én eller to killinger på samme tid?
Fra : Freedom

Dato : 05-09-02 08:50

Okay her kommer et spørgsmål som jeg tænker lidt over pt. Vi skal have en
killing (perser), med tiden vil vi have to i alt, men spørgsmålet går på; er
det bedst at få 2 killinger på en gang (det er fra forskellige steder så det
kan ikke være lige samme dag men måske med et par dage/en uge imellem) eller
er det bedst at købe dem med en længere tidsmellemrum?

Min egen mening var først at få den ene og lade den falde lidt til og lære
den at kende et par md. for derefter at få nummer to, vi har hunde i
forvejen så den vil ikke blive alene!

Hvad mener i er bedst? jeg vil gerne høre nogle argumenter for og imod, hvis
nogle har nogle;))

Iben

Fra : KatjaStrofen

Dato : 05-09-02 09:23

Freedom <freedom@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d770cb2$0$27681$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> forvejen så den vil ikke blive alene!
>
> Hvad mener i er bedst? jeg vil gerne høre nogle argumenter for og imod,

Uden at have det ville belæg for det jeg siger nu! - så vælger jeg at udtale
mig alligevel!
Jeg vil mene det er smartest at få dem.. - samtidig! - ikke nødvendigvis
samme dag ! - men.. - jeg tror det er nemmere.. hvis man vælger at få dem
begge anskaffet inden for en til to måneder!

Jeg har selv prøvet en familiesammenføring.. - mellem min egen tigermis.. og
godt nok en ældre dame [2 år] - begge persere! - men det gik ikke! - nogle
vil måske mene jeg ikke havde tålmodigheden nok til det! - opgav efter 3
uger! - men.. jeg ønskede ikke.. at kattene blot skulle tolererer
hinanden.. men nyde hinanden! - Hvilket ikke skete! - ikke engang en form
for tolerance - og så synes jeg egentlig det var synd for den unge dame - og
satte hende til salg! - bittert.. måtte jeg erfare.. at to voksne katte [mit
var næsten et år] ikke bare lige går i spind! - hvilket jo er naturligt nok
:)

Katja

Fra : Inger Kaya

Dato : 05-09-02 09:26

Hej Iben

jeg ville nok vælge den løsning med at få den ret hurtigt efter
hinanden. Med begrundelsen at de vil få utrolig meget glæde af
hinanden ikke mindst nu mens de er små.

Og jo I har hunde... nu kan jeg kun tale ud fra mine erfarringer med
vores hund og killingerne her. De leger da sammen... men hunden bliver
tit for voldsom for de små ... og de er ikk alene sammen. Det tør jeg
simpelthen ikk. Kan godt være det er mig som er en pjevs der... det
skal jeg ikk kunne sige.

Desuden ... vores hund .... kan virkelig godt lide at mums..rode i
kattebakken, og spise alt kattemaden...og det har jeg hørt at han ikk
skulle være een om... så hvis jeg var Jer ville jeg liiige holde et
vågent øje der også.

Held og lykke med projektet og lad os endelig høre hvordan det går.

/ Inger Kaya
www.pisik.dk

Fra : Brizz

Dato : 05-09-02 09:40

> [...]
>
> Min egen mening var først at få den ene og lade den falde lidt til og lære
> den at kende et par md. for derefter at få nummer to, vi har hunde i

Jeg vil helt klart mene at få det med så kort mellemrum som muligt så de
begge 2 er nye samtidig. Den første der kommer kan måske nå at få ejer
fornemmelser og lave teritorie og vil prøve at holde den anden væk fra sit
teritorie hvilket er forståeligt.

Vi havde selv en dame på 14 mdr og fik tilbudt en lille han på 5 mdr som hun
ikke kunne tåle mere. Der gik også ca 1-1½ uge før han blev accepteret bare
en lille smule af vores hunmis. Men idag er de dog bedste venner.

Men så kort tid imellem dem som muligt vil jeg anbefale.

Brian

www.gronaerten.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-09-02 13:19

Hva så med 3? 2 nu og en senere? Eller skal de altid skaffes i "par"?

:Pia (ikke et forslag til spørgeren, et tillæg)

Fra : Pernille Scharff

Dato : 05-09-02 13:28

Hej Pia,

vi har haft god erfaring med "2 først og så 1 senere"-modellen - vi
startede med Silk som vi havde i en uge før Ce'Nedra flyttede ind, og et
halvt år senere kom Polgara til, 12 uger gammel - det gik virkelig nemt.
Lidt mere problematisk har det været at introducere Choko som jo er en
voksen kat og 2 mdr. ældre end de to "gamle" - men det er nu også gået
godt nok.

/Pernille

Fra : Freedom

Dato : 05-09-02 14:51

Hej tusind tak alle;)

Sjovt at ingen har det argument jeg selv har for at vente med nr. 2 killing,
nemlig at jeg gerne vil have at killingen knytter sig til mig og ikke den
anden killing;)) Mine hunde er vandt til kat og elsker katte;)) Sådan har
jeg nemlig altid gjort jeg har aldrig i mit lange "katteliv" fået 2
killinger på samme tid;) Men måske skal det være nu!!:) måske...

Hvad siger i til det?

Iben

Fra : Kate

Dato : 05-09-02 15:42

"Freedom" <freedom@hotmail.com> wrote in

> Sjovt at ingen har det argument jeg selv har for at vente med nr.
> 2 killing, nemlig at jeg gerne vil have at killingen knytter sig
> til mig og ikke den anden killing;))

Det tror jeg ikke er noget problem faktisk. Jeg skriver bevidst tror
fordi jeg fik Johan og Sofie samtidig og jeg mener faktisk at de hver
især er mere knyttet til mig end hinanden, og det selvom de er
søskende. Lante er, i sagens natur, ikke så tæt knyttet til de to store
katte, de har taget pænt i mod ham, men der er ikke den store kærlighed
at spore. Mowgli kan jeg jo ikke udtale mig om endnu da han kun har
været her siden i lørdags, dog er han meget gode venner med Lante nu.
Jeg ville som de andre også foreslå at få dem snarest muligt fordi så
skal der ikke etableres nyt teritoire og den slags. Nu ved jeg godt at
killinger er meget nemmere at sætte sammen end voksne katte så hvis du
venter nogle måneder gør det nok ikke noget, men jeg vil mene at du i
hvert fald gør det nemmere for dig selv at få nr. 2 mens nr. 1 stadig
er (stor) killing.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-09-02 15:54

"Freedom" <freedom@hotmail.com> wrote in message > Hej tusind tak alle;)

> [...]
> jeg nemlig altid gjort jeg har aldrig i mit lange "katteliv" fået 2
> killinger på samme tid;) Men måske skal det være nu!!:) måske...

Jeg tror faktisk ikke, at katten knytter sig mindre til dig pga. en anden
kats tilstedeværelse. Du og den anden kat udfylder jo to forskellige
roller/funktioner ... du er foderleverandør, kælenussemaskine,
bakkerengøringsmodul og den automat, der aktiverer fiskestangslegetøjet,
mens den anden kat er en atsfælle.... en ligeværdig legekammerat. Kattene
vil knytte andre bånd til dig, end til hinanden, men båndene bliver ikke
svagere af den grund - tværtimod, tror jeg. Når de er to fra starten, så vil
de være mindre afhængige af dig, og det er faktisk positivt - eftersom de så
ikke så hurtigt bliver skuffede, hvis du fx tror, at man kan sove længe om
lørdagen.
Jeg tror at det vil være superduper-smart at få to killinger på samme
tid/ca. samtidigt - for mig at se er det faktisk idealet. Har erfaring for
at det kræver mere behændighed og omtanke, når man skal introducere nr. 2
efter at nr. 1 har afmærket hele territoriet med de her sjove sorte/grå
rande, de afsætter på dørkarme osv. Enjoy... en killing er sjov - to kan kun
blive endnu bedre!
-Gitte

Fra : Jette

Dato : 05-09-02 19:56

"Freedom" skrev:
> [...]
> jeg nemlig altid gjort jeg har aldrig i mit lange "katteliv" fået 2
> killinger på samme tid;) Men måske skal det være nu!!:) måske...

Vi fik Batman og Robin samtidig, og de er begge to nogle værre
"mor"-drenge Jeg er fuldt ud overbevist om, at jeg dækker et behov,
som de ikke selv kan dække hos hinanden... omvendt giver de også
hinanden noget som jeg ikke kan erstatte.

Som sagt er de begge meget kælne, og jeg mærker absolut ikke noget til
at de på nogen måde, foretrækker hinanden mere end de foretrækker mig og
min kæreste.... og det på trods af, at de er sammen 24 timer i døgnet,
hvor vi jo er væk på arbejde m.m.

Jeg er meget glad for vi fik dem samtidig. Jeg har lidt på fornemmelsen
at det er en satsning at introducere nye katte i et hjem. Katte er jo i
høj grad vanedyr, og man kan risikere diverse adfærdsproblemer når der
kommer en ny i "klassen". Det problem har man ikke når kattene kommer
samtidig.

Jeg tror også det vil være en hjælp for de to nye misser, at der ikke er
fokus på dem hele tiden, fordi ingen af dem vil være den eneste nye,
hvis du forstår

Mvh. Jette

Fra : Inger Kaya

Dato : 05-09-02 13:27

Hej Pia

hvis jeg stod og skulle have 3 killinger ville jeg stadig fortrække at
få den nogenlunde samlet.

/ Inger Kaya
www.pisik.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-09-02 13:54

"Inger Kaya" <Tumling111@gmx.net> wrote in message
> Hej Pia
>
> hvis jeg stod og skulle have 3 killinger ville jeg stadig fortrække at
> få den nogenlunde samlet.

Det er jo lidt svært, hvis de 2 er klar, og den 3. først er ved at blive
lavet, ik? :)

:Pia

Fra : Kate

Dato : 05-09-02 15:50

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> "Inger Kaya" <Tumling111@gmx.net> wrote in message

> Det er jo lidt svært, hvis de 2 er klar, og den 3. først er ved at
> blive lavet, ik? :)
>
>:Pia

Hihi, jo. Men så ville de to heller ikke være så gamle igen når nr. 3
kom ind i huset og så ville det måske ikke være så svært. Nu er katte
jo små personligheder og jeg kommer lige i tanker om da Oliwer i sin
tid flyttede ind. De to store var 2 år og han 10 uger, Sofie hadede ham
ved første øjekast, JOhan tog det rimeligt pænt og accepterede da også
Oliwer, hvorimod Sofie hadede ham hele hans liv. Hun holdt dog op med
at tæve ham, ellers var han heller ikke blevet.
Lante regner jeg ikke helt med fordi han var 2 år da han flyttede ind i
nov2001 og jeg vidste at jeg kunne løbe ind i problemer.
Mowgli, derimod accepterede Sofie faktisk ret flot, hvis bare han
holder en vis afstand, Johan er først nu ved at tø op og Lante er vild
med ham. Mowgli er så også en helt anden personlighed end Oliwer var,
Mowlgi er fuld af gåpåmod og selvtillid, Oliwer krøb langs panelerne og
forsøgte at blive et med tapetet. Det er for mig at se nok den største
forskel og det der afgør hvor svært eller nemt det er at sammenføre
katte.
Undskyld længden men jeg blev lige varm

Fra : Mulle

Dato : 05-09-02 19:22

Kan kun fortælle at jeg fik to killinger samtidig, det var KANON, de er
meget knyttet til mig og hinanden.

Efter ½ år fik jeg så èn mere (tilløber)...det har været og er stadigvæk
lidt af et mareridt.

Det kan naturligvis skyldes nr. 3 katten (MissRosa) som er meget agressiv
overfor de andre, men måske også at Frede og Miver er søskende og meget gode
venner.

Jeg vil til hver en tid anbefale to samtidig, og skal personligt aldrig have
en nr. 3 mere *suk*

Men da jeg holder meget af alle tre, har jeg nu klaret det ved at holde dem
adskilt når de er vågne så vidt muligt, når de så har brugt krudtet og skal
hvile, kan de godt være sammen...indtil....*suk*

Men det går :)

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html