Stamtavler
Fra : Knud Jørgensen

Dato : 04-09-02 18:51

Hejsa,
Hvornår kan man forvente at få sin stamtavle?
Jeg hentede jo Vidar d. 4/8, hvilket jo er en måned siden, og han er fra d.
3/5-02, så burde stamtavlerne ikke snart være kommet frem?
Er der nogen af jer andre som har haft problemer med at få stamtavler?
Mvh
Vibeke J

Fra : Majer

Dato : 04-09-02 19:03

"Knud Jørgensen" <knud_joergensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3/5-02, så burde stamtavlerne ikke snart være kommet frem?
> Er der nogen af jer andre som har haft problemer med at få stamtavler?

Hej Vibeke!!

Vi har heller ikke fået Stamtavlen på Creamy endnu. Jeg var lidt bekymret
over det, da jeg skulle tilmelde hende udstillingen i Sorø. Men min
opdrætter ringede derind, og så var der styr på det, så jeg kunne tilmelde
hende uden.

De må jo have travlt på sekretariatet. Håber da ikke at vi er blevet glemt

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-09-02 19:22

Hejsa

Der er (igen??) printernedbrud :-/ Det er hvad jeg har hørt. Nu har der
efterhånden været det længe, så mon ikke FD burde købe sig en ny printer til
vores sekretær ?
Anika har også været på ferie her i august og klubberne har vel også holdt
noget ferie ?

Men mon ikke snart der sker noget.....det håber jeg da

Venligst Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-09-02 19:57

"Mette B. Rahm" <robogirl@tiscali.dk> skrev...
> [...]
> noget ferie ?
>
> Men mon ikke snart der sker noget.....det håber jeg da

Der ER købt en ny printer - og der er også gang i udskrivningen igen
(vores - RK's - stambogssekretær meddelte, at hun for et par dage siden
ekspederede de først 60-70 stamtavler) - forhåbentlig kommer de snart, og
forhåbentlig lider den ny printer ikke overlast
Nå ja, og stambogssekretærer mv. har jo også haft ferie - det givet lidt
ekstra ekspeditionstid.

Mvh. Camilla

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 04-09-02 20:48

Hej

Det vist ikke kun stamtavler men også ejerskifte den er galt med.
Vi købte vores burmeser på udstillingen i Aars og har endnu ikke modtaget
ejerskiftet, og har kontaktet opdrætteren som sendte den ind 3 dage efter
købet, er der nogen der evt. har en mail adresse hvor man kan henvende sig ?

VH
Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-09-02 20:56

"Gitte Sacala Eriksen" <DKSACALA@mail.dk> skrev...
> [...]
> købet, er der nogen der evt. har en mail adresse hvor man kan henvende sig
?

Ja, ejerskifter bliver også printet ud, så de har naturligvis også været på
"stand by" - og de bliver nok heller ikke prioriteret helt så højt som
stamtavler, da det trods alt er noget vigtigere at man kan aflevere
stamtavler til køberne end at ejerskifter (som dybest set er ligegyldige...)
ekspederes. Men den er nok på vej gennem systemet - så hav lidt tålmodighed,
og du skal jo ikke "bruge" den til noget
Du skal kontakte din egen klubs stambogssekretær, hvis du vil rykke for
ejerskiftet.

Mvh. Camilla

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-09-02 21:05

> [...]
> forhåbentlig lider den ny printer ikke overlast
> Nå ja, og stambogssekretærer mv. har jo også haft ferie - det givet lidt

Uha, det lyde sørme godt

Tak for meldingen

Mette også mangler nogle papirer

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 04-09-02 22:39

> [...]
> forhåbentlig lider den ny printer ikke overlast
> Nå ja, og stambogssekretærer mv. har jo også haft ferie - det givet lidt

Det lyder godt :) Det er nu heller ikke fordi jeg skal på udstilling, tror
jeg da i hvert tilfælde (Jeg har lige set at Vidars bror har fået BIV - ikke
at jeg aner hvad det betyder *gg* - hvad betyder det egentlig?), men når man
nu får at vide at det er vigtigt at man får den...
Bliver de virkelig printet ud enkeltvis? Det lyder da rimelig ineffektivt.
Man skulle da tro at det kunne gøres lidt nemmere? *s*

Vibeke J

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-09-02 22:51

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
(Jeg har lige set at Vidars bror har fået BIV - ikke
> at jeg aner hvad det betyder *gg* - hvad betyder det egentlig?),

Hej Vibeke.
BIV betyder bedst i varietet - det vil sige bedst i farvegruppen, fx alle
blå burmesere eller alle røde skovkatte med hvidt. Det er altså vældig fint
(selvfølgelig finest hvis der var mange i gruppen, eller højt præmierede
konkurrenter). Hvis der er katte nok i gruppen, gives der både biv voksen og
killing.

> Bliver de virkelig printet ud enkeltvis? Det lyder da rimelig ineffektivt.
> Man skulle da tro at det kunne gøres lidt nemmere? *s*

Øhh, det er da nødt til at være enkeltvis, eftersom hver kats stamtavle er
speciel (min kat har jo ikke samme forfædre som din, og selvom mine katte
har samme forældre, har de hver sit navn og hver sit stambogsnummer).

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 05-09-02 00:57

"Else Gyldenkærne" skrev bl.a.:

> [...]
> konkurrenter). Hvis der er katte nok i gruppen, gives der både biv voksen

Hej Else og Vibeke.

En lille tilføjelse : Jeg mener ikke, at kastrater kan blive BIV, og at
der derfor skal være mindst tre _fertile_ katte/killinger/ungdyr i gruppen
for at den gives (Er dog ikke sikker på, at der skelnes ved killinger og
ungdyr?). Min Patsy (bruntortie burmeser) har været udstillet een gang som
kastrat. Udover hende var der to fertile bruntortie burmesere til
bedømmelse, og der blev ikke valgt en BIV. De to gange hun blev BIV var hun
selv fertil, og der var ligeledes to andre fertile katte til bedømmelse.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Pernille Scharff

Dato : 05-09-02 08:00

Hej Katrine,

> [...]
gruppen
> for at den gives (Er dog ikke sikker på, at der skelnes ved killinger

Der skal som hovedregel tre katte til et BIV - dvs. hvis der er tre
kastrater i gruppen findes der også kastrat-BIV. Det betyder så også, at
hvis der er tre fertile katte og fire killinger/ungdyr, ja så er der
fertil-BIV og killinge-BIV. Er der kun en fertil og to killinger
(f.eks.) er der kun et BIV-total.

(Ret mig hvis jeg tager fejl, jeg mener bestemt at det er sådan det
hænger sammen!!)

/Pernille

Fra : Katrine Nederby

Dato : 05-09-02 11:49

"Pernille Scharff" skrev

> [...]
> hvis der er tre fertile katte og fire killinger/ungdyr, ja så er der
> fertil-BIV og killinge-BIV. Er der kun en fertil og to killinger

-Ahaaa! Så var det det, der blev ment. Jeg har nemlig kun prøvet at
udstille en kastrat den ene gang, og jeg fik at vide, at der ikke blev taget
en BIV, fordi der ikke var nok fertile katte. Det kan jo godt misforstås
(Men på den anden side ved jeg jo godt at fertile og kastrater aldrig
konkurrerer).

Selvom jeg nu har udstillet i to år er det aldrig gået op for mig, hvad en
BIV-total er. Men det må så være det, Patsy blev, da hun som killing var
oppe imod to voksne katte? Der er sjældent burmesere nok til at der kan
tages mere end en enkelt BIV pr. farve, og som regel er der også kun katte
nok til det iblandt de brune og chokolade (Ved ikke hvordan det ser ud på de
sjællandske udstillinger, men vil tro det er det samme?). , så betegnelsen
BIV-total har jeg aldrig hørt brugt på udstillingerne (selvom det ofte er
det der gives iblandt burmeserene), og jeg har aldrig oplevet, at der blev
givet en kastrat-BIV
Findes der også en BIV for ungdyr eller konkurrerer de imod de voksne?

> (Ret mig hvis jeg tager fejl, jeg mener bestemt at det er sådan det
> hænger sammen!!)

Nej, det lyder meget sandsynligt.
Tak for rettelsen (oss' til Mette)

Mange hilsner
Katrine

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 05-09-02 07:58

> En lille tilføjelse : Jeg mener ikke, at kastrater kan blive BIV, og
at

Jo jo, det kan der da..... der skal bare være mindst 3 kastrater for at der
bliver udtaget Biv

> Mange hilsner
> Katrine

Venligst Mette

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 08:22

> Øhh, det er da nødt til at være enkeltvis, eftersom hver kats stamtavle er
> speciel (min kat har jo ikke samme forfædre som din, og selvom mine katte
> har samme forældre, har de hver sit navn og hver sit stambogsnummer).

Selvfølgelig har hver enkelt kat sin stamtavle med navn og forfædre, men det
jeg mener er at der forhåbentlig ikke bliver trykket print hver gang der er
rettet noget i en stamtavle, men at det hele bliver samlet så dem som der er
rettet i bliver udskrevet, ligesom det sker med fx årsopgørelser.

Mvh
Vibeke J

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 08:29

..
> [...]
> konkurrenter). Hvis der er katte nok i gruppen, gives der både biv voksen

Okay, jammen så kan jeg vist godt være lidt stolt :) Vidar lignede nemlig
sin bror utrolig meget :) Jeg har også tilbudt at overtage hans bror hvis
det er opdrætteren ikke kunne have ham (Hvilket hun dog aldrig svarede på
*gg*).

Vibeke J

Fra : marianne hellemose

Dato : 05-09-02 07:29

Vibeke skrev
<Bliver de virkelig printet ud enkeltvis? Det lyder da rimelig ineffektivt.
Man skulle da tro at det kunne gøres lidt nemmere? *s*>

Ja, vi vil jo gerne have at alle kattene får deres respektive
navne, og ikke alle hedder "Rømø's Kong Leopold"
først at printe selve stamtavlen (uden navn og data) og så
skulle have den i printeren igen for at få navn og data på
vil nok være mere langsommeligt og ineffektivt

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 08:23

> [...]
> skulle have den i printeren igen for at få navn og data på
> vil nok være mere langsommeligt og ineffektivt

Jeg ved da godt at alle har hver deres stamtavle, men selve udprintningen
kunne jo samles, således at der ikke skulle trykkes print efter hver
rettelse. Ligesom det gøres når der foretages øndringer i årsopgørelser :)

Vibeke J

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-09-02 18:00

> [...]
> kunne jo samles, således at der ikke skulle trykkes print efter hver
> rettelse. Ligesom det gøres når der foretages øndringer i årsopgørelser :)

Hvordan udskrivningen mv. præcist foregår, ved jeg ikke - altså om hun
(Annika - FD's stambogsfører) laver en stamtavle og trykker print, eller om
hun laver 40 stamtavler og _så_ trykker print (kunne forestille mig, at hun
laver dem kuldvist, da det så er de samme oplysninger om opdrætter mv. der
skal sættes på)... summa summarum er dog, at der skal skrives *mange*
stamtavler ud, og det kan man jo kun hvis man har en printer, der virker
Derudover skal der så også printes et omslag, som papiret med selve
anetavlen skal sidde i (det hæftes fast) - og på det skal naturligvis være
samme navn mv. som der står indeni - så der er en del arbejde forbundet med
at lave stamtavlerne.

Mvh. Camilla