RAID
Fra : Niels Henriksen

Dato : 05-09-02 11:32

Jeg skal sætte 2 diske til RAID, men kan jeg nøjes med at sætte én disk i nu
og så senere sætte den anden i sammen med controlleren? Grunden er at jeg
skal have kopieret en del data over på den nye disk og tage controlleren fra
den gamle maskine.

--
Niels Henriksen
bigtiger.dk - det vildeste webhotel

Fra : Henning

Dato : 05-09-02 12:54

On Thu, 5 Sep 2002 12:31:34 +0200, "Niels Henriksen" <niels@biggs.dk>
wrote:

>Jeg skal sætte 2 diske til RAID, men kan jeg nøjes med at sætte én disk i nu
>og så senere sætte den anden i sammen med controlleren? Grunden er at jeg

Du får sandsynligvis boot-problemer. Men installerer du den rigtige
driver til controlleren inden du monter den, burde det virke.
Så konfigurer du blot controlleren til RAID1 (det er formodentlig det
du mener?) og rebuilder den nye disk.

Men hvorfor vil du køre raid??

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Niels Henriksen

Dato : 05-09-02 13:14

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor vil du køre raid??

Jeg vil køre RAID på mine data.

--
Niels

Fra : Henning

Dato : 05-09-02 15:24

On Thu, 5 Sep 2002 14:14:12 +0200, "Niels Henriksen" <niels@biggs.dk>
wrote:

>"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg vil køre RAID på mine data.

Igen - hvorfor? Og hvilken type raid?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-02 13:41

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
> Men hvorfor vil du køre raid??

RAID har åbenlyse fordele, in case you didn't notice, hastighed og
datasikkerhed...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning

Dato : 05-09-02 15:24

On Thu, 5 Sep 2002 14:41:00 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
>
>RAID har åbenlyse fordele, in case you didn't notice, hastighed og
>datasikkerhed...

Du vrøvler vist og blander tingene sammen!
Raid er ikke bare raid - der er 5-7 forskellige sammensætninger! Nogle
er sikre, andre er hurtige - det afhænger fuldstændig af hvordan du
konfigurer det!
Raid1 er eks. sikrest (spejling), men absolut ikke hurtigt, idet alt
skal skrives 2 gange...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-02 15:34

> Du vrøvler vist og blander tingene sammen!

Nej, jeg overser bare alle andre end RAID5.

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 05-09-02 22:29

> [...]
> konfigurer det!
> Raid1 er eks. sikrest (spejling), men absolut ikke hurtigt, idet alt

Det gør ikke den store forskel om det skal skrives to gange, det sker jo
alligevel simultant.
Og ved read kan den jo også læse fra 2 diske på en gang.. Så lidt hurtigere
er det vel.

Andreas Jeppesen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 06-09-02 19:32

On Thu, 5 Sep 2002 23:29:23 +0200, Andreas Jeppesen wrote:

>Det gør ikke den store forskel om det skal skrives to gange, det sker jo
>alligevel simultant.

Korrekt. Begge diske skriver samtidigt.

>Og ved read kan den jo også læse fra 2 diske på en gang.. Så lidt hurtigere
>er det vel.

Det kan jeg ikke tro. Jeg ved ikke om begge diske overhovedet bruges ved
læsning, men eftersom de er identiske vil der næppe være noget tjent ved
skiftevis at læse fra den ene og den anden. For at komme hen til den næste
blok skal læsehovedet i den passive disk jo passere forbi den samme blok som
den aktive i øjeblikket læser.

Fidusen ved RAID-0 er at blokkene ligger skiftevis på den ene og den anden
disk, og derfor kan der i teorien læses dobbelt så mange data pr. rotation.
Dette er ikke tilfældet med RAID-1.

Alt dette er skrevet udfra mit begrænsede kendskab til RAID teknologi tilsat
almindelig sund fornuft, så det er ikke umuligt at jeg tager helt fejl

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 06-09-02 20:04

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> blok skal læsehovedet i den passive disk jo passere forbi den samme blok

taget fra :
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci214332,00.html

"RAID-1. This type is also known as disk mirroring and consists of at least
two drives that duplicate the storage of data. There is no striping. Read
performance is improved since either disk can be read at the same time.
Write performance is the same as for single disk storage."

Vh
Andreas Jeppesen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-09-02 14:55

On Fri, 6 Sep 2002 21:03:30 +0200, Andreas Jeppesen wrote:

> [...]
>performance is improved since either disk can be read at the same time.
>Write performance is the same as for single disk storage."

Okay, jeg kan se jeg tog fejl.

Havde jeg vidst det noget før, havde jeg nok bygget et RAID-1 array af mine
to 60 GB diske i stedet for RAID-0. Læsehastighed er langt vigtigere for mig
end skrivehastighed og effektiv diskstørrelse, og efter to gange at have
smadret et RAID-0 array fordi én af diskene røg, var jeg faktisk meget
fristet til at vælge RAID-1 tredie gang.

Venlig hilsen
Henrik Dissing