ELmotor
Fra : LejfM

Dato : 03-09-02 08:13

hej NG ..
er der nogen der har erfaring med Elmotor... i sejlbåde, jeg har set på
http://www.asmomarine.com/dk/ at det skulle være billigere og lige så
driftsikker som Diesel/Benzin...

LejfM

Fra : Jens Juul

Dato : 03-09-02 08:27

Hej Leif

Læs lige dette link på danmarks flotteste klubsider, for danmarks
flotteste bådtype ))

http://two.guestbook.de/gb.cgi?gid=331833&prot=hiuzis&eid=0&skip=40

Se meddelse 245 - 247. Vi forsøger at få en nærmere beskrivelse på
hjemmesiden.

Mvh Jens - dansk RJ-klub

Fra : LejfM

Dato : 03-09-02 08:39

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://two.guestbook.de/gb.cgi?gid=331833&prot=hiuzis&eid=0&skip=40
>
> Se meddelse 245 - 247. Vi forsøger at få en nærmere beskrivelse på
lyder spændende, hvad vejer såddan en RJ'er.. kan den sammenlignes med fks.
en Albin Vega.
Ellert 'er er der jo en del til salg af.....

LejfM

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-09-02 22:31

> Ellert 'er er der jo en del til salg af.....

Er der nogle der kender den fysiske størrelse på sådanne en Ellert motor?

--
Stefan
Junker 22

Fra : Jens Juul

Dato : 03-09-02 10:21

Hej igen

Den vejer sådan ca 2400 kilo, er 8,5 meter lang, 2,05 bred og stikker
1,22. Og ja - vi glæder os også til at høre lidt om langtidserfaringerne
med Ellerten - det lyder jo som et billigt alternativ til almindelige
indenbordsmotorer.

Mvh Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-02 18:54

"LejfM" <lejfm@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3d74610e$0$59284

> er der nogen der har erfaring med Elmotor... i sejlbåde, jeg har set på
> http://www.asmomarine.com/dk/ at det skulle være billigere og lige så
> driftsikker som Diesel/Benzin...

Jeg har lige kigget på linket. Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan i
alverden de får de tal til at hænge sammen??

Der er noget, som slet ikke stemmer... prøv selv at regn på det.. En moter,
der yder 6kw kan de får til at køre flere timer på en batteribank som har et
absolut maksimum på 2880 watt og det er endda hvis batteriet bruges 100 %,
og det kender jeg skisme ingen batterier, der kan..

Jeg vil meget gerne se det motor- og batterisetup fungere i det virkelige
liv..

Claus

Fra : Bent E.

Dato : 03-09-02 19:56

> [...]
> og det kender jeg skisme ingen batterier, der kan..
>
> Jeg vil meget gerne se det motor- og batterisetup fungere i det

Ja motoren og virkningsgraden er go' nok. Vi mangler *bare* et batteri
der duer.
I løbet af de sidste 100 år er det endnu ikke lykkedes at lave et
batteri
der kan indeholde ret meget energi, i hvert fald ikke når vi snakker om
kilowatter.
Såeh, jeg tror ikke rigtigt på den med elmotorer til så store både.
Tænk lige på at for hver kw motor, bruges ca. 90 Amp. ved 12Volt.

Mvh.
Bent E.

Fra : Ivar

Dato : 03-09-02 20:48

Claus Tersgov skrev:

> Der er noget, som slet ikke stemmer...

Der er meget der ikke stemmer.

En god el-motor på 6 kW har en virkningsgrad på max 90%
dvs 5,4 kW på propelakslen eller 7,3 hk. Det modsvarer
ikke en forbrændingsmotor på 15 hk, men en på 7,3 hk.

De skriver at man kan sejle 20 sømil med 4 knob med 4 stk
12V akkumulatorer på 100 Ah. 5 timer med i alt 4800 VAh,
kan kun gøres hvis effekten holdes på 960W (og akkumulatorerne
aflades 100%). 960W til el-motoren svarer til ca. 1,2 hk på akslen.

Hvem pokker vil montere en 15hk forbrændingsmotor i en
sejlbåd, og sejle 20 sømil med motoren i lidt over tomgang ?

1,2 hk i 5 timer skal en forbrændingsmotor bruge ca. 4 liter
brændstof til, dvs en 100 Ah akkumulator modsvarer 1 liter
brændstof. Hvis man ønsker sejldistance som med en 50
liters tank, skal man altså have 50 stk 100Ah akkumulatorer
ombord. Husk at tjekke vandlinjen.

Ivar

Fra : Tim Sørensen

Dato : 03-09-02 21:29

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> Hvis man ønsker sejldistance som med en 50
> liters tank, skal man altså have 50 stk 100Ah akkumulatorer
> ombord. Husk at tjekke vandlinjen.

Det kan godt ske at blive bare lidt tungt :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Ivar

Dato : 04-09-02 16:50

Tim Sørensen skrev:

> Det kan godt ske at blive bare lidt tungt :)

Det skulle ikke undre mig hvis nogle af dem der er hoppet
på vognen, efter nogen tid køber en Honda-generator,
for altid at have strøm.

Ivar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-02 22:53

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3d7511fb$0$87318

> Der er meget der ikke stemmer.
> En god el-motor på 6 kW har en virkningsgrad på max 90%
> dvs 5,4 kW på propelakslen eller 7,3 hk. Det modsvarer
> ikke en forbrændingsmotor på 15 hk, men en på 7,3 hk.

Jeg forstår heller ikke, hvordan de kan få en motor, der yder 8,5 kw til at
modsvare en 25 hk motor, som yder ca. 18 kw.. en watt er så gu' da en watt!

Jeg tror, at det er fup og fidus watt de opererer med. Akkurat ligesom de
computerehøjtalere som spiller med 1200 watt på en lille 12v strømforsyning
på 600 miliampere

Claus
Claus

Fra : Ivar

Dato : 04-09-02 16:47

Claus Tersgov skrev:

> en watt er så gu' da en watt!

En kW er en kW, men er forskel på hvorledes kW måles.
En el-motor på 18 kW er svagere end en diesel-motor på 18 kW.
På en el-motorer er kW angivelserne et udtryk for hvor meget
el den bruger, på en diesel-motor er det hvor meget den afgiver.
Da en el-motor ikke har en virkningsgrad på 100%, er dens kW
faktisk ringere end en diesel-motors.

Ivar

Fra : Bent E.

Dato : 04-09-02 20:12

> [...]
> el den bruger, på en diesel-motor er det hvor meget den afgiver.
> Da en el-motor ikke har en virkningsgrad på 100%, er dens kW

Effekten på en el-motor er altid målt på akslen!!
Virkningsgraden fortæller noget om forholdet
mellem optagen og afgiven effekt.
Typisk er virkningsgraden omkring 90% for en
jævnstrømsmotor.

Mvh
Bent E.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 03-09-02 22:19

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message

--- snip ---

> Jeg vil meget gerne se det motor- og batterisetup fungere i det virkelige
> liv..

Jeg vil gerne have sådan en lige så snart man kan få brændselsceller...

Fra : JK

Dato : 04-09-02 10:20

I glemmer en vigtig overvejelse ud over den tekniske.

En el motor er og bliver kun et alternativ til den sejler der kun ønsker en
motor til havnemanøvre.
Dvs. den ægte sejler der ejer en let og hurtig SEJLbåd og som kommer fra a
til b kun for sejl uanset vejrforhold og tidsforbrug.

Du har sikeret mødt sejlern som i kuling kan gå ind i en proppet feriehavn
kun for sejl, smide sejlene på det rigtige tidspunkt beregne opskudet og
ligger sin båd perfekt langsids en anden båd uden at paniken står malet i
ansiget og uden at der er behov for at siget et eneste ord til sin gast. I
guder hvor er det en fryd at se.

Høre du derimod til gruppen af sejlere der starter jerngenuaen hvis farten
kommer under 5 knob eller du skal krydse mod vinden, ja så skal du nok
beholde din diesel-stamper.

Dette er bla. skrevet lidt i provokation fordi det moderne menneske åbenbart
har så travlt med at komme fra den ene feriehavn til den anden for at få en
god plads at man har glemt hvorfor man i sin tid anskaffede sig en sejlbåd.

Med sejler hilsen
Jesper
(L23 hvor en el motor kunne være et udemærket alternativ til piskeriset)

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 04-09-02 12:52

"JK" <xx@xxx.com> wrote in message
> I glemmer en vigtig overvejelse ud over den tekniske.

Det er forskellige måder at sejle på - men hvis du vil føle dig overlegen,
jamen puds dit ego med det.

Og forresten brugte jeg selv motoren kun en håndfuld gange sidste år (i min
L23) men nu har en større båd hvor det, at anløbe en ukendt havn alene for
sejl ville være direkt uforsvarlig - 6 1/2 tons kan forvolde en del skade,
reagerer langsommere (en fordel på langtur) og der er meget mindre plads at
bevæge sig på, når man skal vende mellem pælene.

Du glemmer måske også at nogen har køleskab, centralvarme (der kræver en
pumpe), og en del andet der har det bedst når der er strøm på batteriene.

Folk bruger deres båd som de selv synes - og det synes jeg er OK. Der burde
være plads til alle - også snobber som dig der ikke kan indse at deres egen
måde at være på vandet er ikke den eneste.

Fra : Lars Helboe

Dato : 04-09-02 21:22

Helt ærligt Rasmus.
Prøv lige at læse JK's indlæg igen.....

Han skriver:
* De som har små både og som oftest sejler for sejl og derfor kun bruger
motorer i nødstilfælde, kunne måske med fordel bruge en el-motor.

* Så beskriver han hvor lækkert det er at se en lille sejlbåd kringle sig
ind og ud af havn for sejl. (Hvem synes ikke det er lækkert at se....eller
selv at gøre).

*Hører man til (den store) gruppe af sejlere som ynder at starte motor ved
sejlads i modvind eller når farten daler, ja så er man bedst tjent med en
dieselmotor.

*Så konkluderer han, at vi måske ikke skulle have så travlt med at komme
frem, men i stedet lade vinden bestemme.

Og så kalder du ham dælme for en snob og overlegen............

Hvis du var een af mine børn ville du få besked på at tale ordentligt!!

Læs lige det indlæg igen Rasmus

--

Lars Helboe
www.uller-matic.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 04-09-02 21:56

"Lars Helboe" <loga@os.dk> wrote in message

--- snip ---

> Hvis du var een af mine børn ville du få besked på at tale ordentligt!!

Hvis jeg var en af dine børn så talte vi sikkert ikke sammen...

Fra : Lars Helboe

Dato : 04-09-02 22:03

>Hvis jeg var en af dine børn så talte vi sikkert ikke sammen...

Fornemmer at niveauet herinde er for nedadgående......

Fra : JK

Dato : 05-09-02 09:15

Hej

Jeg kan se du log dig provokere

Snop er for mig en der kun kan føle glæde ved at fortælle andre om ens
økonomiske formåen. Godt håndværk og sømandskab kan kun fremkalde en føelse
hos mig nemlig respekt.
Jeg går selv ud og ind i havn for motor fordi jeg kender og erkender mine
grænser, hvis det forgår for sejl så er motoren startet aligevel.

Nu handlede denne tråd om el motor i båd og der holder jeg stadig ved at det
kun er et alternativ i en let båd pga. de begrænsninger der ligger i
teknologien.
Hvis du spørger mig om hvilke både der kunne være tale om så kunne jeg nævne
Ylva, BB 10, folkebåd, IF, H-båd, L23 og strammer vi den kunne Luffe 37
måske også nævnes hvis man vil ofre plads til alle batterierne . Der er
sikkert mange flere kunne komme på tale og det kommer jo and på hvem
besætningen er.

Nogle af de menesker jeg har mødt i bla Ylva, BB10, folkebåd og L23 kunne
aldrig drømme om at have en motor i deres båd. De kan sku deres kram,
respekt !!

I den modsatte ende af mit respektOmeter befinder bla. rigmanden der har
købt en større båd end han selv og besætningen mangter og hvis havnemanøvre
er kryderet med råben og skrigen over at konen ikke ved hvad hun skal gøre
eller at hun ikke tør springe i land og stoppe bådens fremdrift.

Hvad folk bruger deres båd til er deres egen sag, bare de har sat sig ind i
sagerne. Men jeg ikke kan forstå hvorfor folk har så fandes travlt i deres
ferie. Det moderne fortravlet menneske kan åbenbart ikke nyde en times
vindstille og give sig tid til at opleve stilheden og hvordan vinden ændre
retning og frisker op igen.
Til jer der patu skal være i haven inden frokost, prøv at lade vinden
bestemme tidspunktet for ankomst og oplev at gå i havn i en brandende
solnedgang. Det er sku da livet.

Med sejler hilsen
Jesper

Fra : LejfM

Dato : 05-09-02 10:00

> Til jer der patu skal være i haven inden frokost, prøv at lade vinden
> bestemme tidspunktet for ankomst og oplev at gå i havn i en brandende
> solnedgang. Det er sku da livet.

HØRT !

LejfM

Fra : JJC

Dato : 06-09-02 09:42

> Til jer der patu skal være i haven inden frokost, prøv at lade vinden
> bestemme tidspunktet for ankomst og oplev at gå i havn i en brandende
> solnedgang. Det er sku da livet.

Jeg tror vi har med en mand at gøre der ikke har børn ombord. Men jeg er
enig, hvilket vi også praktiserede intil for 6 år siden, hvor vi sejlede
rundt uden motor. Nu har vi en god stabil diesel "jern genua" som bliver sat
når kedsomheden overgår vindstyrken. Sådan kommer vi nok kommer til at sejle
de næste 10 ?? år. Når familien har ferie, er det ikke nok kun far og mor
nyder turen.

MVH JJC

Fra : JK

Dato : 06-09-02 10:58

"> Jeg tror vi har med en mand at gøre der ikke har børn ombord>

Jep

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-09-02 20:27

Isang tao pinangalanan Rasmus Hayseed nagsulat :

>"JK" <xx@xxx.com> wrote in message
>
>Det er forskellige måder at sejle på - men hvis du vil føle dig overlegen,
>jamen puds dit ego med det.

Mon ikke du overfortolker "JK"s indlæg en lille smule?
Prøv lige at læs det en gang til.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : JK

Dato : 06-09-02 10:59

> Mon ikke du overfortolker "JK"s indlæg en lille smule?
> Prøv lige at læs det en gang til.

Tak

MVH
Jesper

Fra : Morten Nielsen

Dato : 04-09-02 16:56

Jeg tror nok der ER en forskel mellem diesel-ydelse og el-ydelse.

En forbrændingsmotor har altid et tab - ydelsen er målt under absolut
optimale, ubelastede forhold uden f.eks. gearkasser og den slags. Det
gælder især for piskeris, at de yder mindre, der er tab i gear og
transmission mellem motor og skrue.

En el-motor trækker direkte på skruen og har en god
effektivitetsfaktor. Og med en god motor-styring er der gevaldig meget
at spare ved at gå bare en smule ned i fart. Switch Mode hedder det
vist, og det går ud på at elektronikken slår strømmen til/fra op til
20.000 gange i sekundet. Hvis til-perioderne er lange, får motoren
mere strøm, hvis de er korte, får den mindre. Fidusen er at den ikke
går i stå i fra-perioderne, men fortsætter med at trække. Kun ved
absolut max. speed får den strøm næsten konstant. Det sparer, og
elektronikken giver hele tiden kun lige de til-perioder, der er brug
for.

Men der er helt klart noget om at volt x ampere = watt og derfor er
visse firmaers batteritid noget optimistisk.

Ideen med at slagte en ellert er ellers perfekt, idet nye elmotorer er
kostbare (men gode), og duer batterierne stadig er der også sparet
noget.

Sejler selv en lille jolle med en brugt 38 punds Mercury Thruster
motor på. Den kører mindst 4 sømil på et 75 Ah batteri ved 2/3 kraft,
hvilket giver ca. 3 knob. Motor+batteri kostede 1500 kr., det var kun
en anelse dyrere en motorbeslaget...
Det er for mig et fint alternativ til at ro hjem i vindstille. Ingen
benzinlugt, ingen start, drej på håndtaget og motoren kører - lydløst.

venlig hilsen
Morten Nielsen
Megin jolle nr.313
Samt L-23 lejlighedsvis

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-09-02 21:11

Isang tao pinangalanan JK nagsulat :

klip
> [...]
>ansiget og uden at der er behov for at siget et eneste ord til sin gast. I

Og det er en endnu større fryd, at være den der gør det

Jeg foretrækker at lave mine havnemanøvrer for sejl så ofte som
overhovedet muligt.... ikke fordi jeg er en snob eller skal have pudset
egoet af, men fordi jeg selv føler at jeg har meget mere styr over
tingene med sejlene oppe, end med motoren kørende.

> [...]
>god plads at man har glemt hvorfor man i sin tid anskaffede sig en sejlbåd.

Hehe, ja nogen bliver jo nok provokeret

Fra : Jens Juul

Dato : 04-09-02 08:07

Hej

Jeg kender ikke umiddelbart størrelsen - men når klubben får kendskab til
installation, langtidserfaringer mm. skal jeg nok gøre opmærksom på det
her.

Mvh Jens - Dansk RJ-klub

Fra : Asmo

Dato : 05-09-02 14:11

"LejfM" skrev d. 03-09-02 08:13 dette indlæg :
> hej NG ..
> er der nogen der har erfaring med Elmotor... i sejlbåde, jeg har set

> [...]
Hej Lejf

Vi fra Asmo Marine vil gerne komme med lidt input til jeres dialog

Asmo motoren – en ellert motor ?
I beskriver elmotorerne fra Asmo Marine som en ellert motor.
Dette er ikke helt rigtigt. De oprindelige ellerter var med motorer fra
Thrige Titan – men det er rigtigt at nogle ellert brugere har købt vores
elmotorer og installeret dem i deres ellerter.
Som eksempel ombyggede firmaet “Teknik & Svejsning” sidste år en ellert.

De erstattede den eksisterende motor med en 8.5 KW motor fra Asmo.
Tophastigheden før udskiftning af motor var 60 km/t. Efter udskiftningen
er topfarten nu 107 km/t.
Batteribanken blev øget med 25%. Distancen blev grundet Asmo motorens
bedre energiudnyttelse øget med over 100%, således at denne ellert nu
har en rækkevidde på 180 km ved en gennemsnitshastighed på 60 km/t.

Dette for at understrege, at der er stor forskel på virkningsgraden i
forskellige elmotorer.

Store både – små både
Valget at benytte en elmotor er som nogen skriver, naturligvis i stor
udstrækning et spørgsmål om sejlmønster.
Har man behov for at sejle 10 timer for motor ved 7 knob, ja så er det
ikke en ren elmotor løsning man skal have. Dertil er batteri teknologien
ikke god nok. Man kan dog sagtens lave en hybrid-løsning med batterier
og en dieselgenerator.
Er ens motorbehov primært til havnemanøvrer og 4-5 timers transport i
vindstille vejr, så er en elmotor en god løsning.
Der er derfor i højere udstrækning sejlmønstret end bådens størrelse,
der er afgørende for om en elmotor er en god løsning.
Asmo’s motorløsninger er installeret i mange forskellige bådstørrelser.
Den største sejlbåd vi har hidtil installeret i, er 38 fod og vejer 7
tons. Den har fået en 8.5 KW motor og har en tophastighed på 6.5 knob,
mod 6 knobd ved den tidligere 25 HK dieselmotor.

Elmotor og havnemanøvrer
En elmotor har i modsætning til en dieselmotor fuldt moment med det
samme, hvilket gør den uovertruffen ved havnemanøvrer.
Man kan stoppe en 10 meter, 3 tons sejlbåd, der sejler med 5 knob på en
bådslængde. Det er ekstra kræfter, som kan komme en til gode ved
kritiske situationer i havnen.

Beregning af HK og KW
Der er noget røre om, hvordan vi sammenholder KW og HK.
Vi siger ikke, at en elmotor på 6 KW = 15 HK.
Vi siger at en elmotor på 6 KW kan erstatte en dieselmotor op til 15 HK.
En dieselmotor på 15 HK yder 15 HK ved de optimale omdrejningstal og den
optimale drifttemperatur. Men den yder ikke 15HK på akslen, da der er
spild til bl.a dynamo, gearing og vandpumpe.
Vores 6 KW motor yder 6KW på akslen, idet den i max trækker 6.6 KW fra
batterierne.
Når vi siger, at en 6 KW elmotor kan erstatte en 15 HK dieselmotor er
det ud fra faktuelle tal fra tidligere motor installationer.

Eksempler:
Aphrodite 101 (Den 1)
Tidligere dieselmotor 9 HK – max hastighed 6 knob
6 KW elmotor – max hastighed 7 knob.

Scampi 31 (ligger i Lynæs)
Tidligere dieselmotor 15 HK – max hastighed 6 knob
6 KW elmotor – max hastighed 6,5 – 7 knob

Asmo motorerne benyttes også i stor udstrækning til vandtaxier og mindre
katamaranfærger. Se f.eks på hjemmesiden www.mwline.ch, der bygger Solar
elektriskebåde. De benytter udelukkende Asmo motorer til alle deres
både. Deres seneste båd, er en 60 personers Katamaran færge, hvoraf der
sejler 3 på Genfer søerne. Bådene har 2 stk - 4 KW motorer installeret
og sejler med en tophastighed på 12 knob. Bådene benytter udelukkende
batterier og solceller som energikilde og sejler 14 timer om dagen.

Sejltid og batteristørrelse
Strømforbruget ved brug af elmotor afhænger af vandlinie, bredde og vægt
– og er derfor forskelligt fra båd til båd. Hvor mange amp motoren
trækker er derfor en funktion af vandmodstanden og hastigheden.

Vi målte i foråret strømforbruget i en Ylva efter installation af en 6
KW motor. Installationen kan ses på www.team-oresund.dk

Deres strømforbrug var:
Ved 3 knob i stille vejr trækkes 7 amp
Ved 4 knob i stille vand trækkes 15 amp
Ved 5 knob i stille vand trækkes 25-30 amp
Ved 6 knob i stille vand trækkes 60 amp

Idet vi i vores beregninger antager at man kun aflader batterierne med
80%, bliver den mulige sejltid ved en batteribank på 95 Ah følgende.

3 knob: (95 Ah*0.8) / 7 amp = ca.11 timer
4 knob: (95 Ah*0.8) / 15 amp = ca 5 timer
5 knob: (95 Ah*0.8) / 30 amp = ca. 2.5 timer
6 knob: (95 Ah*0.8) / 60 amp = ca. 1.2 timer

Vi står ved det vi siger.
Alt ser jo godt ud på skrift, men vi lader det gerne komme an på en
prøve.
De mange skeptikere, der har skrevet på denne tråd, skal derfor være
velkomne til at kontakte os, så de kan prøve en tur i en sejlbåd med
elmotor.

Jakob Klarholt

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 05-09-02 14:54

"Asmo" <Asmo.news@kandu.dk> wrote in message

--- snip ---

> Vi fra Asmo Marine vil gerne komme med lidt input til jeres dialog

--- snip ---

Jeg er sikker på, at det er noget der vinder indpas efterhånden - men jeg
tror det, der sker her er en kombination af sejlerfolket's almindelig
skepsis, og der kævles jo i nyhedsgrupper :)

Personligt kan jeg se at kombinationen af batterier og generator ville være
det perfekte, da små benzin generatorer er billige og giver den tryghed, at
man kan lade sine batterier.

Men en brændselscelle ville være det bedste!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-09-02 19:17

"Asmo" <Asmo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 4 knob: (95 Ah*0.8) / 15 amp = ca 5 timer
> 5 knob: (95 Ah*0.8) / 30 amp = ca. 2.5 timer
> 6 knob: (95 Ah*0.8) / 60 amp = ca. 1.2 timer

Klip>>>>>>>

Hmm.... Ja, det er ikke nemt at være bådejer
Jeg har netop installeret nye forbrugs batterier, inden jeg gjorde det,
satte jeg mig ind i hvorledes disse ting hænger sammen... og læste bla. at
man ikke må aflade sine batterier med mere end 30% (dette er teoretisk) men
at man i praksis brugte en tommelfinger regel der sagde at det er ok med
50%.... og nu læser jeg at i indregner en afladning helt op på 80%
Er det ikke den samme type batterier vi taler om? altså alm.
forbrugsbatterier, hvis man efterhånden kan kalde noget for almindligt...

Fra : Asmo

Dato : 06-09-02 08:42

> [...]
Er det ikke den samme type batterier vi taler om? altså alm.
> forbrugsbatterier, hvis man efterhånden kan kalde noget for

BAtterier er også en videnskab for sig.
De semi-traktions batterier vi anbefaler, kan holde til 1500 cyklus ved
80% afladning.

MVH

Jakob Klarholt

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivar

Dato : 05-09-02 21:40

Asmo skrev:

> Batteribanken blev øget med 25%. Distancen blev grundet Asmo motorens
> bedre energiudnyttelse øget med over 100%,

Hvis Asmo motoren har en virkningsgrad på 90%, havde den originale
en på under 56%, hvis dine tal passer. Jeg tror aldrig Thrige Titan har lavet
en motor der er så ringe.
Man får igen det indtryk, at I har en meget lemfældig omgang med
sandheden.

> En elmotor har i modsætning til en dieselmotor fuldt moment med det
> samme, hvilket gør den uovertruffen ved havnemanøvrer.

Det er rigtigt, at en el-motor har et større moment ved lave omdrejninger.
Men en 25 HK diesel-motor skal blot op på et par tusinde omdrejninger
før end den har større moment end en el-motor på 8,5 kW, dvs el-motoren
er kun stærkest ved fuld gas perioder på under 2 sek.

> Man kan stoppe en 10 meter, 3 tons sejlbåd, der sejler med 5 knob på en
> bådslængde.

Dvs. 8 sekunder med fuld gas. Hvis den originale diesel-motor var ringere,
var den monteret med en forkert skrue.

> Vi siger at en elmotor på 6 KW kan erstatte en dieselmotor op til 15 HK.

Ja, hvis man vil acceptere ringere trækkraft.

> En dieselmotor på 15 HK yder 15 HK ved de optimale omdrejningstal og den
> optimale drifttemperatur. Men den yder ikke 15HK på akslen, da der er
> spild til bl.a dynamo, gearing og vandpumpe.

Ikke hvis det er DIN-hk

Ivar

Fra : Asmo

Dato : 06-09-02 08:35

"Ivar" skrev d. 05-09-02 21:40 dette indlæg :

> [...]
> var den monteret med en forkert skrue.

HK.

> Ja, hvis man vil acceptere ringere trækkraft.

Hej Ivar
De tal vi har lagt frem, er faktuelle tal, fra resultater ved brugen af
vores elmotor og ikke noget der er beregnet ved skrivebordet.

Vi vil meget gerne dokumenterer vores resultater. Du er velkommen til at
kontakte os, så vi kan invitere dig med ud at sejle.

MVH

Jakob Klarholt

http://www.kandu.dk/

Fra : rimsoh

Dato : 06-09-02 09:49

> [...]
>
> Vi vil meget gerne dokumenterer vores resultater. Du er velkommen til at
> kontakte os, så vi kan invitere dig med ud at sejle.

Er det så danne at i har haft lavet en test sejlas i kalvehave havn for ca 2
år siden.
Derfra husker jeg blot at den sejlbåd der midlertidtgt blev monteret med en
elmotor med tilhørene batterier og en lille solcelllle, den sejlede hele
dagen, test ture med skeptiske "sejl"ere. Det skal nok hertil siges at den
var på intet tidspunkt til oppladning.
Jeg husker desvære ikke rigtigt nogle spefiktioner, for det var ikke så
intresant på daværene tidspunkt.
Men kan jo så spørge på tilsyneladene manges vejne......
Hvor og hvornår vil i lave en evt. test sejllas, for så er vi jo nok en del
der kommer ??

Mich

Fra : Asmo

Dato : 06-09-02 10:51

> [...]

> Men kan jo så spørge på tilsyneladene manges vejne......
> Hvor og hvornår vil i lave en evt. test sejllas, for så er vi jo nok

Ja, det var en motor fra Asmo.
Dansk Sejlunion havde bedt os præsentere en elmotorløsning - i
forbindelse med deres projekt "ren havn" i kalvehave.
Jeg vil dog lige sige, at der på denne båd ikke var installeret en
solcelle.
Ang. testsejlads, vil vi snarligt vende tilbage her i forum'et - og
informere om dato'en for en testsejlads.

mvh

Jakob Klarholt

http://www.kandu.dk/

Fra : LejfM

Dato : 06-09-02 12:55

YES !

Fra : rimsoh

Dato : 06-09-02 18:15

sorry... Så var det nok fordi der blev talt om solceller, jeg huskede dem.
Men deet ændre ikke på at det er en genial løsning.
Hele iden med at en sejlbåd ikke larmer når den skal ud af havn tidligt
morgen eller sent aften.
Så vækker man da ikke de andre i havnen.
Glæder os til prøvetur
god "strøm"

Fra : Tore og Helle

Dato : 10-09-02 08:03

Var ude med en Ylva monteret med el-motor fra ASMO i søndags, og det var en
sjov oplevelse. Når hovedkontakten er slået til, starter motoren, når man
går frem eller bak... i fri-gear er motoren stoppet. Ejeren af båden (tak
for turen!) fortalte at folkene fra værftet, der bla.a havde monteret
motoren, troede at den var gået i stå, da de satte den i fri-gear

Motorrummet var jo også en oplevelse for sig, da den ikke fylder meget, og
der er ikke et virvar af filtre, ledninger etc. fra det ene til det andet,
men stort set kun ´motoren og et par kraftige ledninger til strømstyringen
og videre til batterierne. En Ylva har et dybt, men smalt kølesvin, så her
lå 8 batterier, der var meget smalle for at passe til båden. D.v.s. at
vægten lå dybt og centreret. Ejeren estimerede, at vægten var 35 kg mindre
end vægten for den samlede diesel-installation og at vægten nu lå mere
optimalt.

Ylvaen anvendes meget til kapsejlads og derfor var propellen tæt indtil
skroget, hvilket så gav den eneste støj, der var. Så alt efter hvordan
propellen er monteret og skrogfacon etc, er der mere eller mindre støj, men
når man sammenligner med en diesel, så har man nok aldrig lagt mærke til
propel-støjen pga motoren.

Motorkraft var der rigeligt af, og vi kom op på omkring 6 kn. Jeg fandt ud
af, at man jo kan "slukke" for motoren (fri-gear), som man lyster, når man
har skub i skuden, da den jo "tænder" med det samme når man går frem eller
bak. Den er altså meget nemmere at kontrollere end andre typer motorer.
Morede mig lidt med at få den til at lyde som en sporvogn, når man går fra
fuld skrue til fri-gear.

Der er monteret en måler, der fortæller hvor mange timer man har tilbage på
batterierne ved den hastighed man sejler med.

Det er klart, at en el-motor ikke kan klare lang tid for fuld skrue. I dette
tilfælde var det omkring een time, men distancen øges gevaldigt ved at gå
ned i hastighed.

Man skal altså gøre sig klart, hvordan man sejler for motor. I min egen båd
(2,2 ton) skulle 4 x 180 A batterier kunne drive den frem med 4 kn i 10
timer. Da jeg sejler til Bornholm via Ystad, hvert år, vil det i total
vindstille være lige knapt nok, men hvornår er der helt vindstille i 10
timer?

Nu har jeg en diesel fra 1975, der skranter en del, udover den larm den
giver og diesellugt i kahytten etc. etc. Hvis mit alternativ udelukkende var
en ny diesel ville jeg vælge el-motoren, men jeg overvejer også en 4-takts
påhængsmotor, som heller ikke støjer så meget og heller ikke giver os i
kahytten og er nem at komme til (bære den hen til mekanikeren.Det er
også en meget billigere løsning. Det er muligt at montere en påhængsmotor,
så den ikke så nemt løftes ud af vandet i sø. At problemet med trosser i
skruen kan ordnes uden, at man skal ned og dykke er også noget der tiltaler
mig

Der er fordele og ulemper ved alt, men det kan jo lige tilføjes ang.
el-motor, at den holder længere end vi andre sandsynligvis har tilbage, og
nye og bedre batterityper kan jo monteres hen ad vejen... strøm er jo stadig
strøm...

God vind

Tore
Rosa
S/K Lynetten
Magretheholm

www.rj85.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-09-02 21:52

Hvordan har i løst problemet med et en påhængsmotor ikke komme ud af
vandet i høj sø?

Fra : Tore og Helle

Dato : 13-09-02 07:06

Hej Jan,

Det kan Jens Jull svare lidt mere fyldestgørende på da....¨får ham lige tiæ
at komme med et indlæg...

Fra : Jens Juul

Dato : 05-09-02 15:18

Jeg vil straks lige kaste mig ind over og rette en misforståelse. Idet det
er mig der har trukket ellerten ind i debatten - og det kun fordi en af
vore medlemmer selv har bikset en Ellert ned i sin sejlbåd (RJ-85).

Mvh Jens - Dansk RJ-Klub

Fra : Asmo

Dato : 05-09-02 16:58

"Jens Juul" skrev d. 05-09-02 15:18 dette indlæg :
> [...]
af
> vore medlemmer selv har bikset en Ellert ned i sin sejlbåd (RJ-85).

Hej Jens
Ja, det var vist mig der ikke havde fået læst det hele ordentligt
igennem.
Det var sikkert bare et pudsigt sammentraf, at en af jeres medlemmer
skiller en ellert ad og bruger delene til en motor til sin båd - og
vores afdeling for elkøretøjer på det sidste har fået flere henvendelser
fra ellert ejere, der gerne vil have deres motor udskiftet til den
motor, som også benyttes i vores bådsystemer.

Verden er af og til lidt forunderlig

MVH

Jakob Klarholt

http://www.kandu.dk/