4 pc'ere med delt internetadgang
Fra : Martin Christiansen

Dato : 04-09-02 10:05

Hej alle !

Jeg skal lave et netværk med 4 stk pc'ere.

Jeg har tænkt mig at koble adslrouter samt 4 stk pc'ere til en switch.
Herefter vil jeg køre netbeui på det interne net og selvf. tcp/ip til
internet. Jeg skal vel selvf. slå fildeling fra på tcp/ip. Hvordan beskytter
jeg maskinerne bedst mod angreb udefra..? (firewall etc.) Det er primært
win98 og XP der er på maskinerne.?

Adsl er TDC Pro@cces 256/256.

Jeg forestiller mig at den ene maskine skal være "filserver". Denne behøver
ikke være tilsluttet internettet (det er vel sikrere..?)

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-09-02 19:43

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> writes:

> Jeg har tænkt mig at koble adslrouter samt 4 stk pc'ere til en switch.
> Herefter vil jeg køre netbeui på det interne net og selvf. tcp/ip til
> internet.

Well.. Hvis du kun har en offentlig ip adresse, og køber en såkaldt NAT router,
kan du sagtens køre fildeling over TCP/IP på dit lokale netværk.
Da du så benytter private ip adresser, dvs. ingen udefra kommende kan få
fat i dit netværk, med mindre du laver portforwarding.

Eller har jeg misforstået dig?

/Bo