At få sendmail til at vække et program
Fra : Peter Jensen

Dato : 04-09-02 13:40

Jeg har lige fået sat en mailserver (nyeste sendmail) op, og den virker
umiddelbart som den skal. Jeg kunne dog godt tænke mig at alt hvad der
havner på en bestemt adresse bliver behandlet af et program/script. Det er
til en spamtrap. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan det skal laves?

--
PeKaJe

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 04-09-02 13:53

Peter Jensen wrote:
> [...]
> til en spamtrap. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan det skal laves?

Lav et lokalt alias (/etc/mail/aliases normalt) der peger paa /dev/null

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-09-02 14:03

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> scribbled:

> Lav et lokalt alias (/etc/mail/aliases normalt) der peger paa
> /dev/null

Men sender det ikke bare mailen til "the great big bit bucket in the sky"?
Jeg ønsker at behandle mailen, for derefter at videresende den til spamcop.

--
PeKaJe

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 04-09-02 14:47

Peter Jensen wrote:
> Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> scribbled:

> Men sender det ikke bare mailen til "the great big bit bucket in the sky"?
> Jeg ønsker at behandle mailen, for derefter at videresende den til spamcop.

Du har ret, undskyld. Jeg laeste ikke dit indlaeg grundigt nok. Det
nemmeste saa, er nok at lade aliaset pege paa en lokal konto, som du
saa "toemmer" med jaevne mellemrum.

Vh,

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-09-02 14:11

Peter Jensen wrote:
> [...]
> til en spamtrap. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan det skal laves?

Du kan få sendmail (og andre MDA'er) til at levere mails til visse
adresser videre til et program på flere måder.

/etc/aliases, .forward filer og f.eks. procmail.

Normalt er syntaxen at du "forwarder" det til en adresse ala:
"|/usr/bin/myfilter"

Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-09-02 14:15

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> scribbled:

> [...]
>
> /etc/aliases, .forward filer og f.eks. procmail.
>
> Normalt er syntaxen at du "forwarder" det til en adresse ala:

Hmm ... Jeg kan ikke teste det nu, da min server er blevet slukket (jeg
prøver stadig at forklare min mor at en server *ikke* må slukkes), men det
ser rigtigt ud. Det burde jeg selv have tænkt på ...

--
PeKaJe

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-09-02 15:35

Peter Jensen wrote:

> Hmm ... Jeg kan ikke teste det nu, da min server er blevet slukket (jeg
> prøver stadig at forklare min mor at en server *ikke* må slukkes), men det
> ser rigtigt ud. Det burde jeg selv have tænkt på ...

Gør det med omtanke... det er ikke ufarligt at sende email gennem
programmer.

Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-09-02 08:24

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> scribbled:

Jeg har nu prøvet at gøre det sådan, men jeg har ikke været i stand til at
læse mailen med et script. Der kommer ingen data fra stdin. Hvad er det jeg
har overset?

> Gør det med omtanke... det er ikke ufarligt at sende email gennem
> programmer.

Nej, det ved jeg. Det er i det hele taget farligt at have en mailserver
stående. Jeg har siden i går været udsat for 2 relaytests fra en DSL
opkobling i USA ...

--
PeKaJe

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-09-02 09:59

Peter Jensen <pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com> scribbled:

> Jeg har nu prøvet at gøre det sådan, men jeg har ikke været i stand
> til at læse mailen med et script. Der kommer ingen data fra stdin.
> Hvad er det jeg har overset?

Never mind ... Nu fandt jeg ud af det.
Jeg havde ikke en symlink til /bin/mail i /etc/smrsh, og i /etc/aliases
skulle der stå "trap: |"mail spam"" og ikke "trap: |mail spam". Sikke dog en
bunke redirects jeg har for tiden ... Hvis man sender til en af mine traps,
så bliver den smidt over i en generic trap, som mailer indholdet til spam,
som videresender til root (under debug, skal ellers sende til spamcop). root
videresender så mailen til min lokale bruger, som så videresender til min
gmx konto ... Lad være med at spørge hvor mange received headers der kommer
på ...

--
PeKaJe

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-09-02 14:30

Peter Jensen wrote:

> Never mind ... Nu fandt jeg ud af det.
> Jeg havde ikke en symlink til /bin/mail i /etc/smrsh, og i /etc/aliases
> skulle der stå "trap: |"mail spam"" og ikke "trap: |mail spam".

Hvis du bare skal videresende mailen til en anden adresse, hvorfor
skriver du så ikke bare:

trap: spam

i /etc/aliases?

Hvis det du skal er mere eksotisk, var det måske noget at kigge på
procmail?

Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-09-02 18:17

Peter Mogensen wrote:

> Hvis du bare skal videresende mailen til en anden adresse, hvorfor
> skriver du så ikke bare:
>
> trap: spam
>
> i /etc/aliases?

Det videresender kun. For at spamcop kan forstå det skal spam-mailen
incl. headers være i body af submit mailen. Det andet har jeg prøvet ...

> Hvis det du skal er mere eksotisk, var det måske noget at kigge på
> procmail?

Lige nu er det ikke specielt kompliceret, men med tiden vil jeg gerne
lave lidt statistik på det, samt lave et filter der blokerer på basis af
sansynligheden for at ordene i en mail typisk forekommer i spam. Til det
er det en fordel at have en kilde til garanteret spam (trap accounts).

--
PeKaJe

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-09-02 09:17

Peter Jensen wrote:

> Det videresender kun. For at spamcop kan forstå det skal spam-mailen
> incl. headers være i body af submit mailen. Det andet har jeg prøvet ...

procmail!
... og evt. formail