styk 2,5 Watt
Tastatur 1,25 Watt
Mus 1,25 Watt
Athlon XP1800+ CPU 82,47Watt!!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ialt 184,47 Watt
====================================

Man må chokeres over CPU-forbruget. Til sammenligning sådan løst, et slag på
tasken. En kogeplade på 1200Watt som vi steger mad over er 21 cm i diameter,
det giver 346 cm/2= 3,46 watt pr cm/2.
En cpu på 4 cm/2 er =20,61 watt pr cm/2. Altså næsten 7 gange varmere end en
kogeplade!

Men for at komme tilbage til spørgsmålet. Man må selv vurdere sit Watt-behov
ud fra de ting der skal være i kabinettet.

Hilsen
Jens

Fra : Jacob

Dato : 05-09-02 17:49

Okay... I alle tilfælde: Gør det så noget at jeg prøver en gammel PSU i min
egen computer? Den ser ud til at være større end min egen. Tænker på, hvis
den ikke er stor nok, så brænder den vel ikke noget af?

--
Mvh Jacob

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-09-02 19:48

> [...]
> egen computer? Den ser ud til at være større end min egen. Tænker på, hvis
> den ikke er stor nok, så brænder den vel ikke noget af?

Nej, jeg tror ikke noget ville brænde af, men den ville derimod gå ned
ofte - altså blive meget ustabil.
Man kan vel forestille sig en "for-lille-psu" der bliver overbelastet og går
ned, som en traditionel restart.

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Jacob

Dato : 05-09-02 19:54

> Man kan vel forestille sig en "for-lille-psu" der bliver overbelastet og
går
> ned, som en traditionel restart.

Okay. Mange tak for hjælpen allesammen!

--