Vedr. begravelse, kremering m.v.
Fra : KBN

Dato : 03-09-02 23:33

Hej Alle sammen.

Vi er i den kedelige situation, hvor vores efterhånden gamle mis er
ved at takke af for denne gang. Og, det varer nok ikke så længe før vores
trofaste ven sover stille ind, eller må aflives, hvis der skulle opstå noget
der indikerer, at hun lider, for det skal hun selvfølgelig ikke.

Men dyrlægen kan tilsyneladende ikke gøre mere/finde ud af, hvad det præcist
er der har gjort missen svagere hen ad vejen over et langt forløb.

Men jeg vil gerne spørge om der er nogle der ved, hvad man egentlig kan gøre
forbindelse med når katten en dag dør og man skal have missen begravet eller
lignende. Det er
noget vi har tænkt over et stykke tid, men da det på et tidspunkt lod til at
hun klarede den, valgte vi ikke at tænke mere på det, men selvfølgelig er
det en ubehagelig situation. Vi bor i en lejlighed og har derfor ikke en
have, hvor vi kan begrave missen når det er slut (i nogle kommuner er det
tilladt at begrave katten i ens have, hvis man graver et hul på mindst 1
meter, men det er jo for os ikke muligt, desværre).

Jeg formoder, det er forbudt at begrave en kat ude i skoven, selvom det er
en offentlig skov, og jeg har ikke kendskab til dyrlæger her i området som
kremerer dyr. Der var en dyrlæge her i nærheden engang, som kremerede dyr,
hvor man kunne få noget af asken med i en lille urne (Aalborg området). Dog,
jeg har ikke ringet rundt til alle og spurgt, men jeg ved ikke rigtig hvad
vi skal gøre... vi kan jo ikke bare smide hende væk... Hun har trods alt
været en del af vort liv i mange år og vi vil gerne give hende et hvilested
eller blot have mulighed for at hun kunne blive kremeret.

Hvis der er nogle der har nogle råd og forslag, vil vi være meget
taknemmelige. Det er blot for at være forberedt på, hvis hun pludselig
skulle sove ind og vi står med en afdød kat. Det lader til hun er gammel og
træt, så det er nok bedst at være forberedt på, hvordan man forholder sig.
Desværre er der vist ingen dyrekirkegårde i Jylland (tror der er en på
sjælland - men det er lidt langt når vi ingen bil har).

Mange hilsner

kbn, Aalborg

surfer@e-box.dk

In case of personal replies please remove PLEASEREMOVETHIS from the address,
thanks.
surferPLEASEREMOVETHIS@e-box.dk

---

---

Fra : Katrine Nederby

Dato : 04-09-02 01:10

Hej kbn.

Jamen der findes skam dyregravpladser i Jylland Jeg har dog kun
personligt kendskab til den i Århus, og så vidt jeg forstår, er den kun for
beboere i Århus Kommune - Desværre Du kan se mere her (klik på
Dyregravpladsen i menuen) og prøv evt. at forhøre dig om mulighederne hos
dem http://www.ddaa.dk

Derudover har jeg fundet flg. side både med krematorier og gravpladser

http://www.hunde-info.dk/page14.shtml

Mange hilsner,
Katrine, der før hun flyttede hjemmefra begravede alle sine afdøde dyr (på
nær hesten) i sin mors baghave og slet ikke tør tænke på, hvad hun ville
gøre idag (bor også i lejlighed).
------------
"Until one has loved an animal, a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 04-09-02 07:58

Jeg tror faktisk, at du stadig kan få misser kremeret og få en urne med
hjem. En af mine bekendte har en kronisk syg kat og skal have den kremeret
+ urne med hjem, når den engang dør - hun bruger absolut kunDyrlægerne på
Hobrovej i Aalborg (Thomes O. Larsen). Jeg gætter på at man der stadig kan
få det gjort på den måde, eftersom hun sikkert allerede har snakket med dem
om det pga. kattens sygdom.

Endvidere har Dansk Dyreværn Århus en dyrekirkegård, som jeg ikke kan
forestille mig kun er for århus-folket. Jeg vil lige prøve at spørge en jeg
kender derfra. Jeg tror egentlig også at der er en dyrekirkegård i Kolding
(mener jeg faldt over adressen engang ved tilfælde).
-Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-09-02 08:00

Hej kbn
Jeg tro at alle dyrlæger kan sørge for kremation, hvor
man kan få asken i en lille urne. Der er faktisk flere
dyrekirkegårde i Jylland, Kolding Dyrenes gravplads
tlf. 75 52 98 87, Viby/Århus tlf. 86290137/ 86 29 44 22,
Trend/Farsø dyregravpladsen 98 63 84 33.
Man kan også når katten er kremeret finde et smukt lille
sted og enten hælde asken ud, eller lave et lille hul kun
til asken.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Denise

Dato : 04-09-02 08:14

Hej Kbn
Det er jo altid forfærdeligt at skulle tage stilling til aflivning af et
gammelt dyr, men det er meget klogt at have de ting på plads du efterlyser.
Da den sidste af vores blev kremeret, fik vi ham i en lille urne, som vi
kunne begrave i haven. Jeg går ud fra at man også hos nogle dyrlæger i dit
område har lignende system. Jeg ville ringe og spørge forskellige og også om
de har nogle ideer til hvor man i så fald kan begrave missen. Det er klart,
for mig i hvert tilfælde andre har sikkert en anden mening, at man får
katten med hjem, på den ene eller anden måde.
Jeg ved ikke om man ikke må begrave sin kat/urne i en skov, men hvis jeg fik
en urne, ville jeg gøre det, eller på et andet fredfyldt sted man plejer at
komme, og hvor der måske ikke kommer så mange andre, så man har det lidt for
sig selv, det skulle da være muligt. Men ellers spørg nogle dyrlæger. Det
kan være andre herinde har ideer.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 04-09-02 09:11

> Det
> kan være andre herinde har ideer.

Nå ja, det var der jo allerede, indlæg som jeg ikke kunne se da jeg skrev

Denise

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 04-09-02 14:24

Her i Horsens har vi også en dyregravplads (husk: det hedder faktisk ikke
kirkegård, der er jo ingen kirke). Jeg ved ikke om den kun er for borgere
her i kommunen.
Hilsen Vibeke