Trådløst netværk Hvilket?
Fra : HKB

Dato : 04-09-02 13:30

Vi skal have sat 10 maskiner op med Windows NT, alle af den ældre årgang
uden USB. Derpå skal vi så gerne have sat noget trådløst net op så de kan
komme på vores lokale netværk. Jeg vil skyde på at vores produktionshal er
50-75m og maskinerne skal fordeles jævnt over hele produktionen.
Jeg har set at man kan få kort til pci...... men hvad er godt? Er der noget
jeg skal være opmærksom på? Er der nogen der kan anbefale et system? Hvad
skal jeg have ud over kortene, accespoint eller hvad det nu hedder sådan en
modtager der skal sende signalerne videre?
Mvh Heinrich

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-09-02 13:48

HKB <hkb@gavazzi.dk> wrote:

> [...]
> skal jeg have ud over kortene, accespoint eller hvad det nu hedder sådan en
> modtager der skal sende signalerne videre?

Hvis du har mulighed for så sæt access pointet i loftet, så der er frit
udsyn fra hver eneste computer til access pointet. Der skal ikke meget
væg eller kontorudstyr før at signal forringes meget eller direkte
forsvinder.

Hvis du vil bruge kryptering, så skal du vælge access point og klienter
ellers virker det ikke.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-09-02 14:55

On Wed, 4 Sep 2002 14:30:21 +0200, "HKB" <hkb@gavazzi.dk> wrote:

>Vi skal have sat 10 maskiner op med Windows NT, alle af den ældre årgang
>uden USB. Derpå skal vi så gerne have sat noget trådløst net op så de kan
>komme på vores lokale netværk.

I vil have trådløst net fordi maskinerne ikke har USB?
Jeg tror ikke jeg fangede sammenhængen?
--
Per K. Nielsen

http://pknielsen.dk/geocaching/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-02 15:23

On Wed, 04 Sep 2002 15:55:11 +0200, Per K. Nielsen
<pnielsen@image.dk> wrote:

> I vil have trådløst net fordi maskinerne ikke har USB?

Der står "derpå", ikke "derfor".

Jeg går ud fra, at Heinrich nævner det med USB, fordi han ikke
ønsker USB-baserede wireless produkter foreslået.

-A

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-09-02 15:33

On Wed, 04 Sep 2002 16:22:40 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Der står "derpå", ikke "derfor".

Tak. Så forstår jeg.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-02 15:40

On Wed, 4 Sep 2002 14:30:21 +0200, "HKB" <hkb@gavazzi.dk> wrote:

> Jeg har set at man kan få kort til pci...... men hvad er godt?

Det kunne fx. være Cisco Aironet PCI351 på klienterne og Aironet
AP352 som access points. Det er såkaldt 11 Mbps (IEEE 802.11b)
udstyr. Jeg har og bruger det selv, og det virker rigtig godt.

En anden (hurtigere og dyrere, IEEE 802.11a) mulighed kunne være
den nye Aironet 1200-serie, men der er vist ikke PCI-kort til
endnu. Langt, langt det meste udstyr derude er 802.11b udstyr, så
hvis du også skal have andre ting på (såsom trådlåse stregkodelæ-
sere eller hvad ved jeg), skal du huske at anskaffe udstyr, der
kan køre begge dele (802.11a og b).

Alternativt til PCI-kort kan man sikkert få en PCMCIA-adapter til
at sætte i et disk drive 'hul' på en standard-pc.

-A

Fra : HKB

Dato : 05-09-02 07:13

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det kunne fx. være Cisco Aironet PCI351 på klienterne og Aironet
> AP352 som access points. Det er såkaldt 11 Mbps (IEEE 802.11b)
> udstyr. Jeg har og bruger det selv, og det virker rigtig godt.

Det ser jo også ud til at det fungerer under WinNT, så det er da et rigtigt
godt bud. Næste problem er så bare hvor det kan købes?

> [...]
> hvis du også skal have andre ting på (såsom trådlåse stregkodelæ-
> sere eller hvad ved jeg), skal du huske at anskaffe udstyr, der

Der skal ikke kobles andet udstyr til maskinerne, rent faktisk skal de kun
køre Citrix så brugerne kan bruge word,excell og andre "små" programmer.

> Alternativt til PCI-kort kan man sikkert få en PCMCIA-adapter til
> at sætte i et disk drive 'hul' på en standard-pc.

Jeg tror jeg vil se om jeg kan finde de kort et sted, men de findes ikke på
edbpriser så måske der er nogen der kan henvise til en forhandler?

> -A

Mvh Heinrich

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-09-02 07:24

On Thu, 5 Sep 2002 08:12:48 +0200, "HKB" <hkb@gavazzi.dk> wrote:

> Det ser jo også ud til at det fungerer under WinNT, så det er da
> et rigtigt godt bud. Næste problem er så bare hvor det kan købes?

Det kan købes 'overalt', enten af en direkte Cisco-partner eller
af en forhandler. Det ser ud til, du skal bruge det til et firma,
og så kan du bla. købe det af os (NetDesign).

-A

Fra : HKB

Dato : 05-09-02 08:45

> [...]
> af en forhandler. Det ser ud til, du skal bruge det til et firma,
> og så kan du bla. købe det af os (NetDesign).

Så må du gerne sende en pris til mig på 10stk kort og 1stk accespoint. Nu er
der vel en port til at koble videre til vores eksisterende netværk?
Mvh Heinrich
hkb@gavazzi.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-09-02 21:47

On Thu, 5 Sep 2002 09:44:41 +0200, "HKB" <hkb@gavazzi.dk> wrote:

> Så må du gerne sende en pris til mig på 10stk kort og 1stk accespoint.

Nu er jeg tekniker, så min viden om priser er begrænset. Prøv at
ringe og bed om at snakke med en sælger.

> Nu er der vel en port til at koble videre til vores eksisterende netværk?

Ja.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : HKB

Dato : 05-09-02 12:01

> [...]
> af en forhandler. Det ser ud til, du skal bruge det til et firma,
> og så kan du bla. købe det af os (NetDesign).

Så glemte jeg selvfølgelig lige at nævne at vi kører Token-ring på det faste
net, så der må også en konverter til. Er det også noget i ligger inde med?
Mvh Heinrich

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-09-02 21:50

On Thu, 5 Sep 2002 13:01:05 +0200, "HKB" <hkb@gavazzi.dk> wrote:

> Så glemte jeg selvfølgelig lige at nævne at vi kører Token-ring på det faste
> net, så der må også en konverter til. Er det også noget i ligger inde med?

Ja, det kan gøres med en token-ring til ethernet router (som fx.
en Cisco 2612), men det gør mildt sagt ikke ændringen billigere.

Token-ring er en dyr teknologi, så måske skulle I overveje, om
det ikke simpelthen er tid til at droppe det. Hvor mange maskiner
har i?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : HKB

Dato : 06-09-02 06:22

> Ja, det kan gøres med en token-ring til ethernet router (som fx.
> en Cisco 2612), men det gør mildt sagt ikke ændringen billigere.

Det er der vist heller ikke nogen der har regnet med IT-chefen har
regnet med ca. 35.000,- men det må da kunne gøres billigere end det? Vi har
faktisk en omskifter, er det muligt at sætte en switch på der? Der er nemlig
et andet trådløst netværk i produktionen, dog med USB som det her net ikke
skal køre sammen med og til det net sidder der en omskifter som jeg så håber
på at kunne bruge med en switch/router.

> Token-ring er en dyr teknologi, så måske skulle I overveje, om
> det ikke simpelthen er tid til at droppe det. Hvor mange maskiner
> har i?

Ca. 100 i en bygning og 50 i en anden, så et skifte er noget der skal
planlægges i god tid
Men det er da blevet nævnt mere end en gang, men om det er noget der sker
lige foreløbigt tvivler jeg på.
Mvh Heinrich

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-09-02 22:54

On Fri, 6 Sep 2002 07:21:34 +0200, "HKB" <hkb@gavazzi.dk> wrote:

> IT-chefen har regnet med ca. 35.000,- men det må da kunne gøres
> billigere end det?

Listeprisen på en Cisco 2612 er i hvert fald 3 k$. 10 WLAN PCI
NICs er yderligere knap 3 k$, og et AP352 er vil ca. 850$, så det
løber jo op. Men det er som sagt de globale listepriser...

> Vi har faktisk en omskifter, er det muligt at sætte en switch på der?

I har en omskifter? Jeg tror ikke, jeg forstår.

> Der er nemlig et andet trådløst netværk i produktionen, dog med USB
> som det her net ikke skal køre sammen med og til det net sidder der
> en omskifter som jeg så håber på at kunne bruge med en switch/router.

Så du har i forvejen en eller anden router mellem dit nuværende
trådløse net og dit token-ring? Hvad er det for en box? Well,
hvis du har, så er der sikkert ikke noget i vejen for, at du kan
bruge den samme til det nye, men det afhænger jo lidt af geografi
etc.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Erik Hansen

Dato : 05-09-02 06:52

> [...]

>skal jeg have ud over kortene, accespoint eller hvad det nu hedder sådan en
>modtager der skal sende signalerne videre?

Ja du skal bruge access point, og evt. flere hvis det giver problemer
med forbindelsen, der er ikke noget i vejen for at sætte flere access
point op.

Du skal også være opmærksom på at det er en begrænset båndbredde et
trådløst netværk har. Der opgives ca. 11 Mbit, men reelt giver det kun
5 - 6 Mbit, og i ydre kante kan hastigheden bliver endnu lavere, så
har du 100 Mbit i dit kabelnet, skal du forventer at forbindelse
blivere langsommere alt afhængig af trafik mængden.

I mit firma bruger vi bl.a. C5 og det er tydeligt at hastigheden er
lavere på det trådløse, frem for vores 100 Mbit kabelnet.

....:Erik