Ingen referentiel ingegritet
Fra : Snedker

Dato : 04-09-02 17:25

En måde at sikre integritet på i en database er at gennemtvinge
referentiel integritet. Stort set uanset database-produktet.

Hvad er Jeres erfaringer med at lave dette - eller især: IKKE at lave
det?

Selv har jeg i de seneste lidt større løsninger helt droppet det, og i
stedet valgt at ta' mig af integriteten programmeringsmæssigt. Er det
en farlig sti at komme ind på?

Grunden til at jeg har valgt at gøre det, er en betydelig bedre
performance.

Hvad synes I der taler for/imod?

/Snedker
---
Klip det citerede væk, du ikke besvarer
Besvar venligst under det citerede

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-02 18:47

Snedker <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1iccnukfg7q575766g09jf3f4dsc3kga0a@4ax.com...
> [...]
> referentiel integritet. Stort set uanset database-produktet.
>
> Hvad er Jeres erfaringer med at lave dette - eller især: IKKE at lave

Der nogle der taler for at bruge databasen som ren storage og implementere
dataintegritet i middleware
Som fx SAP, Axapta etc
Fordelen er at kunne at bruge et vilkårligt produkt til storage

> Selv har jeg i de seneste lidt større løsninger helt droppet det, og i
> stedet valgt at ta' mig af integriteten programmeringsmæssigt. Er det
> en farlig sti at komme ind på?

Depends, du adskiller datastorage og businesslogic (3-tier) der er der i
princippet ikke noget forkert i
Dvs en klient, applikationsserver, databaseserver

> Grunden til at jeg har valgt at gøre det, er en betydelig bedre
> performance.

Hvilket database produkt?
Du kan langt med triggers i MSSQL eller Oracle og stadig bibeholde en
fornuftig performance
Man kommer nok udover at boxen skal skaleres tilsvarende

> Hvad synes I der taler for/imod?

Omvendt kan man bruge de faciliteter der ligger et givent databasesystem og
lægge check af dataintegritet ned database programmet
Flytbarheden forsvinder ved denne metode, men man tager belastning væk fra
applikationsserveren

Det kommer i bunf og grund lidt an på hvad det er man vil opnå

Problemet med performance på applikationsserver kan løses ved at benytte
flere, eller evt en fed klient på arbejdsstationen

mvh/Peter Lykkegaard