Alfabetisk rækkefølge
Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 05-09-02 00:55

Jeg arbejder på et projekt, hvor der en lang række kategorier,
der skal ordnes efter alfabetisk rækkefølge.

Jeg bruger derfor:

strSQL = "Select * From kategorier Where kattype = 'hovedgrup'
Order by Navn"

Og dette plejer da - så vidt jeg husker - at klare den korrekt
ordning...

Men nu skriver den sgu kategorien "både" før "Beklædning, smukker
m.m." og "Biler og tilbehør"

Jeg håber at nogen har svart på, hvad man så gør!!

På forhånd MANGE tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Lars Grove Mortensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Svenstrup

Dato : 05-09-02 06:52

Hej Lars Grove Mortensen

Jeg har engang haft et lignende problem med sortering af en Access-database.
Det blev løst ved, at jeg satte sorteringsrækkefølgen til "Dansk" i Access.

Det gøres ved at gå ind i "Funktioner" -- "Indstillinger" -- "Generelt". Her
finder du en pull-down menu under overskriften "Sorteringsrækkefølge for ny
databaser". Den sættes så til dansk. Dette træder først i kraft for nye
databaser, men du kan oprette en ny database og så importere både struktur
og data fra den gamle over i den nye. Så skulle sorteringen gerne virke.

Hvis ikke du bruger Access, så kender jeg desværre ikke svaret, men jeg
håber at du kan bruge dette til noget.

Med venlig hilsen

Christian Svenstrup

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 05-09-02 12:06

Hej Christian

Tak for hjælpen - det virkede!

Samtidig blev database størrelsen minde - med de samme data!! - Hvordan mon det
kan gå til??... Den gik fra 295Kb til 180Kb... Med de samme data!

Nå, men tak for hjælpen!

MVH
Lars Grove Mortensen

Fra : Martin_P

Dato : 05-09-02 06:54

On Wed, 4 Sep 2002 23:55:15 +0000 (UTC), Lars Grove Mortensen
<lars@grove-mortensen.dk> wrote:

> [...]
>m.m." og "Biler og tilbehør"
>

>Jeg håber at nogen har svart på, hvad man så gør!!

prøv med sql sætningen :
strSQL = "Select * From kategorier Where kattype = 'hovedgrup'
Order by Navn asc"

Asc = Ascending
Desc = Descending

Jeg kan ikke huske hvilken der er stigende og hvilken der er faldende

Martin_P

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-09-02 00:40

On Thu, 05 Sep 2002 07:53:47 +0200, Martin_P
<mpXXX@alkaline-batteries.dk> wrote:

>Asc = Ascending
>Desc = Descending
>
>Jeg kan ikke huske hvilken der er stigende og hvilken der er faldende

Asc = Ascending (Stigende)
Desc = Descending (Faldende)

PS: Gider du tage et kig på:

--