Pædagogisk IT-kørekort
Fra : Jungo

Dato : 03-09-02 02:24

Hej NG

Som studerende ved lærerseminariet i Århus kunne jeg godt tænke mig at vide,
om skolerne i det hele taget kigger på, om nyuddannede lærere er i
besiddelse af et pædagogisk IT-kørekort? På seminariet i Århus tilbydes det
pædagogiske IT-kørekort på anden årgang, og ud fra mine observationer, er
det primært de PC/IT inkompetente studerende der tager imod tilbuddet - der
forøvrigt koster den nette sum af 550,-

Det er min overbevisning, at langt størsteparten af de studerende der tager
kortet, ikke vil kunne bruge kurset til andet end en hjælp til, når de
sidder og knokler med at finde ud af, hvordan man skriver i kursiv i word(!)
For at føje spot til skade...besidder de studerende fra ÅDAS, der tager
pædagogisk IT-kørekort i løbet af de næste par måneder, de kvalifikationer
der kræves, for at have en eller anden form for undervisningskompetence i
EDB, når de er færdige med seminariet om 2½ år?

Jeg er ret sikker på, at når min årgang bliver sluset ud i 2005, vil en
masse være stolte ejere af et pædagogisk IT-kørekort, men kun et fåtal vil
kunne huske, hvad der egentligt foregik på kurset, hvorved de erhvervede sig
det.

-x- Jungo -x-

Fra : Tine Nielsen

Dato : 03-09-02 07:40

Du har fuldstændig ret. Det er sørgeligt hvor langt bagud specielt Århus
seminarium er med hensyn til IT.
Det er faktisk helt normalt, at de studerende ikke begriber hvordan selv de
mest simple edb-programmer fungerer.

Man må også sige, at skolen ikke i det daglige ligger op til at de
studerende i det daglige arbejder med IT.

Uge-breve og lign. bliver stadig formidlet på den gammeldags facon, med
kopier i "elevernes skuffer", - i stedet for at bruge skolens ellers
udmærkede Intranet!!

Jeg har gået på Århus Seminarium, men har nu valgt at blive overført til
fjernstudiet i Haderslev - og en af grundende var faktisk at jeg følte det
som om jeg befandt mig i et u-land med hensyn til IT.

Tine Nielsen
lærerstuderende på 2. år

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-09-02 10:48

"Tine Nielsen" <tinenielsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> seminarium er med hensyn til IT.
> Det er faktisk helt normalt, at de studerende ikke begriber hvordan selv

Det er nu altså også de studerendes "fejl". Et studium består ikke i, at
uddannelsesstedet hælder det hele ind som en lind grød!!

> Man må også sige, at skolen ikke i det daglige ligger op til at de
> studerende i det daglige arbejder med IT.

Det er straks meget værre!! Det er direkte ulovligt! Loven kræver, at IT
integreres.

> Uge-breve og lign. bliver stadig formidlet på den gammeldags facon, med
> kopier i "elevernes skuffer", - i stedet for at bruge skolens ellers
> udmærkede Intranet!!

Ak Ja! Nogen bør sparkes KRAFTIGT!!

> Jeg har gået på Århus Seminarium, men har nu valgt at blive overført til
> fjernstudiet i Haderslev - og en af grundende var faktisk at jeg følte det
> som om jeg befandt mig i et u-land med hensyn til IT.

Er det så bedre i Haderslev??

hilsen Niels Aage Schmidt (pædagogisk IT-vejleder i folkeskolen)

Fra : Tine Nielsen

Dato : 04-09-02 19:14

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er nu altså også de studerendes "fejl". Et studium består ikke i, at
> uddannelsesstedet hælder det hele ind som en lind grød!!

Det mener jeg heller ikke at man skal forvente at udd.stedet skal gøre, men
et eller andet sted, så mener jeg faktisk, at i disse IT-tider, der bør det
være obligatorisk at tage f.eks. et IT-kørekort, - lige nu er det jo bare
noget som bliver tilbudt, og med den (undskyld mine hårde ord) lade holdning
som jeg har fornemmet at de fleste studerende på ÅDAS har, så gider folk
altså ikke deltage i noget som helst, som de absolut ikke bliver tvunget
til. - Det er i hvert tilfælde det jeg har oplevet.

> Det er straks meget værre!! Det er direkte ulovligt! Loven kræver, at IT
> integreres.

Jeg tror også selv at skolen mener at de integrerer IT - problemet er bare,
at det altså ikke er nok til at få de folk "hentet" op, som ikke lige i
forvejen er nogle seje bananer til det der med EDB.

Jeg har siddet i studiegrupper med personer, som ikke kunne/ville bruge
simple programmer som excel, word og lign. - ligesom det var en by i Rusland
for dem at skulle finde informationer på nettet!!!

Det mener jeg altså ikke er en måde at komme igennem sit studie på! - og jeg
mener faktisk at der bør stilles nogle krav fra seminariets side!

> Ak Ja! Nogen bør sparkes KRAFTIGT!!

> Er det så bedre i Haderslev??

Jeg er lige startet her efter sommerferien, - men ja, jeg tror at det bliver
bedre. Her bliver vi undervist via nettet, - dvs. der bliver lagt opgaver ud
på en fælles konference, som også indeholder mulighed for at chatte i sine
grupper og lign.
Alle beskeder fra administration og lærere kommer via vores fælles
konference.

Alle opgaver vi laver skal ligeledes afleveres, - det tvinger os jo til at
lære nogle af de edb-programmer at kende, som jeg har en formodning om at
man bruger i folkeskolen.

NB. jeg vil lige nævne, at vi også har fællessamlinger på skolen ca. 1 gang
om måneden, hvor vi bliver undervist i 2 dage.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-09-02 20:43

> [...]
gang
> om måneden, hvor vi bliver undervist i 2 dage.

Tak for informationerne. Det er da godt at det ikke er alle de
lærerstuderende, der er lige "dovne".

God vind med studierne!

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-09-02 08:57

> [...]
vide,
> om skolerne i det hele taget kigger på, om nyuddannede lærere er i
> besiddelse af et pædagogisk IT-kørekort?

Jo, det gør vi faktisk, men det er kun en ud af mange parametre når vi
ansætter lærerer.
Måske nok egentligt således for nyuddannede, at hvis de ikke har det trækker
det fra, hvor det for ældre lærere lægger til hvis de har det.
Vi har jo ikke store muligheder for at "høre" dem der kommer til samtale ved
ansættelse om de faktisk kan huske noget at det de har lært, men vi findet
nok ud af det alligevel.

Jeg er formand for skolebestyrelsen på en mindre folkeskole i himmerland

med venlig hilsen
Carsten Holck,
++++++++ Latest edition: "Titanic - now as bridge" ------------

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-09-02 10:44

> [...]
vide,
> om skolerne i det hele taget kigger på, om nyuddannede lærere er i
> besiddelse af et pædagogisk IT-kørekort?

Skolerne kigger på det! - Ikke om de har kortet, men om de har
færdighederne.

> [...]
> kunne huske, hvad der egentligt foregik på kurset, hvorved de erhvervede

Hvis lærerstuderende virkelig er så indskrænkede, at de ikke vedligeholder
og udbygger deres færdigheder under det videre studium, bør de nok snarest
skifte studiet ud med ufaglært lønarbejde. Det er ikke papir på et
IT-kørekort, men IT-kompetence, de vil få brug for i folkeskolen.

Når det er sagt, så er jeg helt enig i, at en del seminarier halter meget
bagefter med hensyn til integration af IT i liniefagsuddannelserne.

venlig hilsen Niels Aage Schmidt (Pædagogisk IT-vejleder.)