er det bare mig som synes dette er vildt u~
Fra : Inger Kaya

Dato : 04-09-02 09:33

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 04-09-02 09:55

jo meget ! :-/
Jeg troede rent faktisk ikke at man kunne købe/sælge dyr på QXL mere, men
jeg desværre fejl.

Mette

--
-----
Gillian's Norske Skovkatte
"Inger Kaya" <Tumling111@gmx.net> wrote in message

http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1015902749/_35541275/
SR4-6-0EB6A5EAA00833/

Fra : Line Wolff

Dato : 04-09-02 10:00

QXL.dk var, så vidt jeg husker, sponser på bigbrother konceptet. Så måske
har de gjort en undtagelse her?

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 04-09-02 10:11

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> QXL.dk var, så vidt jeg husker, sponser på bigbrother konceptet. Så måske
> har de gjort en undtagelse her?

Ikke så fedt... QXL har jo før kørt velgørenheds-auktioner, for at redde den
bare en lille smule burde pengene gå til Kattens Værn. Men stadigvæk, at
byde på et dyr virker helt forkert.

Carsten Sørensen, melder sig i koret

Fra : Line Wolff

Dato : 04-09-02 10:14

> Ikke så fedt... QXL har jo før kørt velgørenheds-auktioner, for at redde
den
> bare en lille smule burde pengene gå til Kattens Værn. Men stadigvæk, at
> byde på et dyr virker helt forkert.

Jamen, helt enig!

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 04-09-02 11:22

Hm...
Jeg har skrevet en lang smøre til dem ... om hvorvidt de har nogle
retningslinjer i fht. dyr. Om hvorvidt de regner med at katten sikres de
bedst mulige forhold i fremtiden ved at gå for højeste bud og om hvorvidt de
forbinder moral med det at drive forretninger... Tvivler på at jeg får et
brugbart svar, men det er da mildest talt ulækkert at lade levende væsener
gå for højeste bud uden hensyntagen til kommende ejeres kvalifikationer.
-Gitte

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 04-09-02 12:30

> Tvivler på at jeg får et
> brugbart svar, men det er da mildest talt ulækkert at lade levende væsener
> gå for højeste bud uden hensyntagen til kommende ejeres kvalifikationer.

Sådan foregår det over hele verdenen inden for nærmest alle dyreracer -
især landbrugsdyr, heste og den slags går ofte til højste bud. Der
findes flere auktionshuse, hvor der er husdyrsauktion hver uge. Især
alvsdyr - hingste, tyre, orner mv. kan komme meget højt på i pris.
Så så umoralsk synes jeg nu ikke det er, at købe et dyr for højeste bud.
Dog er man vel nogenlunde sikker på, at de der kommer på auktionen er
chr-registret og har dyr i forvejen.

Mht. katten på auktionen, så med den pris den er på nu 351,- kr. så kan
man da være nogenlunde sikker på det er en seriøs køber der vil betale
så meget for en alm. kat. Desuden kan sælger jo altid sige nej til at
sælge dyret.

Pia

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 04-09-02 13:26

Hejsa.
Jeps - ganske rigtigt... Produktionsdyr sælges også på auktion!
Men en kat kan vel næppe kaldes et produktionsdyr? ;)
Desuden ved jeg da at auktionssælgeren _kan_ gå ind og stoppe auktionen,
hvis ikke han/hun mener, at den som ser ud til at give højeste bud, er
en person som skal have med sælgers dyr at gøre... (at det så ikke er
den begrundelse der gives - tja
Desuden er produktionsdyrs-auktioner (ohh hvilket ord!) som regel
befolket af folk som ved noget om de dyr, de ønsker at købe (aner ikke
lige noget om det - men landmænd/slagtere/osv skal da have et eller
andet certifikat + utallige godkendelser... ikk'?)... Dette skulle vel
også sikre at købere ved noget om "produktet"...
Og i dén sammenhæng finder jeg det altså heller ikke, hverken umoralsk
eller uetisk at sælge et dyr!

Men en kat er altså ikke et produktionsdyr... ganske vist kan
højtpræmierede avlsdyr også her komme ganske højt op i pris... men katte
er først og fremmest kæledyr... ligsom fx hunde, slanger, marsvin og
kaniner!
Samtidig mener jeg at den måde katten præsenteres på er... hmmm - jah -
mærkelig... Der spilles på en eller anden "berømtheds-effekt" - som
alligevel kun har sin virkning, hvis man har set BB! Og at katten står i
vejen for sælgers livs "videre udvikling"... ja, for mig vidner det om
at han er ved at regrediere!
(OBS! Dette ikke møntet på de uheldige, som er _nødt_ til at skille sig
af med deres dyr pgr flytning, allergi e.lign.!)

Ok - fint nok... katten er nu kommet op i en pris af kr 351,- ...
dejligt! lige netop dét "vi" altid prædiker! "Giv penge for din
(hus)kat!"
Men måden prisen er opnået på... nej, dén er IMO ikke særlig god!
Hvorfor ikke prissætte "berømtheden" - og så sælge den på helt
almindelig vis!?

Hmm - håber ikke det her blev for rodet?

Mvh Ann K - der stadig skriver under pseudonym

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 04-09-02 17:12

> [...]
> højtpræmierede avlsdyr også her komme ganske højt op i pris... men katte
> er først og fremmest kæledyr... ligsom fx hunde, slanger, marsvin og

Det er heste jo også - og for mange mindst ligeså højt elsket som vi
elsker vores katte. Så her ser jeg ikke den helt store forskel.

Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 05-09-02 08:08

On Wed, 4 Sep 2002 14:26:15 +0200, "\(2610 \)Jan R." <tsars@os.dk>
wrote:

> [...]
>alligevel kun har sin virkning, hvis man har set BB! Og at katten står i
>vejen for sælgers livs "videre udvikling"... ja, for mig vidner det om

   Men han skriver dog osse: Men der er et "men": Jill kan være
sky og er let at gøre nervøse, men sådan er det vel med alle store
tv-personligheder. Derfor er der også et par forudsætninger der skal
opfyldes fra købers side: Erfaring med katte, tålmodighed og overskud.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Steen Suder

Dato : 04-09-02 14:32

Inger Kaya wrote:
> http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1015902749/_35541275/SR4-6-0EB6A5EAA00833/

/Denne post er ikke en decideret stillingtagen til det oprindelige emne
i tråden, men mere et forsøg på at belyse det fra en anden vinkel./

Det kan godt være det blot er mig, men:

Det lader til at der i tråden er koncensus om at det er iorden at sælge
dyr for penge, ligegyldigt hvorvidt det er kæledyr eller produktionsdyr.

Jeg mener at det er amoralsk at differentiere imellem ve og vel for
kæledyr og produktionsdyr: det er jo stadig dyr, der skal behandles pænt
og forsvarligt.

At differentiere svarer til at opfatte menneskeheden i over og
under-mennesker. Den sidste, der gjorde det i stor målestok, var Adolf
Hitler.

Ham er jeg ikke enig med.

Det /ubesvarede/ spørgsmål, der dog til dels er besvaret andetsteds i
tråden, er hvorvidt man sikrer sig at en køber vil behandle et dyr
korrekt selvom det er købt på auktion.

/Auktion er blot en måde at finde en pris på./

Hvis man har problemer med prisdannelse generelt burde man f.eks. se på
hvorledes priserne for racekatte dannes.

Sælges de for kostpris eller sælges de for /hvad/ de kan sælges for?

Er prisdannelsen nøgtern og nærmest filantropisk eller er den rent
kommerciel?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 04-09-02 17:41

/Det her svar er ikke møntet på ét bestemt indlæg:/
Jeg har modtaget svar på mine spørgsmål til QXL, og de skriver, at sælger
faktisk kan nægte at sælge katten til højestbydende, hvis sælger skønner, at
denne ikke er den rette for katten. Tja... jeg mente i sin tid at have
læst, at QXL fungerede således at højestbydende altid får varen ligegyldigt
hvad, så jeg havde forventet noget andet - så på det punkt er QXL jo så ikke
værre/bedre end andre auktioner, hvor dyr (jeg indplacerer heller ikke dyr i
et hierarki, hvor mis fortjener et godt liv mere end grisen i stalden)
sælges. Hvorvidt det er OK at sælge dyr... tja. jeg gav gladeligt Kattens
Værn penge for mine katte (dækning af foder, dyrlæge osv.).
At katten så sælges som et stykke "BB-gods" etc. er stadig usmageligt for
mig. Sælger er vist næppe særlig knyttet til katten.
Tja... QXL svarede ikke på mit spørgsmål om hvorvidt de havde nogle
retningslinjer der kunne vejlede folk i fx ikke at sælge kvalpe og killinger
for tidligt... men det har DBA osv. vel heller ikke?
-Gitte

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 04-09-02 22:44

Steen Suder skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Hvis man har problemer med prisdannelse generelt burde man f.eks. se på
>hvorledes priserne for racekatte dannes.
>
>Sælges de for kostpris eller sælges de for /hvad/ de kan sælges for?

Det har jeg ingen anelse om, men jeg tvivler stærkt på at der er meget
forretning i det. Nu har jeg ikke voldsomt meget forstand på hele den
del af det, men her er hvordan jeg oplever det:

Jeg venter (meget utålmodigt) på min super-killing og der er bare lige
2 måneder til jeg kan få den. Sidste måned og de næste 2 måneder er
det opdrætteren der har ansvar og udgifter, lige som hun også havde
alle udgifter i forbindelse med graviditeten. Opdrætter betaler også
for dyrlægebesøg (og hvem ved når man parrer en kat hvor dyrt det kan
blive - hvem ved hvad der kan ske?).

For mig er det jeg betaler for min killing ikke en "pris" for
killingen men snarere en dækning af opdrætterens udgifter (min baby
spiser helt sikkert *meget* mad!) og en kompensation for de mange
timer der skal lægges i at gøre rent efter kræene, gøre dem
menneskevante og i det hele taget pusle om mit barn. Og så er der
selvfølgelig al den tid og penge min opdrætter bruger på at tage
billeder og skrive beretninger om helten.

Det er da klart at min opdrætter også nyder at have killinger (ikk'
oss?) så det er nok mest for fornøjelsens skyld og jeg vil da heller
ikke skråsikkert hævde at der ikke kan blive overskud på et lille
opdræt, men jeg tillader mig nu at tvivle.
Måske kan der blive overskud til en tur i biffen når alle kræene er
flyttet hjemmefra?

Stina H. Diderichsen

Fra : Mulle

Dato : 04-09-02 19:04

Hvad er egentlig forskellen på at sætte sit dyr til salg i en avis, eller på
en auktion?

Hvis folk, der i vores øjne, ikke er egende dyreholdere, VIL have et dyr, så
kan de købe det overalt, uden nogen overhovedet blander sig i det.

Hvis man så ligefrem kan få folk til at slippe over 400kr for en kat (her
hvor jeg bor er salgsprisen for en alm. kat - en dåse kattemad, eller
mindre) så må de da have en vis form for interesse i dyret.

Jeg har selv haft kanariefugle på auktion, hvilket jeg da ikke fik moralske
skrupler over :o

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor (som tit er på Danauktion.dk)

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html

Fra : KatjaStrofen

Dato : 05-09-02 08:53

Inger Kaya <Tumling111@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fqe9nu4d37mk48fs3esl7h65j2a90j8gc9@4ax.com...

http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1015902749/_35541275/
SR4-6-0EB6A5EAA00833/

For mig er der ikke den store forskel.. om den sælges via www.qxl.dk eller
www.dba.dk

Den gode ting ved Qxl er man kan skrive meget.. og derved give en
udtrykkelig information omkring dyret - som i dette tilfælde er en kat! -
man har mulighed for flere billeder osv!

Om man kan lide det eller ej! - forelsker mange sig i killingernes/kattenes
specifikke udseende! - især når der er tale om killinger! - ikke at sige..
væremåden ikke er relevant! - men ofte bruger folk en halv time på at
udvælge en kat - for derefter at betale for den og tage den med hjem! -
selvfølgelig har man da kunne registrere noget adfærd hos katten på den
halve time! - men.. sgu egentlig ikke nok!

Katja! - som købte sin kat uden at have set den.. da der var tiltro til
opdrætteren!

Fra : Kate

Dato : 05-09-02 15:30

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in

> [...]
> at betale for den og tage den med hjem! - selvfølgelig har man da
> kunne registrere noget adfærd hos katten på den halve time! -

Jeg må da være helt ærlig og sige at det er det jeg har gjort med alle
mine katte. Heldigvis har jeg så kun været uheldig med den allerførste
som var syg og blev aflivet da den var 4-5 mdr. gammel.
Jeg har ikke kigget på QXL og vil ikke kommentere den del, men ja, jeg
er også gået efter udseende i næsten alle mine valg. Kun Sofie og Lante
er kommet på andet grundlag. Sofie fordi hun ellers ville blive aflivet
og Lante fordi jeg søgte en legekammerat til Johan, hvilket han altså
bare ikke var så taknemmelig over som forventet

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer