Esmith og mailserver
Fra : Allan M

Dato : 04-09-02 17:35

Jeg har stadigvæk problemer med at sende og modtage mails fra min mailserver
som jeg har installeret med Esmith.

Kan nogen fortælle mig hvor jeg skal kigge for at finde en log eller hvor
jeg kan se hvad der går galt ?

Mvh. Allan

Fra : Claus Albøge

Dato : 04-09-02 18:19

"Allan M" <ingen@spam.tak> writes:

> Jeg har stadigvæk problemer med at sende og modtage mails fra min
> mailserver som jeg har installeret med Esmith.
>
> Kan nogen fortælle mig hvor jeg skal kigge for at finde en log eller
> hvor jeg kan se hvad der går galt ?

Saa maa du nok foerst fortaelle os, hvilken mailserver du har
installeret, og hvordan du installerede den (via. rpm, deb, source etc.)

Det ville ogsaa vaere rart at se de fejlbeskeder du faar.

/Claus A

Fra : Allan M

Dato : 04-09-02 20:00

> Saa maa du nok foerst fortaelle os, hvilken mailserver du har
> installeret, og hvordan du installerede den (via. rpm, deb, source etc.)

Som sagt så er det en Esmith server jeg har installeret, altså en "pakke"
med servere bygget på linux.
Det skal nok lige siges at jeg er meget newbie til linux. Men så vidt jeg
ved så er det Qmail som følger med Esmith.

> Det ville ogsaa vaere rart at se de fejlbeskeder du faar.

Øehh ! Der er jo netop det jeg eftersøger ...

Hvor kan jeg finde logfiler henne ? Jeg har søgt og kan ikke finde dem.

Mvh. Allan

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 04-09-02 20:08

"Allan M" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> Øehh ! Der er jo netop det jeg eftersøger ...
>
> Hvor kan jeg finde logfiler henne ? Jeg har søgt og kan ikke finde dem.

I server-manager under Administration > View logfiles

Hygge
Søren

Fra : Claus Albøge

Dato : 04-09-02 20:46

> Øehh ! Der er jo netop det jeg eftersøger ...

Hvorfra ved du at du ikke kan modtage og sende mails?

> Hvor kan jeg finde logfiler henne ? Jeg har søgt og kan ikke finde dem.

Jeg kender intet til Esmith, men kan kun håbe på at deres qmail
installation er "kompatibel" med lwq¹. I såfald burde logfilerne ligge i
katalogerne under /var/log/qmail

¹) http://lifewithqmail.org/

/Claus A

Fra : Allan M

Dato : 04-09-02 22:12

> Hvorfra ved du at du ikke kan modtage og sende mails?

Når jeg sender får jeg en fejlmeddelselse :

Meddelelsen kunne ikke sendes, fordi en af modtagerne blev afvist af
serveren. Den afviste e-mail-adresse var 'vvl@crystal-fibre.com'. Emne '',
Konto: 'allanm.dk', Server: 'allanm.dk', Protokol: SMTP, Svar fra server:
'553 Sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts.', Port: 25,
Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 553, Fejlnummer: 0x800CCC79

Jeg fik tidligere et link fra en her i gruppen men hans forklaring hjalp mig
ikke. Ingen kan sende til mig.

> Jeg kender intet til Esmith, men kan kun håbe på at deres qmail
> installation er "kompatibel" med lwq¹. I såfald burde logfilerne ligge i
> katalogerne under /var/log/qmail

Tak - har fået en forklaring så jeg kan se dem via webinterface.

Mvh. Allan Møller

Fra : Claus Albøge

Dato : 04-09-02 23:23

> [...]
> Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 553, Fejlnummer: 0x800CCC79
>
> Jeg fik tidligere et link fra en her i gruppen men hans forklaring

Hvorfor ikke? :)

Gjorde du det, der blev beskrevet i det link, du fik tilsendt?
(http://cr.yp.to/qmail/faq/servers.html#authorized-relay)

Altså har du fortalt din qmail-smtpd at du (din windowsbox) skal have
lov til at relay'e udgående post gennem din qmail server.

> Ingen kan sende til mig.

Hvilken fejlmeddelse får de så?

/Claus A

Fra : Allan M

Dato : 05-09-02 17:20

> Hvorfor ikke? :)
>
> Gjorde du det, der blev beskrevet i det link, du fik tilsendt?
> (http://cr.yp.to/qmail/faq/servers.html#authorized-relay)

Ja men jeg kunne ikke lige finde ud af følgende :

Insert
-x /etc/tcp.smtp.cdb

after tcpserver in your system boot scripts. The change will take effect at
your next reboot.

Hvor ligger den der system boot script(s) ?

> Altså har du fortalt din qmail-smtpd at du (din windowsbox) skal have
> lov til at relay'e udgående post gennem din qmail server.

> Hvilken fejlmeddelse får de så?

Ingen så vidt jeg ved. Jeg har prøvet at sende en mail til mig selv via min
12move mailkonto og den forsvinder bare.
Jeg får ingen fejl om den ikke er kommet frem men den komme aldrig frem til
mit system -- Eller jeg kan da ikke se den.

Men min problem lige nu er vel at jeg ikke har fundet de der boot scripts ??

Mvh. Allan

Fra : Claus Albøge

Dato : 05-09-02 19:18

> [...]
> your next reboot.
>
> Hvor ligger den der system boot script(s) ?

Hvis Esmith bruger en lwq¹ kompatibel qmail-installation er det
/service/qmail-smtpd/run du skal rette i, hvis ikke må du se om du kan
finde det i din Esmith dokumentation - eller spørge folk, der bruger
Esmith (der er sikkert maillister og FAQ's på en hjemmeside?)

> [...]
> Jeg får ingen fejl om den ikke er kommet frem men den komme aldrig frem til
> mit system -- Eller jeg kan da ikke se den.

Så må du kigge i logfilerne - konsulter igen lwq eller Esmith
dokumentationen for at finde dem.

> Men min problem lige nu er vel at jeg ikke har fundet de der boot
> scripts ??

Du har 2 problemer:

1) Du (din windowsbox) må ikke relay'e udgående post. Det kræver at du
tilføjer -x /etc/tcp.smtp.cdb som argument til tcpserver i det
script, der starter qmail-smtpd. Er den tilføjet skal du blot
opdatere /etc/tcp.smtp.cdb (eller hvad filen nu hedder på din Esmith)

2) Folk kan (tilsyneladende) ikke sende post til dig. Her må du finde
logfiler frem og se hvad de siger. Alternativt må du oplyse din
emailadresse på serveren, så vi kan teste om der er hul igrennem!

¹) http://lifewithqmail.org/

/Claus A

Fra : Allan M

Dato : 08-09-02 15:42

Er ordnet.

> [...]
> script, der starter qmail-smtpd. Er den tilføjet skal du blot
> opdatere /etc/tcp.smtp.cdb (eller hvad filen nu hedder på din Esmith)

Jeg har gjort som beskrevet i linket. Fik ingen fejl. For at være sikker
genstartet maskinen
men jeg får stadigvæk den fejlmeddelse når jeg vil sende "ud af huset"

> 2) Folk kan (tilsyneladende) ikke sende post til dig. Her må du finde
> logfiler frem og se hvad de siger. Alternativt må du oplyse din
> emailadresse på serveren, så vi kan teste om der er hul igrennem!

Nu kan jeg modtage mails

Min email er allan@allanm.dk

Mvh. Allan M