Storage med indbygget "server"
Fra : Jesper KA

Dato : 04-09-02 15:32

Jeg har på et tidspunkt bladet et eller andet katalog igennem
fra en eller anden leverandør hvor jeg så et netværks drev med
indbygget "server" der gjore det muligt at placere enheden hvor somhelst

intranettet og derefter lade klienter bruge denne enhed som netværks
drev.

Kan i følge mig ? .. en Harddisk med egen strømforsyning der kan kobles
direkte
på netværket .. så kan jeg vist ikke udtrykke det anderledes.

Har i nogle bud på hvad det er jeg har set ? eller har jeg siddet og
dagdrømt på en
kedelig dag ?

Regards

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-02 15:42

On Wed, 4 Sep 2002 16:31:39 +0200, "Jesper KA" <news@arning.dk>
wrote:

> Kan i følge mig ? .. en Harddisk med egen strømforsyning
> der kan kobles direkte på netværket .. så kan jeg vist ikke
> udtrykke det anderledes.

Det lyder som "Network Attached Storage".
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nas

-A

Fra : Jesper KA

Dato : 04-09-02 15:50

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det lyder som "Network Attached Storage".
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nas

Bingo .. nu skal jeg bare finde en enhed der ikke er på størrelse
med et skab ..

Takker for info ..

Regards

Fra : Martin Djernaes

Dato : 04-09-02 16:26

Jesper KA wrote:

> Bingo .. nu skal jeg bare finde en enhed der ikke er på størrelse
> med et skab ..

Det findes ogsaa nogle "hobby modeller", som i virkeligheden er en lille
pc med Linux, en (eller flere) hd'er og et ethernetkort. Ikke det store,
men fleksibelt.

Martin

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-09-02 15:45

Jesper KA wrote:

> Kan i følge mig ? .. en Harddisk med egen strømforsyning der kan kobles
> direkte
> på netværket .. så kan jeg vist ikke udtrykke det anderledes.

Tænker du på sådan en fætter her?
<http://www.ateonix.com/pdf/Nasas2040Appliance_DataSheet.pdf>

Hvis du klikker ind på www.edbpriser.dk, netværk, net-harddisk så
finder du en lille håndfuld. Priserne ligger fra 25000,- og op, så
det er nok ikke noget til hobbynetværket lige pt..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Jesper KA

Dato : 04-09-02 16:02

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message
> [...]
> finder du en lille håndfuld. Priserne ligger fra 25000,- og op, så
> det er nok ikke noget til hobbynetværket lige pt..

Jeps .. det er princippet .. jeg har bare set dem mindre og billigere
hvorfor smider man altid det forkerte katalog ud ?

Regards

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 04-09-02 16:03

> Hvis du klikker ind på www.edbpriser.dk, netværk, net-harddisk så
> finder du en lille håndfuld. Priserne ligger fra 25000,- og op, så
> det er nok ikke noget til hobbynetværket lige pt..

Det er nu ikke helt rigtigt, inde på www.computerstore.dk kan man købe
sådan en til 6000-7000kr med moms.

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-09-02 20:58

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> wrote:

> Det er nu ikke helt rigtigt, inde på www.computerstore.dk kan man købe
> sådan en til 6000-7000kr med moms.

http://www.proconsult.dk/go/net3c19501

Jeg arbejder der, men 3Com produkterne kan fås overalt.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Morten Grouleff

Dato : 04-09-02 23:00

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:

> http://www.proconsult.dk/go/net3c19501
>
> Jeg arbejder der, men 3Com produkterne kan fås overalt.

Den lyder okay. Men den er "DISCONTINUED" iflg
<URL:http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=support&pathtype=support&sku=3C19501-US>
så den bliver nok svær at skaffe i længden...

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-09-02 20:55

"Jesper KA" <news@arning.dk> wrote:

> Har i nogle bud på hvad det er jeg har set ? eller har jeg siddet og
> dagdrømt på en kedelig dag ?

Det må du have, for de små NAS bokse er næsten døde allerede...

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 04-09-02 22:40

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:
> Det må du have, for de små NAS bokse er næsten døde allerede...

Den vil jeg egentligt gerne have uddybet
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-09-02 23:09

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote:

> Den vil jeg egentligt gerne have uddybet

De små Quantum Snap Server = End Of Life
Maxtor MaxAttach = End Of Life
Netgear NAS = End Of Life
3Com NAS = End Of Life (endelig)

NAS blev slået meget stort op, nu kunne man installere en filserver på 5
minutter, og alle Administratorer burde kikke sig om efter er udvidet
kaffebryggerkursus...

Så ventede vi, og ventede og ventede, så kom de, vi ventede igen på levering
og priser der ikke var totalt urealistiske for en desktop class kasse med
IDE diske og Celeron processor og hvor diskene ikke kunne udskiftes når de
stod af.

Linux blev skrottet på de små NAS bokse, nu skulle Windows 2000 SAK til, det
blev bare aldrig rigtigt bugfree og licenserne var besværligt og relativt
dyre.

Nu tror jeg personligt det eneste NAS der har en chance er den "rene
hardware enhed" der giver adgang til en bid af SAN'et, og der vil jeg ikke
kalde for "små NAS bokse".